هاتی

معنی کلمه هاتی در لغت نامه دهخدا

هاتی. ( هندی ، اِ ) نام هندی فیل است. ( فهرست مخزن الادویه ) ( تحفه حکیم مؤمن ).

معنی کلمه هاتی در فرهنگ فارسی

نام هندی فیل است .

جملاتی از کاربرد کلمه هاتی

این مسئله به‌طور واضح مشخص نیست کدام یک از گرگ‌ها سعی درگرفتن ماه، و کدام یک خورشید را دنبال می‌نمود. بر طبق مورخ ایسلندی اسنوری استورلوسون، که آثارش معمولاً به عنوان کتاب‌های مقدماتی با ارزش رسمی و کیفیت پایین در اساطیر شمال به‌شمار می‌روند، ادعا می‌کند که اسکول در تعقیب خورشید و هاتی در تعقیب ماه است. اما بر طبق منابع دیگر اسنوری در مجموعه اشعار ادای منظوم این مسئله در تناقض است. از آنجایی که مانی یک ایزد مذکر است و سول (خورشید) مؤنث، روایات بندهای اشعار نشان می‌دهد که اسکول سعی در شکار ماه و هاتی در تعقیب خورشید است.
پادشاهی هیتی، یا حداقل منطقه اصلی آن، در زبان هیتی به عنوان سرزمین هاتی شناخته می‌شد. با این حال، هیتی‌ها را نباید با حتیان اشتباه گرفت. حتیان ساکنان غیر هندواروپایی این منطقه بودند که پیش از ورود هیتی‌های هندواروپایی به آناتولی، از هزاره دوم قبل از میلاد، در همان‌جا سکونت داشتند. زبان حتیان، حتی نامیده می‌شود. علاوه بر این، هیتی‌هایی که در انجیل از آن‌ها نام برده شده‌است، احتمالاً مردمانی بودند که امروزه نوهیتی‌ها نامیده می‌شوند. نوهیتی‌ها گروه‌هایی بودند که پس از فروپاشی پادشاهی هیتی در آناتولی از ۱۲۰۰ قبل از میلاد کنترل سوریه را در دست گرفتند. آنها با پیشینیان خود اشتراکات کمی داشتند و به زبان لووی صحبت می‌کردند.
شکر لب، مه رخان جام بر کف تو می‌گو هر کرا خواهی که: « هاتی »
ایوانا آناتولیونا ساخنو (به اوکراینی: Іванна Анатоліївна Сахно) (زادهٔ ۱۴ نوامبر ۱۹۹۷)، یک هنرپیشه و کنشگر اوکراینی است. از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته می‌توان به ایفای نقش شخصیت افسر دانشجو ویکتوریا، در حاشیه اقیانوس آرام: طغیان (۲۰۱۸)، نقش نادجدا در فیلم اکشن کمدی جاسوسی که از من روی برگرداند، و همچنین ایفای نقش شخصیت شین هاتی در مجموعه تلویزیونی آسوکا (۲۰۲۳) اشاره کرد.
آن کسی را باش کو در گاه رنج و خرمی هست همچون جنت و چون حور کش هاتی کنی