نمازگزار

معنی کلمه نمازگزار در لغت نامه دهخدا

نمازگزار. [ ن َ گ ُ ] ( نف مرکب ) مصلی. پابند صلوة. ( آنندراج ). آنکه نماز خواند. نمازکن. نمازگر. ( فرهنگ فارسی معین ). نمازی. اهل طاعت و عبادت.

معنی کلمه نمازگزار در فرهنگ عمید

کسی که نماز می خواند، نمازخوان.

معنی کلمه نمازگزار در فرهنگ فارسی

نمازخواندن، رواج ورونق هم گفته شده است
( صفت ) آنکه نمازخواند نمازکن نمازگر مصلی .

جملاتی از کاربرد کلمه نمازگزار

بن گویر، یک شهرک نشین در کرانه باختری اشغال شده توسط اسرائیل، با اتهام سخنان نفرت پراکنی علیه اعراب مواجه شده است. مشهور است که ایتامار تصویری از تروریست اسرائیلی-آمریکایی باروخ گلدشتاین نصب کرده بود که در قتل‌عام مسجد الخلیل در سال ۱۹۹۴ در الخلیل ۲۹ نمازگزار مسلمان فلسطینی را قتل عام و ۱۲۵ فلسطینی دیگر را مجروح نمود را در اتاق نشیمن خود نصب کرده‌بود. او پس از ورود به سیاست این پرتره را حذف کرد. او پیشتر به دلیل حمایت از یک گروه تروریستی موسوم به کاچ محکوم شده بود که از کاهانیسم ، یک ایدئولوژی مذهبی افراطی صهیونیستی حمایت می کرد.
این بنا پس از بنای تازه‌ساز مسجد شاه فیصل که در اسلام‌آباد واقع شده دومین مسجد بزرگ در پاکستان و جنوب آسیا و پنجمین مسجد بزرگ جهان است که گنجایش ۵۰۰۰ نمازگزار را دارد و از جاذبه‌های مهم گردشگری پاکستان به‌شمار می‌رود.
این مسجد گنجایش حدود ۵۰٬۰۰۰ نمازگزار را دارد و معماری آن به سبک معماری دوره گورکانی یا مغولی است که ارتباط زیادی با معماری ایرانی دارد. مسجد بادشاهی یکی از شاهکاری معماری، کاشی‌کاری و نجاری ایرانی است و ظاهر و حالتی شاخص، وسیع و با شکوه دارد. معماری و طراحی مسجد بادشاهی به ویژه از نظر نما دارای توازن و هماهنگی نزدیکی با مسجد جامع دهلی در هند است که در سال ۱۶۴۸م به‌دست پدر اورنگ‌زیب، امپراتور شاه جهان، ساخته شده‌است. اما برخلاف مسجد جامع دهلی که مناره‌های آن هشت ضلعی است مناره‌های این بنا مقطعی مربع شکل دارند.
(صحن مسجد) در حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر می‌توانند در آن نمازگزار جا می‌دهد؛ ولی اینطور که معلوم است صحن بیرونی مسجد بعداً به مسجد اضافه شده‌است.
مسجد مرکزی آلماتی: این مسجد بزرگ‌ترین مسجد این کشور با ظرفیت ۷۰۰۰ نمازگزار است.
قبل از ورود به سیاست، بن گویر به داشتن پرتره ای از تروریست اسرائیلی-آمریکایی باروخ گلدشتاین در اتاق نشیمن خود معروف بود که در قتل عام سال ۱۹۹۴ مسجد الخلیل ۲۹ نمازگزار مسلمان فلسطینی را قتل عام کرد و ۱۲۵ نفر دیگر را زخمی کرد. او این پرتره را برای آماده شدن برای انتخابات قانونگذاری ۲۰۲۰ اسرائیل حذف کرد به این امید که بتواند در لیست یکپارچه راست به رهبری نفتالی بنت شرکت کند.