نقد کتاب

معنی کلمه نقد کتاب در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] نقد کتاب «وحدت و شفقت صحابه و اهل بیت با یکدیگر». «نقد کتاب «وحدت و شفقت صحابه و اهل بیت با یکدیگر»»، تألیف آیت الله جعفر سبحانی، رساله ای است که در نقد کتاب «وحدت و شفقت صحابه و اهل بیت با یکدیگر» اثر شیخ صالح درویش، قاضی دادگاه های عمومی قطیف، به نگارش درآمده و به تحلیل علمی مطالب آن کتاب پرداخته است.
کتاب به زبان فارسی و در سال 1385ش، نوشته شده است .
اصل کتاب «وحدت و شفقت صحابه و اهل بیت با یکدیگر»، به قلم شیخ صالح درویش است و شخصی به نام عبدالله حیدری آن را به ضمیمه مقدمه ای، به فارسی برگردانده است .
کتاب با دو مقدمه از ناشر و نویسنده آغاز و مطالب در دوازده عنوان، تنظیم شده است.
نویسنده ابتدا به مطالب مطرح شده در کتاب «وحدت و شفقت» اشاره کرده و سپس با استفاده از آیات، روایات و شواهد تاریخی، به بررسی و نقد آن ها پرداخته است.

جملاتی از کاربرد کلمه نقد کتاب

به این ترتیب مسیحیان باور دارند (برخلاف آنچه در صفحهٔ نقد کتاب مقدس گفته شده) تورات کتابی است که الهام شده از روح خداوند و کلام خداست.
ماسوری کتاب‌هایی دربارهٔ موسیقی و به‌ویژه موسیقی محلی لری دارد که عبارتند از فرهنگ‌واژهٔ موسیقی لرستان، خنیاگران زاگرسی، و آموزش دهل. او همچنین مدیر مسئول نشریه‌های نیش قلم و نقد کتاب هنر بود و مدیر مسئول پایگاه خبری چوپی نیز بوده‌است.
نقدِ مقدم و امیری در پانزدهمین دورهٔ جشنوارهٔ نقد کتاب به‌عنوان شایستهٔ تقدیر معرفی شد.
این کتاب نقدهای مثبت بسیاری در مطبوعات ادبی و عامه‌پسند دریافت کرد، درحالی‌که استقبال جامعه علمی به‌شدت دوگانه بود. نقدهای مثبت بر نقد کتاب از نژادپرستی علمی، مفهوم هوش عمومی و جبر زیستی متمرکز بود، و منتقدان نیز، گولد را به عدم دقت تاریخی، استدلال نامشخص یا سوگیری سیاسی متهم کردند. اندازه‌گیری نادرست انسان برنده «جایزه حلقه ملی منتقدان کتاب» شد. یافته‌های گولد در مورد چگونگی اندازه‌گیری حجم جمجمه توسط محقق قرن نوزدهمی، ساموئل جورج مورتون، بحث‌برانگیز بود و الهام‌بخش چندین مطالعه در مورد ادعاهای او بود.
در سال ۱۹۹۶، نسخه دوم منتشر شد. این نسخه شامل دو فصل اضافی در نقد کتاب منحنی زنگوله‌ای (۱۹۹۴) چارلز موری و ریچارد هرنشتاین بود.
همچنین نقد کتاب از دیگر بخش‌های خبرگزاری کتاب است که می‌کوشد منتخبی از تازه‌ترین آثار موجود در بازار نشر را با دیدگاه علمی و انتقادی بررسی کند.
منبع معرفی شده در مقالهٔ نقد کتاب مقدس نادرست و ناقص است.
خطیبی در حوزه‌های تاریخ ایران، زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی ۹ کتاب، ۶۰ مقاله در مجله‌ها و مجموعه‌ها و ۱۵۶ مقاله در دانشنامه‌ها و ۲۳ نقد کتاب منتشر شده‌است. حوزهٔ تخصصی وی شاهنامهٔ فردوسی و ادبیات حماسی است و در همایش‌های گوناگون شرکت داشته‌است.