نعمه

نعمه

معنی کلمه نعمه در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان بیرم بخش گاو بندی شهرستان لار . در ۳۸ هزار گزی شمال شرقی گاو بندی در جلگ. گرمسیری واقع است و آبش از چاه محصولش غلات و خرما شغل اهالی زراعت و گله داری است .

معنی کلمه نعمه در دانشنامه عمومی

نَعْمه ( عبری: נַעֲמָה ) یکی از نوادگان قابیل بود که نامش در پیدایش ۴:۲۲ کتاب مقدس عبری آمده است. نعمه تنها دختر و کوچک ترین فرزند لَمَک و صِلّه است که نامی از او ذکر شده. توبال قاین برادر او بود که دو برادر ناتنی به نام های یابال و یوبال ( از عاده، همسر دیگر لمک ) داشت.

معنی کلمه نعمه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی نَّعْمَةِ: بهره مند شدن از نعمتها
معنی نِعْمَةٌ: نعمتی
معنی نَعْمَةٍ: نعمتی - نعمتی خاص - یک نعمت (وزن فعلة وزن مخصوص افاده نوع است و نعمة یعنی نوع نعمت ویا به معنی یک بار انجام کاری است که در آن صورت به معنی یک نعمت می شود)
معنی نِعَمَهُ: نعمتهایش (نعمت :هر چیز سازگار با طبع و مفید و لذت بخش)
معنی نَعَّمَهُ: به او نعمت داد(نعمت :هر چیز سازگار با طبع و مفید و لذت بخش)
معنی نِعْمَتَ: نعمت - هر چیز سازگار با طبع و مفید و لذت بخش (نعمت برای هر چیز عبارت است از نوع چیزهائی که با طبع آن چیز بسازد ، و طبع او آن چیز را پس نزند و از آنجا که موجودات جهان، همه به هم مربوط و متصلند لذا بعضی که سازگار با بعض دیگرند، نعمت آن بعض بشمار میرون...
معنی یَدْعُواْ: می خوانَد - دعوت می کند - طلب می کند (" کَانَ یَدْعُواْ ":می خواند -طلب می کرد عبارت "ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِیَ مَا کَانَ یَدْعُواْ إِلَیْهِ مِن قَبْلُ "یعنی وقتی گرفتاریش را خداوند برطرف می کرد آن گرفتاریی که خدا را به سوی آن میخ...
ریشه کلمه:
نعم (۱۴۴ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه نعمه

شیخ عبدالله نعمه او را شیعه دانسته‌است.
کم نعمه لا تستقل بشکرها لله فی طی المکارم کامنه
جزویست که کل خویش را ماند راست بوطالب نعمه از علی بوطالب
بوطالب نعمه ای سپهرت طالب بر تابش آفتاب رایت غالب
بوطالب نعمه چو شهاب زکی از جود یک چند کم آورد چه دریا و چه کان را
چهارم شکرست که «و اشکر وا نعمه الله ان کنتم ایاه تعبدون».
مک‌کریستال در سال ۲۰۰۶ نیز پس از افشای اینکه گروهی از زیردستان او در اردوگاه نعمه بغداد به سوء رفتار با زندانیان و روش‌های خشونت‌آمیز بازجویی دست زده‌اند، مورد انتقاد قرار گرفت.
احمد آل نعمه (زاده ۲۸ مهر ۱۳۶۱ در اهواز) بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل ایران است.
بوطالب نعمه طالب نعمت نیست زان در کرمش تکلف و منت نیست
گرچه هنگام عشرتست و صبوح خاصه با نعمه ی چکاوک و سار
در خوان صفاست نعمه الله دریاب که این بزرگ خوانست
ٔٔٔپس از سیل‌های دیماه 1400 و تخریب خانه‌های سنگ و شلی در بخش چاهورز طرح نوسازی مسکن در این بخش کلید خورد. در این سیل روستای نعمه نیز با فوران رودخانه و تخریب پل رابط این روستا ارتباطش را با دیگر روستاهای چاه‌ورز از دست داد که نیروهای امدادی دوباره مسیرهای ارتباطی با این روستا برقرار شد. با همکاری نماینده لامرد در مجلس 50 میلیارد از 57 میلیارد بازسازی خانه‌های تخریب شده در لامرد به بخش چاهورز اختصاص یافت. با آغاز تخریب خانه‌های چاهورز منتقدان طرح نوسازی همانند دکتر جواد عسکری بر این باورند که نمای قدیمی خانه‌ها که نشان از فرهنگ چاهورز دارد با این طرح دچار تخریب می‌دهد و خانه‌های با حیاط بزرگ تبدیل به خانه‌های ویلایی با حیاط کوچک می‌شود.
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الکافی حسب الخلایق وحده و الحمدلله علی نعمه و استزید من کرمه و اشهد ان‌لااله‌الا هو الموصوف بقدمه و اشهد ان محمداً عبده و رسوله الطاوی السموات بقدمه.
در جهت کنترل سیلاب‌ها روستای نعمه بندی بر روی آن احداث گردید. این بند گنجایش یک میلیون لیتر مکعب آب را دارد. طول این بند بالغ بر ۲۵ متر است و ۶ هزار پانصد مترمکعب عملیات خاکی باعث شد ارتفاع بند به ۱۰ متر برسد. فاز اول آن با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در شش ماه دوم ۹۶ شروع شد و فاز دوم آن در سال ۹۷ با اعتبار ۶/۵ میلیارد ریال صورت گرت. در دی ۹۸ با بارش‌هایی که رخ داد، ظرفیت آن پر شد و برای اولین بار آب از این سد سرازیر کرد.
خورشید فراغتم فرو می‌میرد بوطالب نعمه کو که دستم گیرد