نشات

معنی کلمه نشات در فرهنگ معین

( نشأت ) (نَ أَ ) [ ع . نشاة ] (اِمص . ) نوجوان شدن ، پرورش یافتن .

معنی کلمه نشات در فرهنگ فارسی

۱ - (مصدر ) نو پیداشدن . ۲ - زنده شدن . ۳ - پرورش یافتن. ۴ - ( اسم ) نو پیدایی . ۵ - زندگی. ۶ - پرورش . ۷ - ( اسم ) جهان عالم جمع : نشات. ۸ - هر مرتبه از مراتب اشیائ اعم از مراتب عالیه یا دانیه هریک از مراتب انتقالی تکاملی اشیا: نشات دنیا نشات برزخ نشات آخرت نشات هیولی و غیره. یا نشات روح . غیبت اضافی است و حکم آن مخصوص به باطن ایمان است . یا نشات سر . غیبت حقیقی نفس است و حکم آن مختص بمقام احسان است .

جملاتی از کاربرد کلمه نشات

گو در حساب عمر نویس آنکه سیم و زر بهر نشات مطرب و می بیحساب ریخت
دره اوروان از دیگر جاذبه‌های توریستی ایورق می‌باشد. این دره در غرب روستای ایورق قرار گرفته است و مرز بین ایورق و روستاهای برزلیق و حلیمسی می‌باشد. در وسط این دره عمیق رودخانه خیلی کوچکی روان است که از چشمه های متعدد این دره نشات گرفته‌اند. بوته های گون در این دره زیاد است.
خنده گل، نشات مل، جعد سنبل بر زبان شمیه خوش، چشم دلکش، تاب گیسویت غرض
نام نهادن پایتخت کشتی جهان بر روی جویبار یکی از شهرستان‌های استان مازندران نیز از همین جایگاه نشات گرفته‌است.
بعد از اینکه هیتی‌ها بابل را غارت کردند، کاسی‌ها به بابل حمله کرده و آن را در اختیار گرفتند. آن‌ها سلسله‌ای ایجاد کردند که تا سال ۱۱۶۰ قبل از میلاد دوام پیدا کرد. کاسی‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس در حدود لرستان امروزی نشات گرفته بودند؛ اما بابل سرانجام به تسلط ایلامی‌ها و آشوری‌ها درآمد. شاه آشوری توکولتی-نینورتای یکم در سال ۱۲۳۵ قبل از میلاد بابل را تحت کنترل گرفت.
وان مواطن چو دنیی و برزخ نشات بهشت یا دوزخ
و چون جمله صفات خوب از نشات وجوب بود خود بذاته عین صفات شد و جامع جمیع کمالات، فهوالعلم کله والقدره کلها.
بانگ صورش نشات تن‌ها بود نفخ تو نشو دل یکتا بود
اندرین نشات نگر صدیق را تا به حشر افزون کنی تصدیق را
یکی از اصیل‌ترین رشته‌های خانوادگی بلک رشته ایست که از سیریوس بلک پسر فینیاس نایجلوس نشات گرفته و سرانجام با ازدواج اوریون بلک با ولبورگ بلک و به دنیا آمدن سیریوس بلک و ریگولاس بلک پایان می‌یابد.
وگر با پوست تابد تابش خور در این نشات کند یک دور دیگر
اولین شماره روزنامه ایران ورزشی، اول خرداد ۱۳۷۶ برای نخستین بار روی دکه‌های مطبوعات خودنمایی کرد اما این روزنامه محصول کاری چندساله بود و از درون روزنامه ایران که از اول بهمن ماه ۱۳۷۳ متولد شد، نشات گرفته بود. سرویس ورزشی روزنامه ایران را می‌توان خاستگاه اولیه انتشار روزنامه ایران ورزشی دانست که در دو صفحه تولید و منتشر می‌شد.[نیازمند منبع]
نکته‌سنجان همه یک نوع شناسند سخن در طبیعت همه‌جا نشات ادراک یکی‌ست
عاشیق ویسل، نشات ارتاش، اردال ارزنجان، از نوازندگان بنام این ساز هستند.
روستای باویل واقع در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی یکی از روستاهای آباد شهرستان اسکو می باشد با استناد به گفتهٔ قدما و آثار مشهود آن معلوم می‌شود که باویل قدمتی چندین هزار ساله دارد اما آنچه از این تاریخ بجا مانده این است که اسم باویل از "اویل" که یکی از نوادگان حضرت نوح بوده نشات گرفته است و نیز به دلیل قرار گرفتن در حوزهٔ آبریز دریاچهٔ ارومیه و عبور دو رود "اویل رود و باویل رود" نام باویل در آن گذاشته شده است. امامزاده حمزه، قبرستان قدیمی و چنار کنار مسجد جامع باویل از نشانه‌های بجا مانده از قدیمیت این روستا محسوب می شوند.
وی که مبنای اعتقادی و کلامی خود را به نوعی از نشات گرفته از منبع وحی می داند لذا آن را مبنای فکری خود در البرهان می داند.
روم باستان تمدنی بود که از شهرستان رم نشات می‌گرفت و به عنوان یک جامعه کوچک کشاورزی در قرن ۹ قبل از میلاد در شبه جزیره ایتالیا تأسیس شد. در دوازده قرن وجود خود، تمدن روم از یک سلطنت به یک جمهوری الیگارشی و سپس به یک امپراتوری فزاینده خودکامه تغییر یافت.
نشتر فولاد یا مژگان دلدار است این نشات می یا نگاه چشم بیمار است این