نرینه

معنی کلمه نرینه در لغت نامه دهخدا

نرینه. [ ن َ ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) نر. مقابل مادینه. ( آنندراج ). مذکر. ( مهذب الاسماء ). نوع مذکر از هرحیوان. ( ناظم الاطباء ). از قسم نر. از جنس نر. ذَکَر. مذکر. مقابل مادینه : با خدای عزوجل نذر کرده بود و گفته بود که اگر مرا فرزندی نرینه باشد آن را قربان گردانم. ( ترجمه طبری بلعمی ). پس نمرود کسان را برگماشت تا هر زنی که بچه در شکم پدید آمدی چون نرینه بودی آن فرزند را بکشتندی تا به مادر ابراهیم رسید. ( ترجمه طبری بلعمی ). به ترکستان شد به طلب خون سیاوش پدر خویش و هر نرینه یافت اندر ترکستان همی کشت. ( تاریخ سیستان ). از تبار مردآویز وشمگیر کس نمانده است نرینه. ( تاریخ بیهقی ص 345 ). و فرزندان اوبیشتر نرینه باشند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و آن روز آدم را... صدوبیست فرزند نرینه بود. ( مجمل التواریخ ). روزی با ملک در حرم نشسته بود به جائی که ممکن نبود که هیچ نرینه ای آنجا توانستی رسید. ( چهارمقاله ).
به چندین نذر و قربانش خداوند
نرینه داد فرزندی چه فرزند.نظامی.درویشی راهمه عمر فرزند نبود، گفت اگر خدای عزوجل مرا فرزندی نرینه دهد... ( گلستان ). || گوسپند نر. مقابل مادینه.

معنی کلمه نرینه در فرهنگ معین

(نَ نِ ) (ص . اِ. ) از جنس نر.

معنی کلمه نرینه در فرهنگ عمید

۱. از جنس نر.
۲. (اسم ) جنس نر.

معنی کلمه نرینه در فرهنگ فارسی

منسوب به نر، ازجنس نر، نوع نر، مقابل مادینه
( صفت واسم ) نرمذکر( درمطلق جانوران از حیوان وانسان ) مقابل مادینه : نرینه نبودش چوفرزندهیچ بتعلیم گوش مرادادپیچ . ( امیرخسروفرنظا. )

معنی کلمه نرینه در ویکی واژه

از جنس نر.

جملاتی از کاربرد کلمه نرینه

اِنزال یا برون‌ریزش[نیازمند منبع] در مردان، به خروج مایع نرینه (منی) به صورت جهنده از آلت مردی گفته می‌شود. این عمل به صورت واکنش بمباران پیام‌های عصبی از اعصاب آلت تناسلی است. فرد در این حالت احساس لذت شدیدی می‌کند، و چند لحظه بعد بی‌حال و سست می‌گردد. این حال معمولاً هنگام آمیزش جنسی یا خودارضایی رخ می‌دهد. البته این حالت ممکن است در مردان در خواب نیز رخ دهد که به آن گسیل شبگاهی گفته می‌شود. سرعت بیرون ریختن منی در مردان تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت (۱۲٫۵ متر بر ثانیه) است، و منی می‌تواند تا مسافت ۲٫۴ متر به جلو بیرون پاشیده شود.
بیشتر رشد پنیس انسان از نوزادی تا سن ۵ سالگی، و سپس بین حدود یک سال پس از آغاز بلوغ و ماکسیمم، تا سن ۱۷ سالگی رخ می‌دهد و بیشتر هورمون نرینه (تستوسترون) و تا حدودی ژنتیک در اندازه اش نقش دارد.
آلت نَری، پِنیس یا کیر، اندامی جنسی در جانوران (به ویژه پستانداران) نر است که برای آمیزش جنسی و ادرار کردن به کار می‌رود. این اندام به همراه بیضه‌ها در پایین بدن، دستگاه تناسلی نرینه را تشکیل می‌دهند. آلت نری در بسیاری از جانوران مهره‌دار و بی‌مهره وجود دارد ولی در همه گونه‌های جانوری نرها دارای پنیس نیستند و در مواردی هم که نر دارای آلت نری است، این آلت‌ها لزوماً یکسان و شبیه به یکدیگر نیستند.
و آن روز که نطفه نرینه در صلب شود ز بیم، دختر
عنصر نرینه در وجود زن، همچون عنصر زنانه چهار مرحله اکتشاف و پیشرفت دارد:
"۱۱۴ : پطرس (از عیسی) درخواست کرد: مریم ما را ترک کند، زیرا زنان سزاوار زندگی (در ملکوت خدا) نیستند! عیسی گفت: بنگرید، من او (مریم) را نرینه می‌کنم (به مرد تبدیل می‌کنم) تا او بتواند یک روح زنده شود مانند شما مردان! زیرا هر زنی خود را مذکر (مَرد) کند به ملکوت آسمانی وارد می‌شود."
لیک بر هر نرینه واجب دان که خروس همیکند قربان
روزی با ملک در حرم نشسته بود به جایی که ممکن نبود که هیچ نرینه آنجا توانستی رسید.
نخستین شکم تو أمان زاده است نرینه دو آرام جان زاده است