نخل گردانی

معنی کلمه نخل گردانی در دانشنامه آزاد فارسی

نَخل گردانی
نَخل گردانی
رسم بَرْدست بردن تابوت وارۀ نمادین (← تابوت گردانی) در پیشاپیش دسته های عزاداری، به ویژه در روز عاشورا. شکل و ساختمانِ این تابوت واره، که نخل خوانده می شود، چنین است: اتاقکی چوبی به شکل مکعب مستطیل، با بامی که از دو سو شیب دارد و به نسبت بزرگی یا کوچکی آن از دو ستون وارۀ داربستی چهار تا دوازده ستونی تشکیل شده است که با شماری ترکه و تیرک و دستک و بست، ساختمانِ داخلیِ آن ساخته می شود. دو دیوارۀ چوبی بزرگ و مشبک با سرِ هلالی نیز در پس و پیش آن قرار دارد. این مجموعه که از دور شکل سَرْو را تداعی می کند برکفی چوبین نهاده است. نخل را با انواع شال های ابریشمین رنگارنگ، پارچه ها و آینه و چراغ و گل و سبزه و شماری طلسم رفع چشم زخم، دو ـ سه روزی پیش از تاسوعا می آرایند. نخل را، بسته به بزرگی آن، چندین مرد بر دوش می برند. اشیای قیمتی نخل را غروب عاشورا برمی دارند و پارچه ها را در غروب روز اربعین باز می کنند. نخل گردانی از دیرباز در میان مسیحیان نیز رایج بوده است. مراسم نخل گردانیِ مسیحیان در یک شنبۀ نخل، موسوم به عید سعانین/شعانین، هفته ای پیش از عید فصح برگزار می شده است. احتمالاً آیین زیتون گردانیِ مسیحیان مارونیِ سوریه نیز برگرفته از همان آیین کهن است. در باب پیشینۀ این رسم نزد شیعیان ایران دو نظر هست: برخینخل گردانی را از ابداعاتِ دورۀ صفوی می دانند، و برخی دیگر معتقدند که صفویان مشوقِ رسمی رواج آن بوده اند، اما این آیین پیشینه ای کهن تر دارد.

معنی کلمه نخل گردانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] نَخْل ْگَردانی، مراسمی است که شیعیان برخی مناطق به عنوان تشییع نمادین پیکر امام حسین (ع) در عزاداری روز عاشورا برگزار می کنند. در این مراسم اتاقکی شبیه تابوت با پوشش سیاه و آراسته با انواع شال‎های رنگارنگ و آیینه در حسینیه ها، تکایا و محل‎های برگزاری عزاداری محرم توسط مردم حمل می شود. نخل گردانی بیشتر در شهرها و آبادی های اطراف کویر مرکز ی ایران رواج دارد؛ از جمله جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین. بیشترین و شاخص ترین نخل های ایران در استان یزد دیده می شود.
اتاقک سیاه‎پوش در این مراسم هیچ شباهت و ارتباطی با درخت نخل یا خرما ندارد و در علت نامگذاری آن نظرات مختلفی وجود دارد. اسناد تاریخی، ریشه این رسم را در ایران، مربوط به دوره صفویه می‎دانند.
استفاده از واژه نخل و اطلاق این عنوان بر رسم تابوت‎گردانی امام سوم شیعیان، به دوره صفوی بازمی‎گردد. این مراسم با تشریفاتی کم و بیش شبیه به امروز در دوره صفویه و در مناطق مرکزی و کویری ایران، رواج داشته است. به همین دلیل برخی از پژوهشگران، آیین نخل گردانی را از بدعت های حکومت صفویه می دانند.
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
نخل، درخت خرماست اما در اصطلاح مراسم سوگواری محرم، به وسیله ای بزرگ و اتاقکی تابوت مانند گفته می شود که با پوشش سیاه و انواع شالهای رنگارنگ و آیینه و چراغ... می آرایند و به عنوان سمبل تابوت سیدالشهدا علیه السلام در روز عاشورا در حسینیه ها و تکیه ها آن را بلند می کنند و به محل اجرای تعزیه می برند.
«فلسفه آن چنین است که: اگرچه در کربلا نبودیم و جسم پاره پاره شهدا بر زمین ماند، امروز سمبل جنازه آن عزیزان را با تشریفات و آذین بندی و با احترام تشییع می کنیم و با چندین بار گرداندن در کوچه ها و محله ها با ندای یا محمد، یا فاطمه، یا علی، یا حسن و یا حسین، آن را با احترام بر زمین می گذارند».
نخل بندی، نخل آرایی، نخل گردانی از اصطلاحات این سنت مذهبی است و در هند، رواج بیشتری دارد. عموما مردم شهرها برای نخل، قداست خاصی قائلند و بلندکردن آن را طی مراسم سنتی ویژه ای انجام می دهند. نخل ها اغلب سنگین است و حمل و نقل آن را عده ای مردان قوی عهده دار می شوند. «نخل آرا» به کسی گویند که نخل محرم را می آراید، نخل محرم، نخل عزا، نخل تابوت، نخل ماتم نیز گفته می شود.
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.
[ویکی شیعه] نخل گردانی (آیین). نَخْل ْگَردانی، مراسمی است که شیعیان برخی مناطق به عنوان تشییع نمادین پیکر امام حسین(ع) در عزاداری روز عاشورا برگزار می کنند. در این مراسم اتاقکی شبیه تابوت با پوشش سیاه و آراسته با انواع شال‎های رنگارنگ و آیینه در حسینیه ها، تکایا و محل‎های برگزاری عزاداری محرم توسط مردم حمل می شود. نخل گردانی بیشتر در شهرها و آبادی های اطراف کویر مرکز ی ایران رواج دارد؛ از جمله جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین. بیشترین و شاخص ترین نخل های ایران در استان یزد دیده می شود.
اتاقک سیاه‎پوش در این مراسم هیچ شباهت و ارتباطی با درخت نخل یا خرما ندارد و در علت نامگذاری آن نظرات مختلفی وجود دارد. اسناد تاریخی، ریشه این رسم را در ایران، مربوط به دوره صفویه می‎دانند.
استفاده از واژه نخل و اطلاق این عنوان بر رسم تابوت‎گردانی امام سوم شیعیان، به دوره صفوی بازمی‎گردد. این مراسم با تشریفاتی کم و بیش شبیه به امروز در دوره صفویه و در مناطق مرکزی و کویری ایران، رواج داشته است. به همین دلیل برخی از پژوهشگران، آیین نخل گردانی را از بدعت های حکومت صفویه می دانند.

جملاتی از کاربرد کلمه نخل گردانی

در روستای برز همانند نطنز و روستاهای اطراف نخل گردانی وجود دارد. در دهه محرم و به ویژه روزهای نهم و دهم عزاداری‌های روستا شور و حال خاصی دارد و با برداشتن علم و چرخاندن آن در محله‌های مختلف روستا این ایام را زنده نگه می‌دارند.