نجفی

معنی کلمه نجفی در لغت نامه دهخدا

نجفی. [ ن َ ج َ ]( ص نسبی ) منسوب است به شهر نجف. رجوع به نجف شود.
نجفی. [ ن َ ج َ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان تبادکان بخش حومه و ارداک شهرستان مشهد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
نجفی. [ ن َ ج َ ] ( اِخ ) شاه غلام خوب اﷲ. از فارسی گویان اﷲآباد هندوستان است و به روایت مؤلف صبح گلشن در دوازده سالگی تکمیل علوم کرده و به شعر گفتن پرداخته و به سال 1170 هَ. ق. در سن 13سالگی درگذشته است. او راست :
تمام داغ شدم لاله زار را چه کنم
خوشم به کنج قفس نوبهار را چه کنم
توان ز کوی تو صرف نظر نمود اما
دل بلاکش امّیدوار را چه کنم ؟
غنچه باغ امیدم نشکفت
عمر چون باد خزان رفت و گذشت.
رجوع به ریحانةالادب ج 4 ص 168 و تذکره صبح گلشن ص 506 و قاموس الاعلام ج 6 شود.
نجفی. [ ن َ ج َ ] ( اِخ ) ( آقا... ) شیخ محمدتقی اصفهانی ، مشهور به آقانجفی. از علمای امامیه قرن سیزدهم هجری است. وی به سال 1334 هَ.ق. درگذشت. رجوع به الذریعه ج 3 ص 22 و ریحانةالادب ج 4 شود.

معنی کلمه نجفی در فرهنگ فارسی

یا آقا نجفی ( و. ۲۲ ربیع الثانی ۱۲۶۲ ه.ق .ف. ۱۱ شعبان ۱۳۳۲ ه.ق ) شیخ محمد تقی بن حاج شیخ محمد تقی بن عبدالرحیم از علمای بزرگ و متفذ اصفهان و دارای تالیفات متعددی است در فقه و اصول فقه و کلام .
( صفت ) منسوب به نجف اهل نجف .
شیخ محمد تقی اصفهانی مشهور به آقا نجفی از علمای امامی. قرن سیزدهم است

معنی کلمه نجفی در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] نَجَفی صفت نسبت به شهر نجف است و ممکن است به یکی از این موارد اشاره کند:

جملاتی از کاربرد کلمه نجفی

شاهین نجفی در گفتگو با ژیان قمیشی در شبکهٔ سی‌بی‌سی کانادا از انتشار ترانهٔ جدید خود و ادامهٔ فعالیت‌های هنری «در هر شرایط» خبر داد.
آغشته بخون پیکر شاه مدنی بین درۀ نجفی رنگ عقیق یمنی بین
انجمن حجّتیه در کنار کارهای تبلیغاتی خود ضد بهائیت به نقد عقاید آن‌ها هم می‌پرداخت. این نقدها به گونه‌های مختلف و با در اختیار گذاشتن آن‌ها در دسترس دیگران انتشار می‌یافت. محمدباقر نجفی در کتاب بهائیان خود از محمود حلبی بابت در اختیار گذاشتن اسناد ضد بهائیت تشکر کرده‌است.[نیازمند منبع]
مجلهٔ ادبیات تطبیقی یکی از نشریه‌های ضمیمهٔ نامهٔ فرهنگستان است که به انتشار پژوهش‌های مربوط به ادبیات تطبیقی می‌پردازد. این مجله از سال ۱۳۸۹ منتشر می‌شود و دارای درجهٔ علمی-پژوهشی است. دبیریِ این مجله را ابوالحسن نجفی بر عهده داشت و پس از فوت او، علیرضا انوشیروانی سردبیر مجله شد.