نجا. [ ن َ ] ( ع اِ ) پوست ِ بازکرده و برکنده. ( ناظم الاطباء ). پوست. ( از المنجد ). جلد. ( اقرب الموارد ). پوست بازکرده. ( از منتهی الارب ). || زمین بلند. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). || چوبهای هودج. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ازالمنجد ). || چوبدستی. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). عصا. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( از المنجد ). || چوب ، هرچه باشد. ( از ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). عود. چوب. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || ج ِ نجاة. ( از منتهی الارب ). رجوع به نجاة شود. || نجاء. خلاص. ( المنجد ). رجوع به نجاء شود. || ( اِ فعل ) النجاک النجاک ؛ بشتاب ! بشتاب ! ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ). نجا. [ ن ُ ] ( اِخ ) شهری به ساحل بحرالزنج ( دریای زنگبار ) نزدیک مرکه و مقدشوه ( موگادیشو ). ( از یادداشت مؤلف ). نجا. [ ن َ ] ( ع مص ) باز کردن پوست را. || ناشناس کردن تا چشم زخم رساندن کسی را. ( منتهی الارب ). || نجو. رجوع به نجو شود.
معنی کلمه نجا در فرهنگ فارسی
چشم کردن کسی را
معنی کلمه نجا در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی نَجَا: نجات یافت ریشه کلمه: نجو (۸۴ بار) نَجْو و نَجاة به معنی خلاص شدن است. . ای قوم چه شده که من شمارا به خلاصی از آتش میخوانم و شما مرا به آتش. در مصباح گفته «نَجامِنَ الْهَلاکِ: خَلَصَ» راغب گفته: نجاء در اصل به معنی انفصال از شیء است و از آنست «نَجا فُلانٌ مِنْ فُلانٍ» فلان کس از فلانی جدا شد. فعل آن در قرآن مجید ثلاثی و از باب افعال و تفعیل به کار رفته است . . . راغب گوید: به مکان مرتفع نجوة و نجات گویند که به واسطه ارتفاع از مکانهای اطراف جدا شده و به قولی از سیل نجات یافته و خلاص شده است.
جملاتی از کاربرد کلمه نجا
آفرین بر حضرتش آ نجا که بنشیند به تخت آفرین باشد نثار از حضرت جان آفرین
خموش کن خبر من صمت نجا بشنو اگر رقیب سخن جوی ما روا دارد
نوح کو تا که کشتی سازد من رکب فیه قد نجا گوید
و قلت للقلب تسل و استرح فمن نجا برأسه فقد ربح
سل الطّارم العالی الذری عن قطینه نجا ما نجا من بوس عیش و لینه
الَّذِینَ لا یُؤْتُونَ الزَّکاةَ قال ابن عباس یعنی الذین لا یقولون لا اله الّا اللَّه و هی زکاة الانفس، و المعنی لا یطهّرون انفسهم من الشرک بالتوحید فانّما المشرکون نجس. و قال الحسن و قتادة: لا یعتقدون وجوب الزکاة. و کان یقال: الزکاة قنطرة الاسلام فمن قطعها نجا و من تخلّف عنها هلک. وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ یعنی بالبعث بعد الموت و الثواب و العقاب.