نبش قبر

معنی کلمه نبش قبر در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] نبش در لغت به معنای شکافتن گور، کندن زمین و بیرون آوردن چیزی از زمین می باشد.
منظور از نبش قبر آنست که جسد میتی که با دفن پوشیده شده آشکار شود، بنابراین اگر قبری را بکنند و خاک آن را بیرون بریزند، بدون آنکه جسد میت آشکار شود نبش حرام نیست و همچنین اگر میت را روی زمین قرار داده و بر او بنائی کرده باشند و یا در تابوتی از سنگ و مانند آن باشد سپس او را بیرون آورند (نبش حرام نیست).
برابر ماده 634 «قانون مجازات اسلامی» هر کس بدون مجوز مشروع نبش قبر نماید، به مجازات حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال محکوم می شود و هرگاه جرم دیگری نیز با نبش قبر مرتکب شده باشد به مجازات آن جرم هم محکوم خواهد شد. برابر ماده 634 بین نبش قبر مسلمان فرقی گذاشته نشده است ولی از نظر فقهای امامیه تنها نبش قبر مسلمان حرام است.
برای تحقق جرم نبش قبر علاوه بر شرط عمد و قصد در بازکردن قبر، شرائط زیر نیز لازم است:
انگیزه و نبش قبر مؤثر در اساس جرم نیست، پس اگر شکافتن قبر به منظور بودن جواهر یا اشیاء قیمتی که بعضی از ملیّت های غیرمسلمان در داخل قبر مرده قرار می دهند، باشد. مرتکب علاوه بر مجازات نبش قبر به مجازات سرقت مقرون به هتک حرز نیز محکوم خواهد شد، همینطور نبش قبر برای تشریح جسد به منظور های علمی بدون اجازه مقامات قضائی مجاز نیست.

جملاتی از کاربرد کلمه نبش قبر

با هجوم داعش به عراق، طی درگیری‌ها بین تروریست های داعش و نیروهای امنیتی عراق، مقبرهٔ صدام ویران شد. گفته می‌شود جسد وی پیش از ویرانی مقبره، توسط افرادی از یک طایفهٔ سنی، نبش قبر شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌است.
در مراسم تشییعِ جنازهٔ بتهوون در ۲۹ مارس ۱۸۲۷، طبق تخمین‌های متفاوتی که از شاهدان عینی نقل می‌شود، حدود ده تا سی هزار نفر حضور داشته‌اند که تا آن زمان بی‌سابقه بود. فرانتس شوبرت، که مشعل‌دارِ این مراسم بود، یک سال بعد درگذشت و در کنار او دفن شد. تشییع پیکر وی پس از خواندن مناجات و دعای آمرزش در کلیسای مقدس[اک]، به گورستان اختصاصی در قبرستان واهرینگ[اگ]، شمال غربیِ وین، منتقل و به خاک سپرده شد. در سال ۱۸۶۲ (چند سال پس از خاک‌سپاری) بقایای جسدِ وی برای مطالعه مجدد نبش قبر شد و در سال ۱۸۸۸ به گورستان مرکزی وین (در کنار قبر شوبرت) منتقل شد.
اکسهوما یا نبش قبر (کره‌ای: 파묘; هانجا: 破墓) یک فیلم ترسناک فراطبیعی محصول ۲۰۲۴ از کره جنوبی، به نویسندگی و کارگردانی جانگ جائه هیون و با بازی چوی مین-شیک، کیم گو-اون، یو هه-جین و لی دو-هیون می‌باشد. داستان این فیلم نبش قبر شومی را دنبال می‌کند که عواقب وحشتناکی را که در زیر آن دفن شده‌است، افشا می‌کند.
در سال ۲۰۱۷، در پی برخی شایعات که هلمز از مجازات اعدام گریخته است، بدن وی توسط دانشگاه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی پنسیلوانیا نبش قبر شد، به دلیل اینکه تابوت هلمز توسط سیمان کاملاً پر شده بود مشاهده شد که بدن او به‌طور طبیعی تجزیه نشده است. لباس‌های او تقریباً کامل حفظ شده بود و سبیل‌هایش دست نخورده پیدا شد. طبق آزمایشات تشخیص داده شد که جسد هولمز است.
هنگامی که یک کلیسای کوچک مسیحی در خانه خانوادگی ساخته می‌شود، جسد ایگیل توسط پسرش نبش قبر می‌شود و دوباره در نزدیکی محراب دفن می‌شود. بر اساس این حماسه، استخوان جمجمه نبش قبر شده با تبر مورد اصابت قرار گرفت و فقط سفید شد که نشان دهنده قدرت جنگجو بود، اما طبق یکی از تفسیرهای مدرن، ویژگی‌های بیماری پاژه را نیز نشان می داد.
هنگامی که بروس بنر و هالک پس از وقایع بازگشت قهرمانان با هم ترکیب شدند، بروس خود را در جهنم پیدا کرد. جایی که با چندین دشمن سابق از جمله پدرش برایان ملاقات کرد. بروس توسط برایان، لیدر و مستریو وحشتزده شد. او سرانجام در مقابل پدرش ایستاد و به او حمله و خفه کرد و سپس با تصور همسرش، بتی راس به زمین بازگردانده شد. پس از مواجهه با پدرش، آزار و اذیت بروس توسط برایان متوقف شد. وقتی بروس از بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک رنج می‌برد، آقای شگفت‌انگیز برای درمان او (بر اساس درمانی ایجاد شده توسط لیدر)، جسد برایان بنر را نبش قبر کرد تا مقداری از دی ان ای او را جمع‌آوری کند.
در اواخر سال ۲۰۱۵، با اصرار کلیسای ارتدکس روسیه، بازرسان روسی اجساد نیکلای دوم و همسرش الکساندرا را برای آزمایش مجدد دی‌ان‌ای، نبش قبر کردند، که تأیید شد، استخوان‌ها متعلق به این زوج است.
پس از سقوط استالینگراد در فوریه ۱۹۴۳، هیملر دریافت که آلمان احتمالاً جنگ را خواهد باخت و بنابراین دستور ویژه ۱۰۰۵ را به پاول بلوبل داد. واحدها به گورهای دسته‌جمعی شرق فرستاده شدند تا گورها را نبش قبر کنند و اجساد را بسوزانند تا اسناد نسل‌کشی را از بین ببرند. این مأموریت ناتمام ماند و بسیاری از گورها تا پس از جنگ باز نشده باقی ماندند.