محدودیت
معنی کلمه محدودیت در لغت نامه دهخدا

محدودیت

معنی کلمه محدودیت در لغت نامه دهخدا

محدودیت. [ م َ دی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) دارای حد بودن. || محدود بودن.

معنی کلمه محدودیت در فرهنگ معین

(مَ یَّ ) [ ازع . ] (مص جع . ) ۱ - محدود بودن . ۲ - دارای حد بودن .

معنی کلمه محدودیت در فرهنگ فارسی

۱ - محدود بودن . ۲ - دارای حد بودن .

معنی کلمه محدودیت در دانشنامه عمومی

محدودیت (بی دی اس ام). محدودیت یا لیمیت ( به انگلیسی: Limit ) اشاره به عدم تمایل شرکت کنندگان در مورد برخی از بازی ها و فعالیت های بی دی اس ام دارد. لیمیت ها معمولا دربرگیرنده رفتارهایی است که فرد اجرای آن روی خود را ممنوع می داند. شرکت کنندگان به طور معمول درمورد فعالیت هایی که قصد انجامش را دارند یا نمی خواهند انجامش دهند، مذاکره می کنند. شرکت کنندگان آنچه را که می خواهند انجام دهند قبل از آغاز شرح می دهند، همچنین هرآنچه که می خواهند انجام دهند یا انجامش را نمی خواهند، به همراه تمامی آنچه که در تحملشان می گنجد یا تحمل نمی کنند، از جمله تعیین حد لیمیت هایشان، شامل این مذاکرات است. به عنوان مثال، معمول است که یک کلمه ایمنی در نظر گرفته شود و اعمال خاصی را نیز ممنوع اعلام کنند.
استفاده از اصطلاح "محدودیت " از مفهوم "بدون محدودیت" به دست می آید. دلیل محدود کردن اعمال به مجموعه مشخصی از فعالیت ها و رفتارها به تمایلات و حدود تحمل عاطفی و فیزیکی افراد برمی گردد .
محدودیت ها را می توان به صورت شفاهی توافق کرد یا می توان آنها را در یک قرارداد رسمی گنجانید. بعضی اوقات شرکت کنندگان در گفتگویی رسمی درباره مرزها و محدودیت هایشان شرکت می کنند، به این امر مذاکره گفته می شود.
برخی از شرکا تصمیم می گیرند محدودیتی تعیین نکنند. این امر معمولاً در کلیت ارباب/برده ، توافق بدون اجماع و بازی مرزی مشاهده می شود. این عمل " ریسک آگاهانه " در نظر گرفته می شود.
اصطلاحات در جوامع مختلف، همچون انجمن های گفتگو، متفاوت هستند. با این حال ، مواردی عمومی وجود دارد که در بی دی اس ام به رسمیت شناخته شده است.
محدودیت شدید کاری است که نباید انجام شود. نقض این سطح از محدودیت غالباً به عنوان دلیلی برای پایان دادن به یک عمل یا حتی یک رابطه تلقی می شود. مواردی مانند: " مدفوع محدودیت شدیدی برای من است" یا "من یک آسیب دیدگی کمر دارم ، بنابراین ضربه زدن به پشت یک محدودیت شدید است".
محدودیت نرم چیزی است که شخص در مورد انجام دادنش تردید دارد و یا روی انجامش محدودیت وضع می کند، اما ممکن است هنوز رضایت ضمنی راجع به آن داشته باشد. ممکن است انجام عملی ممنوع باشد مگر در شرایطی خاص، مثلا انجام عملی بر روی برخی نقاط خاص بدن محدود باشد. محدودیت های نرم همچنین می تواند شامل مواردی باشد که باید با آن محتاطانه برخورد کرد، اگرچه تا حدودی جذاب باشد اما هنوز هم باعث ایجاد احساس ناراحت کننده در یک یا چند شریک باشد.
محدودیت (فیلم ۱۹۸۰). محدودیت ( به هندی: Bandish ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۰ و به کارگردانی کی. باپایا است. در این فیلم بازیگرانی همچون راجش خانا، هما مالینی، دنی دنزونگپا، بیندیا گوسوامی، تانوجا، اوم پراکاش، آسرانی ایفای نقش کرده اند.
محدودیت (فیلم ۱۹۹۰). محدودیت ( به انگلیسی: Pratibandh ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۰ و به کارگردانی راوی راجا پینستی است. در این فیلم بازیگرانی همچون چیرانجیوی، جوهی چاولا، رامی ردی، جی. وی سومایاجلو، کولبوشان کارباندا و ریما لاگو ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه محدودیت در ویکی واژه

محدود بودن.
دارای حد بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه محدودیت

اینچ یک واحد معمول است که معمولاً در ایالات متحده، کانادا و انگلیس استفاده می‌شود. همچنین در ژاپن برای قطعات الکترونیکی مخصوصاً صفحه نمایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر قاره اروپا نیز از اینچ برای صفحه نمایش‌ها استفاده می‌شود. برای انگلستان، راهنمایی در مورد استفاده از بخش دولتی اظهار می‌دارد که از اول اکتبر ۱۹۹۵ بدون محدودیت زمانی، اینچ (به همراه پا) به عنوان واحد اصلی برای علائم راه و اندازه‌گیری‌های مربوط به مسافت (به استثنای ارتفاع و عرضهای ترخیص کالا از گمرک) استفاده می‌شود و ممکن است به دنبال یک نشانه ثانویه یا تکمیلی به دنبال اندازه‌گیری متریک برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
یک طرح مؤثر حمایتی با توجه به محدودیت موقعیت راه اندازی خواهد شد. تمام این طرح‌ها برفرایند حمایت اثر دارند. این اثر مهم است و باید محدودیت زمانی در رسیدن به ابزار مورد نیاز در نظر گرفته شود. این راه حل‌ها به معنای ارزان نبودن ابزار هستند. هزینه‌های سخت‌افزار.
آزادی انسان ناشی از وضعیت او در ضرورت گزینش است. به راستی آزادی ناشی از محدودیت است؛ زیرا انسان به دلیل محدودیت‌هایش طرح می‌افکند و ناچار می‌شود که در آزادی گزینه‌ای را برگزیند.
در بهمن ۱۳۸۹ مخابرات ایران اعلام کرد که از ۲۸ میلیون کاربر اینترنت در کشور، تنها ۷۰۰٬۰۰۰ نفر از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و مابقی (۹۸٪) از اینترنت با استفاده شماره‌گیری استفاده می‌کنند. همچنین در بهمن ۱۳۸۹ نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که محدودیت سرعت اینترنت برای کاربرد خانگی برداشته نخواهد شد.
بخار خشک (فوق گرم) و آب مایع، نمی‌توانند در شرایط تعادل ترمودینامیکی وجود داشته باشند، چنان‌که هر حرارت اضافی به سادگی آب بیشتری را به بخار تبدیل و بخارِ تولید شده بخار اشباع‌شده خواهد شد. با این حال این محدودیت ممکن است به‌طور موقت در شرایط پویا (عدم تعادل) نقض شود. برای تولید بخار خشک در یک نیروگاه یا برای فرایندهایی (مانند خشک کردن کاغذ) بخار اشباع‌شدهٔ گرفته شده از یک دیگ بخار را از طریق یک دستگاه جداگانهٔ گرمایش (یک گرمایش سوپر) که انتقال حرارت اضافی را به بخار به صورت تماس یا با تابش پرتو منتقل می‌کند.
غیر صفر باشد، که در هر محیط بدون محدودیت تقارنی برقرار است، بسط داد. تولید هماهنگ سوم
این اعتراضات پیرو شورش‌هایی است که در این برهه زمانی در شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا اتفاق افتاده‌است. از دلایل این قیام‌ها می‌توان بی‌کاری، مشکلات مسکن، افزایش قیمت مواد غذایی، فساد، محدودیت آزادی بیان و شرایط بد زندگی را برشمرد.
بازیافت حافظه معمولاً در سیستم‌های داخلی یا سیستم‌های زمان واقعی استفاده می‌شود؛ زیرا در این سیستم‌ها با توجه به محدود بودن منابع، نیاز شدید به کنترل استفاده از آن‌ها وجود دارد. با این حال زباله روب‌های سازگار با این محدودیت محیط نیز گسترش یافته‌اند. بدنۀ میکرو دات‌نت در ماکروسافت و سکوی جاوا (نسخهٔ میکرو)، سکوهای نرم‌افزاری زمان واقعی هستند که زباله‌روب دارند.
علاوه بر تأثیرات بیولوژیکی، خش و مناطق خشک تأثیرات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی نیز بر جوامع بشری دارند. کمبود آب باعث محدودیت در کشاورزی، کاهش تولید محصولات غذایی، و در نتیجه، افزایش فقر و مهاجرت‌های داخلی و بین‌المللی می‌شود. این وضعیت اغلب به تنش‌های آبی بین کشورها و مناطق مختلف منجر شده و می‌تواند بر روابط بین‌المللی تأثیر بگذارد.