صغیره

معنی کلمه صغیره در لغت نامه دهخدا

( صغیرة ) صغیرة. [ ص َ رَ ]( ع ص ) تأنیث صغیر. رجوع به صغیر شود. || گناه خرد. ( مهذب الاسماء ). مقابل کبیرة :
اقرار کرده بر گنه خود به سرّ و جهر
نی شرم از صغیره و نه از کبیره ننگ.سوزنی.به یک صغیره مرا رهنمای شیطان بود
به صد کبیره کنون رهنمای شیطانم.سوزنی.رجوع به کبیرة شود.

معنی کلمه صغیره در فرهنگ عمید

۱. [مقابلِ کبیره] گناه کوچک.
۲. (صفت ) = صغیر

معنی کلمه صغیره در فرهنگ فارسی

مونث صغیر، خرد، کوچک، گناه کوچک، مقابل کبیره
۱ - ( صفت ) مونث صغیر : حشرات صغیره . ۲ - ( اسم ) گناه خرد مقابل کبیره یا معاصی صغیره . گناهان کوچک صغایر مقابل کبیره کبایر .

معنی کلمه صغیره در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] صغیره در دو معنا به کار رفته است:۱. دختر نابالغ؛۲. گناه غیر کبیره( گناه صغیره).
از عنوان یاد شده به معنای نخست در بابهای صلات، نکاح، طلاق، حدود و قصاص سخن گفته اند.
پوشش در نماز
در نماز، پوشاندن سر و گردن بر زن واجب، و بدون آن نماز باطل است؛ لیکن دختر نابالغ از اینحکم استثنا شده و پوشاندن سر و گردن بر او واجب نیست و نماز او بدون پوشش صحیح خواهد بود.
عقد ازدواج
پدر و جد پدری صغیره بر او ولایت دارند و می توانند با وجود مصلحت یا عدم مفسده ـ بنابر اختلاف دیدگاهها ـ او را به عقد کسی در آورند. چنین عقدی لازم است و او پس از بلوغ نمی تواند آن را فسخ کند. ولیّ صغیره می تواند برای حصول محرمیت، او را به عقد موقّت مردی درآورد تا آن مرد به مادر و جدّه آن دختر محرم شود. البته در مسئله دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.
نفقه
...
[ویکی الکتاب] معنی صَغِیرَةً: کوچک
معنی فَاحِشَةٍ: کارزشت - زنا - گناه کبیره ("فاحشة" به معنای هر عملی است که متضمن فحش یعنی زشتی باشد ، ولی بیشتر در زنا استعمال میشود ، پس مراد از ظلم ، سایر گناهان کبیره و صغیره است ، و ممکن هم است فاحشه را به معنای گناهان کبیره بگیریم ، و ظلم را به معنای گناهان صغی...
معنی فَوَاحِشَ: کارهای زشت - زناها - گناهان کبیره (جمع"فاحشة" به معنای هر عملی است که متضمن فحش یعنی زشتی باشد ، ولی بیشتر در زنا استعمال میشود دراینصورت مراد از ظلم ، سایر گناهان کبیره و صغیره است ، و ممکن است فاحشه را به معنای گناهان کبیره بگیریم ، و ظلم را به معن...
معنی لَّمَمَ: گناه کوچک و ازروی غفلت (اقوال مختلفی در معنی این کلمه موجود است از قبیل :گناهان صغیره ، تصمیم بر گناهی که به انجام گناه منتهی نشود،گناهی که گهگاه ارتکاب شود ، و مرتکب آن عادت بر آن نکرده باشد ،تصمیم بر گناهی که به دنبال آن استغفار کنند،یااین است که ...
ریشه کلمه:
صغر (۱۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه صغیره

ز بسکه کرد فغان آن صغیره شد بی تاب به روی خاک، سر خود نهاد و رفت به خواب
خیلتاش را بازگردانید و این شغل را که بنده میراند ببونصر برغشی مفوّض‌ خواهد کرد که مردی کافی و پسندیده است. و هرون‌ سخت خردمند و خویشتن‌دار است، ان شاء اللّه تعالی که در غیبت بنده همچنین بماند. و عبد الجبّار را با خویشتن میآرد بنده بر حکم فرمان عالی تا پخته‌ بازگردد و سعادت خدمت درگاه عالی یافته‌ . بنده بر اثر خیلتاش بسه روز ازینجا برود تا بزودی بدرگاه عالی رسد.» و جواب استادم نبشته بود هم بمخاطبه معتاد : الشّیخ الجلیل السّید ابی نصر بن مشکان، احمد عبد الصّمد صغیره و وضیعه‌، و با وی سخن بسیار با تواضع رانده، چنانکه بونصر از آن شگفت داشت و گفت «تمام مردی‌ است این مهتر، وی را شناخته بودم امّا ندانستم که تا این جایگاه است» و نامه‌ها بنزدیک امیر برد.
قوله تعالی: فَمَنْ تَوَلَّی بَعْدَ ذلِکَ... الآیة ای بعد اخذ المیثاق و ظهور آیات النّبی (ص) فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ اصل فسق از طاعت و فرمان اللَّه بیرون آمدن است، و فسق را کمینه و مهینه است. کمینه آنست که: در راه دین گناهی صغیره کند.
بدان که صغیره امیدوار بود که عفو وی را دریابد، ولیکن به بعضی از اسباب عظیمتر گردد و خطر آن نیز صعب بود و آن شش است:
و معنی یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ آنست که: فرود از شرک، گناهان اهل توحید هر چه خواهد آن را که خواهد بیامرزد، پیش از توبت. امّا کسی که توبت کند از گناهان، و بر توبت بمیرد، خود در تحت این آیت نشود، که جایی دیگر از بهر وی گفته است: وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً. و گفته‌اند: إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ ردّ است بر معتزله، و بر قومی خوارج که میگویند: هر که بر کبائر بمیرد توبه ناکرده، جاوید در آتش بماند، و میگویند میان ایمان و شرک منزلی دیگر نیست، و ضدّ ایمان شرک میپندارد، یعنی که هر چه نه ایمان، همه شرکست نه گناه، تا آن حدّ که قومی از ایشان صغائر و کبائر همه کفر شمرند، و بنده را بگناه صغیره کافر دانند. ربّ العالمین در این آیت بر ایشان ردّ میکند، و دروغ زن میگرداند، که فرق میکند میان شرک و میان گناه. مغفرت در شرک می‌نیارد، و در گناه میآرد. اگر آنست که گناهها همه شرک و کفر است، پس در إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ سخن بریده گشت، و همه نافرمانیها در زیر این شد، وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ بر چه حمل کنند؟ که هیچ محمل نماند! معلوم گشت که سخن ایشان فاسد است، معتقد ایشان باطل.
داود پیغامبر چون آن زلّت صغیره از وی برفت و از حق بدو عتاب آمد تا زنده بود سر بر آسمان نداشت و یک ساعت از تضرع نیاسود، با این همه خوش میگفت الهی خوش معجونی که اینست و خوش دردی که اینست. الهی تخمی از این گریه و اندوه در سینه من بنه تا هرگز ازین درد خالی نباشم.