سپندارمذ

معنی کلمه سپندارمذ در لغت نامه دهخدا

سپندارمذ. [ س ِ پ َ م َ ] ( اِ مرکب ) بمعنی اسفندارمذ است که ماه دوازدهم از سال شمسی باشد. ( برهان ) ( آنندراج ) :
سر آمد کنون قصه یزدگرد
بماه سپندارمذ روز ارد.فردوسی.همی رفت سوی سیاوخش گرد
بماه سپندارمذ روز ارد.فردوسی. || نام روز پنجم از ماه شمسی است. این روز را فارسیان بنابر قاعده کلیه که پیش ایشان معمول است که چون نام ماه با نام روز موافق آید عید کنند، در این روز جشن سازند و عید نمایند، نیک است رخت پوشیدن و درخت نشاندن در این روز به اعتقاد ایشان. ( برهان ) ( آنندراج ) :
ز چین روی یکسر به ایران نهاد
بروز سپندارمذ بامداد.فردوسی.سپندارمذروز خیز ای نگار
سپند آر ما را و جام می آر.مسعودسعد.|| زمین. ( برهان ) ( آنندراج ). برای تمام معانی رجوع به اسپندارمذ و اسفندارمذ شود.
سپندارمذ. [ س ِ پ َ م َ ] ( اِخ ) نام فرشته ای که موکل زمین و درخت ها و جنگلها است و مصالح این ماه بدو تعلق دارد. ( برهان ). فرشته نگهبان زمین و گاه هم خود زمین بشمار رفته. ( مزدیسنا و... تألیف معین ص 432 ).
سپندارمذ برگشاید زبان
برون افکند گنجهای نهان.زراتشت بهرام ( از مزدیسنا و... تألیف معین ).

معنی کلمه سپندارمذ در فرهنگ عمید

= اسپندارمذ

معنی کلمه سپندارمذ در فرهنگ فارسی

نام فرشته هم هست که موکل زمین و درختها و جنگلها و مصالح ماه بدو تعلق دارد فرشته نگهبان زمین و گاه هم خود زمین بشمار رفته

جملاتی از کاربرد کلمه سپندارمذ

ناگهیس (نانگهیثیه) یا ترومَد، دشمن سپندارمذ که آفریدگان را از قانع بودن بازمی‌دارد و آنان را ناراضی می‌سازد. احتمالاً تجسم ناستیه خدایی از دَئِوِه‌های هندی است. گاهی ترومَد را که یکی از دیوان نشان‌دهندهٔ غرور و نخوت است بدلی از ناگهیس دانسته‌اند.
در گاتاها، زرتشت هرگز مردان را به تنهایی مورد خطاب قرار نمی‌دهد. معمولاً از کلمات خنثی استفاده شده یا زنان و مردان در کنار یکدیگر مورد خطاب واقع شدند. بنا به گفته هینتس، این «برابری جنسیتی در پیام، ظاهری مدرن به این دین باستانی داده است.» با این حال، «اهورامزدا» کلمه‌ای مذکر است؛ زرتشت او را پدر امشاسپندان خوانده است، از جمله پدر سپنتا آرمیتی (سپندارمذ) که امشاسپندی مؤنث است و نامش با زمین گره خورده. این جنسیت در سطح ایزدی بیش از هرچیز توسط یک نیایش پهلوی بازتاب داده شده است: «مادر من سپندارمذ است و پدرم اورمزد.» اشه و اَشَوان الفاظی خنثی هستند.
۱- کمربند عروس نشانه وفاداری، پاکدامنی و نکاح است. عروسِ کمربنددار نمایندهٔ اسفندارمذ است. در گزیده‌های زاداسپرم کُشتی را اول بار سپندارمذ (فرشته زمین) پدیدآورد. اسفندارمَذ فرشته زمین و زنان درستکار و پاکدامن و شوهر دوست و خیرخواه است.