سردخانه
معنی کلمه سردخانه در لغت نامه دهخدا

سردخانه

معنی کلمه سردخانه در لغت نامه دهخدا

سردخانه. [ س َ ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) محلی است برای نگاهداری گوشت و ماهی و سایر مأکولات فاسدشدنی : مأکولات زمستانی و مخللات و سردخانه ها از شیرینی های گوناگون و شیرازهای نظیف. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 64 ).

معنی کلمه سردخانه در فرهنگ عمید

محلی دربسته و سرپوشیده با دمای پایین و ثابت برای نگهداری گوشت، میوه و سایر چیزهای فاسدشدنی.

معنی کلمه سردخانه در فرهنگ فارسی

محلی که آنرا با وسایل خاصی سرد نگاه دارند و در اشیائ فاسد شدنی ( گوشت گاو گوسفند و ماهی و میوه و غیره ) را حفظ کنند .

معنی کلمه سردخانه در دانشنامه عمومی

سردخانه (بیرجند). سردخانه یک منطقه مسکونی در ایران است که در دهستان باقران شهرستان بیرجند واقع شده است. که بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ خالی از سکنه اعلام شده است.
سردخانه (معماری). سردخانه ( انگلیسی: Ice house ) یا یخدان ساختمان هایی هستند که برای نگهداری یخ در طول سال استفاده می شوند، این سازه ها معمولاً قبل از اختراع یخچال و فریزر استفاده می شدند. بعضی از آن ها انبارهایی زیرزمینی، معمولاً انسان ساخت، نزدیک به منابع طبیعی یخ زمستانی مانند دریاچه های آب شیرین بودند، اما بسیاری هم ساختمان هایی با انواع مختلف عایق بودند.
در فصل زمستان، یخ و برف از دریاچه ها یا رودخانه ها، به داخل سردخانه برده می شد و با عایقهایی از جنس ( اغلب ترکیب گل رس و نِی یا خاک اره ) عایق می شدند. این یخ ها برای چند ماه، اغلب تا زمستان بعد، باقی می ماندند و در ماه های تابستان می توانست به عنوان منبع یخ مورد استفاده قرار گیرد. کاربرد اصلی یخدان ها ذخیره سازی غذاها بود، اما همچنین می توانست به سادگی برای خنک کردن نوشیدنی ها یا تهیهٔ دسرهای بستنی و شیرینی استفاده شود. دردوران اوج تجارت یخ، یک یخچال تجاری معمولی، ۲۷۰۰ تن ( ۳۰۰۰ تن کوتاه ) یخ را در ۳۰ تا ۱۰۰ فوت ( ۹ تا ۳۰ متر ) و ساختمان ۱۴ متر ( ۴۵ فوت ) ذخیره می کرد.
در حالی که یخدان های اروپایی و آمریکایی از عایقسازی برای خنک نگهداشتن هوا استفاده می کنند. یخدان های سنتی ایرانی که با نام یخچال شناخته می شوند از تبخیر سطحی استفاده می کنند.
معنی کلمه سردخانه در فرهنگ عمید

معنی کلمه سردخانه در ویکی واژه

obitorio

جملاتی از کاربرد کلمه سردخانه

عده‌ای دوستان دانکن که -ماریا دِستی در میانشان بود- گفته بودند او برای خداحافظی خطاب به آن‌ها گفته: خداحافظ دوستان من، من به سوی شکوه رهسپارم. گلنوی ویسکات، نویسنده آمریکایی در آن زمان در نیس بود داستان را طور دیگری روایت می‌کند. ویسکات که در سردخانه از جسد دانکن دیدار کرده بود، گفت دِستی برایش اعتراف کرده که در مورد خداحافظی دانکن دروغ گفته‌است. طبق این روایت دانکن گفته بود، من راهی عشقم! داستی این جمله را کنایه‌ای به برنامه‌ای می‌داند که دانکن و فلاشتو برای ادامه روزشان در هتل داشته‌اند، به نظر دِستی این اشاره خجالت‌آور بود.
فروش مستقیم محصولات در بازار کشاورزان به نسبت فروش آنها به عمده فروشان و شرکت‌های بزرگ مواد غذایی سود مالی بیشتری برای کشاورزان دارد. فروش مستقیم به کشاورز معمولاً نیاز کمتری به حمل و نقل، سردخانه و انبارداری دارد. علاوه بر این فروش در غرفه‌هایی در فضای باز، هزینه اجاره، تأمین گرمایش و سرمایش و در کل زیر ساخت کمتری نیاز دارد. همچنین کشاورز می‌تواند با فروش همزمان محصولاتی که محصول مستقیم خودش نیست هم سود ببرد.
«دکتر گرمان (دکتر پزشکی قانونی) می‌گفت: دو راه حل پیشنهاد می‌کنم، می‌توانم جسد را بسوزانم … یا جسد را مدتی در سردخانه پزشکی قانونی، در جایی امن، حفظ کنم و وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، با شما (دکتر فرشته انشاء) تماس خواهم گرفت …
روزانه حدود ۱۵۰۰۰ مسافر از این ایستگاه به کل کشور تردد می‌کنند. در این ایستگاه حدود ۱۵۰ باربر یا سردخانه ایستگاه وجود دارد. این ایستگاه دارای پنج سکو به طول ۱۸۰۰ فوت و عرض ۱۵۰ فوت است.
نیابل در ماه‌های ژوئیه و اوت در کالیفرنیا آمادهٔ برداشت است. این انگور به سرما مقاوم نیست به همین علت امکان نگه داری آن در سردخانه وجود ندارد و به صورت تازه مصرف می‌شود. پوست آن ضخیم و رنگی آبی (مایل به سیاه) دارد. نیابل همچون دیگر تبار انگور روباه، ونوس و مارس، مقاومت بسیاری در برابر آفت‌هایی همچون سفیدک سطحی و پوسیدگی سیاه دارد.
اصل کار در تمامی کمپرسور ها تحت فشار قرار دادن هوا است. از کمپرسور های باد در کارهای زیادی استفاده میشود که میتوان به صتایع تولیدی،صنایع غذایی، انبار ها و سردخانه ها، مراکز اموزشی و ... اشاره کرد
جسد هویدا به راستی سه ماه در سردخانه ماند … بعد از این مدت دکتر گرمان با خانوادهٔ انشاء تماس گرفت و از آن‌ها خواست که برای بردن جسد مراجعه کنند … خانوادهٔ انشاء مراسم کفن و دفن را به سرعت انجام دادند … چند ماه بعد بالاخره سنگی بر گور هویدا گذاشتند. تازه در آن زمان هم نام واقعی اش را بر سنگ ننوشتند و تنها به اشارهٔ غیر مستقیم به هویت کسی که آن جا در خاک خفته بسنده کرده‌اند» فرشته انشاء استاد وقت دانشگاه تهران و از نزدیکان هویدا در گفتگویی که اسفند سال ۱۳۶۴ با پروژه تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد انجام داد بیان کرد پیکر هویدا سه ماه پس از مرگ، در بهشت‌زهرا در مقبره‌ای که نشانه‌ای دارد دفن شده‌است.