زیرزمینی

زیرزمینی

معنی کلمه زیرزمینی در لغت نامه دهخدا

زیرزمینی. [ زی زَ ] ( ص نسبی ) تحت الارضی : اشیاء زیرزمینی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). منسوب به زیر زمین. ( فرهنگ فارسی معین ) :
در روی زمین ز سگ دوان تر
وز زیرزمینیان نهان تر.نظامی.- ترن زیرزمینی ؛ قطاری که مسیرش در زیر زمین است. مترو. ( فرهنگ فارسی معین ).
- عملیات زیرزمینی ؛ عملیات مخفیانه. کارهای پنهانی. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه زیرزمینی در فرهنگ عمید

۱. آنچه در زیر زمین قرار دارد.
۲. هرچه که در زیر زمین ساخته شود.
۳. اشیا و موادی که از زیر زمین استخراج می شود.

معنی کلمه زیرزمینی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به زیرزمین . یا ترن زیر زمینی قطاری که مسیرش در زیرزمین است مترو . یا عملیات زیر زمینی عملیات مخفیانه : کارهای پنهانی .

معنی کلمه زیرزمینی در فرهنگستان زبان و ادب

{hypogeal} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] ویژگی گیاهی که در هنگام جوانه زدن بذر، لپه های آن در زیر سطح خاک باقی می ماند

معنی کلمه زیرزمینی در دانشنامه عمومی

زیرزمینی (آلبوم الکتریک پرونز). زیر زمینی دومین آلبوم استودیویی گروه الکتریک پرونز بود که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد
• جیمز لاو – خوانندهو سازدهنی
• کن ویلیامز – گیتار لید
• جیمز اسپنگولا – ریتم گیتار، همخوان
• مارک تولین – باس پیانو
• پرستون ریتور – درام
• دیو هاسینگر – تولیدکننده
• ریچی پدولور– مهندس
• بیل کوپر – مهندس
• پری بوتکین – مدیر هنری
• تام تاکر – عکاسی
بیلبورد ۲۰۰ ( ۱۹۶۷ ) - ۱۷۲#

جملاتی از کاربرد کلمه زیرزمینی

در سال ۲۰۱۱ میلادی، طراحی مجدد برای منطقهٔ زیرزمینی ایستگاه مترو مارین‌پلاتز در مونیخ، آلمان، جایزهٔ آلمن زاتلر واپنر را به مائورر اهداء کرد. «شرکت اینگو مائورر (مسئولیت محدود)» دو نمایشگاه داشت، یکی در مونیخ و دیگری در نیویورک. او در بیمارستانی در مونیخ در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی درگذشت.
در هنگامهٔ ظهور فاشیسم به همراه «آنتونیو گرامشی» به مقابله با آن برخاست و به عنوان یکی از فعالان جنبش مقاومت ایتالیا نام و آوازه‌اش پیچید. در ۱۹۳۰ به خاطر فعالیت‌هایش مجبور به ترک وطن و مهاجرت به سوئیس شد. در آنجا بود که بسیاری از شاهکارهایش مانند «نان و شراب» و «فانتامارا» و «دانه زیر برف» و «یک مشت تمشک» و «رازلوک» و «روباه و گل‌های کاملیا» خلق کرد و مبارزاتش را علیه فاشیسم ادامه داد. سیلونه در زمان جنگ جهانی دوم به وطن خود بازگشت و در نهضت زیرزمینی ضد فاشیسم علیه حکومت موسولینی مبارزه کرد.
فعالیت‌های گروه در سال ۱۹۷۲ زمانی که پلیس با حملاتی تعدادی از اعضای گروه را دستگیر کرد متوقف شد. آن‌هایی که از حملات نجات یافتند به صورت زیرزمینی به فعالیت خود ادامه دادند یا به خارج فرار کردند بقیه اعضا در سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ و آخری در سال ۲۰۰۹ دستگیر شدند
بسیاری از انواع حلالها نیز ممکن است به‌طور غیرقانونی دفع شوند و به مرور زمان به سیستم آب زیرزمینی نفوذ کنند.
در اتحاد جماهیر شوروی از برودسکی جز چهار شعر در جنگ ادبی لنینگراد در سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۶۷ به‌طور رسمی به چاپ نرسید و اغلب، آثار او به‌صورت مجله‌های زیرزمینی سامیزدات دست به دست می‌شد.
او بر این عقیده بود که فعالانه در کمپین زیرزمینی علیه آمادئوی اول اسپانیا که پادشاه بود، شرکت کند و بعد نیز علیه جمهوری حضور داشته باشد.
جهت تقویت عملکرد خنک‌سازی بادگیر و استفاده از برودت تبخیری از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌شده‌است. به عنوان مثال، در شهر بم بادگیری وجود دارد که از ساختمان، حدود ۵۰ متر فاصله دارد و با یک کانال زیرزمینی به آن مرتبط است. در بالای این کانال، یک باغچه قرار دارد. بعد از آبیاری باغچه، رطوبت آن به دیوارهای کانال ارتباطی نفوذ می‌کند و نسیم بادی که از بادگیر به سمت ساختمان جریان دارد را خنک تر می‌نماید. در بعضی از موارد نیز در روی دهانه بادگیر، حصیر، سوفال یا بوته‌های خار قرار می‌دادند و روی آن آب می‌پاشیدند و بدین طریق رطوبت و برودت‌های هوای ورودی را افزایش می‌دادند. تا پیش از پیدایش یخچال برقی، در بسیاری از خانه‌ها، مواد غذایی را در محوطه زیر بادگیر نگاه می‌داشتند تا خنک بماند و دیر تر فاسد شود.
این شلیک موشکی یک پرواز زیر مداری و به سرعت مداری نرسید. این پرتاب نهایتاً با برخورد به زمین به پایان رسید. موشک وی-۲ ساخت کارخانه زیرزمینی میتلورک بود.
مردوک ستارگان و سیارات را سازمان می‌دهد و گذر سالها را رقم می‌زند. او سیاره خود (نبیرو) را ایجاد می‌کند تار سرمشق سایر سیارات باشد. ماه، خورشید، هوا و آب‌های زیرزمینی را نظم می‌دهد. بخش‌های گوناگون کائنات را به هم پیوند می‌دهد.