زیدی

زیدی

معنی کلمه زیدی در لغت نامه دهخدا

زیدی. [ زَ ] ( ص نسبی ) انتسابی است به زیدبن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب. ( از انساب سمعانی ). رجوع به زیدیون و زیدیه و زیدبن علی شود.
زیدی. [ زَ ] ( اِخ ) دهی است به یمامه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). قریه ای به یمامه که باغها و نخلستان ها دارد. ( از معجم البلدان ).
زیدی.[ زَ ] ( اِخ ) نام طایفه ای در یمن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه زیدی در فرهنگ فارسی

نام طایفه در یمن

معنی کلمه زیدی در دانشنامه عمومی

زیدی (رودسر). زیدی یک روستا در ایران است که در شهرستان رودسر استان گیلان واقع شده است. در سرشماری عمومی سال ۱۳۸۵، زیدی ۲۶ نفر ( ۶ خانوار ) جمعیت داشته است.
این روستا قدمت بسیار کهن و بر اساس اسناد و مدارک و اکتشافات باستان شناسی قدمت آن به دوران اشکانیان بر می گردد
علاوه بر این خوانین و شاهان در دوره های مختلف به دلیل خوش آب و هوایی در فصول گرم به این روستا ورود می کردند
محصولات کشاورزی و باغی مانند فندق گردو گل گاوزبان لوبیا عدس سیب زمینی به همراه محصولات متعدد لبنی از دستاوردهای ساکنان دایمی روستا است
دو شهید گرانقدر دفاع مقدس شهید سبزعلی خدابخشی زیدی و شهید عیسی فرجی روستا را بیش از قبل مزین کرده است.
روستای زیدی علی رغم جمعیت کوچک نخبگان اساتید پزشکان و مهندسان بسیار زیادی را به کشور تقدیم کرده است
دکتر عیسی محمدی زیدی - استاد تمام ( پروفسور ) روانشناسی سلامت و آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین
دکتر پرویز پرویزی استاد میکروب شناسی سلولی موسسه پاستور
دکتر بنفشه محمدی زیدی استادیار بهداشت باروری دانشگاه ازاد تنکابن
دکتر مسعود محمدی زیدی دکترای شیمی از دانشگاه گیلان
دکتر محدثه محمدپور پزشک و فارغ التحصیل دانشگاه ازاد تنکابن
دکتر مکرمه محمدپور پزشک و فارغ التحصیل دانشگاه ازاد تنکابن

معنی کلمه زیدی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] زیدی (ابهام زدایی). واژه زیدی ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • زیدیه، زیدی یا زیدیه، یکی از مذاهب شیعی، قائل به امامت زید بن علی بن الحسین (علیه السلام)• زیدی (حدیث)، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث و از الفاظ ذمّ راوی
...
[ویکی فقه] زیدی (حدیث). زیدی، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و از الفاظ ذمّ راوی می باشد.
یکی از الفاظ ذم مطرح در کتب علوم حدیث اصطلاح "زیدی" است سه اطلاق دارد: ۱- مراد از "زیدی" کسی است که به حدیث زید بن علی بن الحسین (علیه السّلام)، یا زید بن انیسه توجه دارد؛ ۲- مراد از "زیدی" کسی است که از ذریه زید بن ثابت یا زید بن ارقم است؛ ۳- کسی که منسوب به فرقه "زیدیه" است که اعتقاد به امامت زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السّلام) بعد از وفات امام زین العابدین (علیه السّلام) دارند. مراد از "زیدی" که از الفاظ ذم شمرده شده اطلاق سوم است.
بیان یک نکته
برخی معتقدند که نسبت دادن کسی به "زیدی" دلیل بر عدم وثاقت وی نمی شود چون "زیدی" از الفاظی نیست که موجب سقوط خبر از حجیت شود چون امکان دارد کسی "زیدی" مذهب باشد ولی در حدیث ثقه باشد.
تهانوی، محمدعلی، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج۲، ص۲۹۸.
۱. ↑ تهانوی، محمدعلی، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، ج۲، ص۲۹۸.۲. ↑ سبحانی، جعفر، کلیات فی علم الرجال، ص۴۰۶-۴۰۷.
...

جملاتی از کاربرد کلمه زیدی

کو زیدی و شاووری کز روی جوان مردی گوید سخن لیلی آرد خبر شیرین
مهربان زیدی براری دلنواز نام لیلی به مجنون برده باز
و همچنین کتابی دربارهٔ مذهب زیدی به نام الابانه (قرن۹) به عربی و مازندرانی توسط ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی نگاشته شده
«باری به کرای خر بیر زیدی بار باری به غم دلم بیرزیدی یار»
حجه به عربی ( محافظة حجة ) نام استانی در کشور یمن در شبه جزیره عربستان است. اکثر جمعیت این استان شیعیان زیدی و سنی شافعی هستند.
به‌نوشته مرعشی داعی ۱۴ سال (۲۸۷–۳۰۱ ه‍. ق) در دیلم بود و همهٔ مردم گیل و دیلم به دستش مسلمان شدند. به‌نظر می‌رسد خانواده مسافر نیز تا پیش از ۳۰۱ق به اسلام ایمان آوردند و به پیروی از سایر دیلمیان مذهب زیدی داشتند.
برخی او و خاندانش را متمایل به مذهب شیعه معرفی کرده‌اند. او در آثار و اشعار خویش اظهار تشیع نموده‌است؛ ولی علامه حلی و بعضی علمای امامیه او را شیعه زیدی مذهب دانسته‌اند و نیز گفته‌اند که آثارش مورد اعتماد نیست چراکه دشمن اهل البیت بوده و داستان‌هایی اشتباه برای اختلال در تاریخ شیعه نقل کرده‌است.
زبان‌های گیلکی و مازندرانی را می توان زبان دوم مذهب زیدی در سده‌های هشتم و نهم دانست.[نیازمند منبع]
انتقالات خلقی و امری ارتحالات زیدی و عمروی
نخستین حکومت شیعی در ایران علویان طبرستان بود که در در ۲۵ رمضان ۲۵۰ هجری قمری به درخواست مردم محلی توسط حسن بن زید، معروف به داعی کبیر، ایجاد شد. داعی کبیر ابتدا با دودمان طاهریان، که پس از فتح طبرستان نایب خلافت در شمال کشور بودند، به مبارزه پرداخت و پس از اخراج آنان نبردهایی با سپاهیان خلیفه، یعقوب لیث صفاری و چندی از شورشیان داخلی داشت که نهایتاً از تمامی آن‌ها جان سالم به در برد. داعیان بعدی علوی در طبرستان دچار اختلافاتی شدند که منجر به ضعف آنان شد و سامانیان توانستند طبرستان را جزئی از قلمرو خود کنند ولی مجدداً ناصرالحق اطروش به ترویج تشیع زیدی پرداخته و مردم را علیه سامانیان متحد کرد و دودمان علویان طبرستان را بازسازی کرد.
سازمان جوانان مؤمن (الشباب المؤمن) دو گام را پشت سر نهاد. گام تأسیس در ۱۹۸۶ (میلادی) و شکل‌گیری که از سال ۱۹۹۰ (میلادی) و کمی پس از اعلام وحدت دو یمن در برخی از مناطق استان صعده در شمال پایتخت (صنعا) آغاز شد. رفته‌رفته دامنهٔ فعالیت شباب‌المؤمن از استان صعده به استان‌ها و شهرستان‌های دیگری کشیده شد که صبغهٔ زیدی بودنشان قوی بود. تا اینکه شمار افراد این مرکز در استان صعده به پانزده هزار تن و بنا به اعلام بیانیه‌ای به نام شیعیان اثناعشری یمنی به هجده هزار تن رسید.