شهرسازی
معنی کلمه شهرسازی در لغت نامه دهخدا

شهرسازی

معنی کلمه شهرسازی در لغت نامه دهخدا

شهرسازی. [ ش َ ] ( حامص مرکب ) ساختن شهر. بنا کردن شهر.

معنی کلمه شهرسازی در فرهنگ عمید

ساختن شهر، تعمیر و ایجاد خیابان ها، کوچه ها، و ساختمان های عمومی.

معنی کلمه شهرسازی در فرهنگ فارسی

۱ - بنای شهر ساختن شهر . ۲ - تعمیر خیابانهاو کوچه های عمومی شهر ٠

معنی کلمه شهرسازی در دانشنامه عمومی

شهرسازی در یک تعریف عام عبارتست از مداخله و تنظیم فضا به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان. در کتب درسی دانشگاهی آمده است که مجموعهٔ روش ها و تدابیر ارزشمند و مفیدی که متخصصین امور شهری به وسیلهٔ آن شهرها را بهتر می سازند، به شهرسازی یا علم تنسیق شهرها شهرت دارد. یا شهرسازی عبارت است از مطالعهٔ طرح ریزی و توسعهٔ شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری.
واژه شهرسازی به علت میان رشته ای بودن آن، واژه ای درست است زیرا گرایش طراحی شهری نیز در مقطع فوق لیسانس در ایران ارائه می شود که مباحث زیبایی شناسی و منظر شهری در آن بیشتر از برنامه ریزی شهری به چشم می خورد. همچنین در مقطع کارشناسی، دانشجویان واحدهای درسی مهندسی آب و فاضلاب و مهندسی ترافیک و جامعه شناسی و … را نیز می گذرانند که این نشان از میان رشته ای بودن شهرسازی دارد و نمی توان نام آن را فقط برنامه ریزی شهری گذاشت زیرا در برنامه ریزی شهری اسکیس و راندو و پرزانته و مباحث زیبایی شناختی کمتر وارد می شود و طراحان شهری بر این مباحث مسلط هستند، اولین مخترع علوم شهرسازى دکتر نسیم شهیر، که فارغ التحصیل دکتراى تخصصى PHD شهرسازى میباشد، نسیم شهیر مبتکر و ارائه دهنده دکترین شهرهاى هوشمند هستند.
شهرسازی واژهٔ معادل رشته Municipal Engineering در انگلستان است که در سیستم دانشگاهی ایران در ردهٔ مهندسی طبقه بندی شده است اما معمولاً در دانشکدهٔ هنر و معماری ارائه می گردد. تاریخچهٔ ساخت و کاربرد این واژه در فارسی برمی گردد به حضور کارشناسان آلمانی در ایران در دههٔ بیست خورشیدی که در برابر واژهٔ آلمانی Städtebau با همین مفهوم مشابه ساخت و ساز شهر قرار داده شد.
این رشته برای ادامه تحصیل در سطح کارشناسی ارشد دانشگاه های ایران شامل چهار گرایش مدیریت شهری، طراحی شهری، برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی منطقه ای است و در مقطع دکتری نیز تحت عنوان شهرسازی می باشد.
• کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری: دوره ای است که طی آن دانش آموختگان این رشته بتوانند دانش لازم برای تهیه طرح های توسعه شهری مورد نیاز کشور را فرا گرفته و بتوانند رابط مناسبی بین برنامه های دیگر شهرسازی بوده و نظارت و مراقبت بر توسعه پایدار شهری بر اساس سیاستها و طرح های مصوب را بر عهده گیرند.
معنی کلمه شهرسازی در فرهنگ عمید
معنی کلمه شهرسازی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شهرسازی در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه شهرسازی

جملاتی از کاربرد کلمه شهرسازی

نام انگورستان ملک‌‏التجار از حاجی محمدابراهیم صدر معروف به ملک‌التجار اصفهان گرفته‌ شده است. گویی محل این بنا در ابتدا تاکستان بزرگی بوده که با گسترش شهرسازی و خیابان‌بندی از میان‌ رفته و قسمت فعلی عمارت باقی‌ مانده، به همین دلیل به انگورستان معروف است. تاریخ تنظیم وقف نامه‌ای که از این خانه در دسترس است به سال ۱۳۴۱ هجری قمری (برابر ۱۳۰۲ خورشیدی) باز می‌گردد. این عمارت برای برگزاری جشن عروسی خانواده‌های کم بضاعت و برگزاری مراسم تعزیه بکار میرفته است که این کار حتی پس از مرگ ملک‌‏التجار هم انجام می‌شده است.
۱.تقسیم عادلانه بودجه شهرسازی و ایجاد اصفهان بزرگ
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی معتقد است که با این سازوکار، «امکان گسترده‌ای» برای ایران به وجود نیامده و تنها هدف این است که شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند دچار آسیب نشوند.
طرح دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر (با نام پیشین «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌زمین») در سال ۱۳۸۵ به همت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و با حمایت مالی وزارت مسکن و شهرسازی بنیاد گذاشته شد. این «پایگاه اطلاعات» «دانشنامه» خوانده شده‌است؛ از آن رو که درصدد است تعریفی نو از دانشنامه به دست دهد که با کیفیت و کمیت مفاهیم و مصادیق مربوط به جنبه‌های گوناگون معماری در جهان ایرانی مناسبت داشته باشد.
او فارغ‌التحصیل رشتهٔ مهندسی شهرسازی از دانشگاه هنر است. وی تا قبل از خروج از ایران در زمینهٔ طراحی داخلی فعالیت داشته است. او در سن ۲۴ سالگی از ایران خارج شده و به مدت سه سال در تایلند ساکن بود. شروع فعالیت حرفه‌ای او با انتشار آهنگ تخت خواب در سال ۲۰۱۲ بود. او پس از انتشار چند تک‌آهنگ دیگر، راهی آمریکا و ساکن لوس آنجلس شد.[نیازمند منبع]
هم‌زمان با دوران حکومت قاجاریه که مصادف با اوج انقلاب صنعتی در اروپا بود، ایران با دنیای غرب آشنا گردید. بسیاری از دستاوردهای دنیای صنعتی همچون کارخانه‌های تولید انبوه، تولید الکتریسیته، چاپخانه، تلگراف، تلفن، چراغ برق، شهرسازی مدرن، راهسازی مدرن، خط آهن، سالن اپرا (که در ایران به سالن تعزیه تغییر کاربری داد) در کشورهای صنعتی بوقوع پیوسته بودند، بنابراین در ایران نیز تلاش گردید که مشابه آن‌ها به اجرا گذاشته یا احداث گردد. تمامی اولین اقدامات در جهت مدرنیزاسیون با کوشش‌های عباس میرزا در تبریز آغاز شد اما به علت مرگ نابه هنگام وی عقیم ماند و بعدها امیرکبیر این اقدامات را در تهران پی گرفت.
وی در ۱۵ ژانویه ۱۹۷۶ در ایروان به دنیا آمد و از دانشگاه ملی معماری و شهرسازی ارمنستان فارغ‌التحصیل گشت. وی برنده جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی است.
در ایران برخی شهرها دارای بافت تاریخی هستند. وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس درخواست سازمان میراث فرهنگی طرح حمایت و حفاظت از بافت تاریخی را برای ۱۶۸ شهر کشور تصویب کرد.
در سال ۱۹۲۱، اولین مدرسه شهرسازی توسط پتریک گدس و در ادینبورگ اسکاتلند تأسیس شد.