طریقی

معنی کلمه طریقی در لغت نامه دهخدا

طریقی. [ طَ قی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به طریق. سمعانی گوید: از استاد خویش ابوالقاسم اسماعیل بن محمدبن الفضل در اصبهان پرسیدم : از چه روی علی بن المنذر الطریقی را طریقی خوانده اند؟ گفت : کان ولد فی الطریق فنسب الیها. ( سمعانی ).

معنی کلمه طریقی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به طریق و طریقت . ۲ - آنچه که طریقت دارد .

جملاتی از کاربرد کلمه طریقی

به گفته نیویورک تایمز، زمانی که ویلیامز نبود، «آقای دورسی و کستالو رابطه نزدیکی برقرار کردند». به گفته مجله پی‌سی مگزین، ویلیامز «دیگر درگیر اتفاقات روزمره شرکت نبود». او روی توسعه یک استارتاپ جدید متمرکز بود و به عضویت هیئت مدیره توییتر درآمد و قول داد «به هر طریقی که می‌تواند کمک کند.» دورسی در مارس ۲۰۱۱ مجدداً به توئیتر ملحق شد، به عنوان رئیس اجرایی که بر توسعه محصول تمرکز داشت. در آن زمان، او برنامه خود را با اسکویر (جایی که او مدیرعامل است) تقسیم کرد، که دفاترش در فاصله کمی از توییتر در سانفرانسیسکو قرار دارند.
تو را اگر در طریقی عزم باشد مرو تنها که دور از حزم باشد
بر طریقی روم که رانندم لاجرم آب خفته خوانندم
تا دل بربایند نمودند رخ خوب خوبان به طریقی که نمودند ربودند
به طریقی که کشته ای تو مرا نکشد کافری، مسلمانی
مت استفن[ص] می‌گوید که بسیاری از جزئیات سال‌های اول زندگی لاوی، مورد مناقشه یا ناشناخته است. لاوی در دبیرستان تامالپایز[ض] درس می‌خواند. در همان دوران با دختری آشنا شد و در پی این آشنایی، با او قرار ملاقات گذاشت؛ اما پسر جوانی که با آن دختر ارتباط داشت، به طریقی متوجه قرار ملاقات آن‌ها شد و سر قرار رفت. درگیری سختی بین آن دو درگرفت و آن جوان با چاقو، صورت لاوی را زخمی کرد. شدت ضربه طوری بود که جای آن زخم تا سال‌های سال، بر گونه راست لاوی باقی ماند.
هر کس سپرد راهی و پوید به طریقی ما را نبود غیر ره عشق تو منهاج
برای توسعه حس برتر لازم است به وضعیت گسترده آگاهی قدم گذارید. برای این کار روش‌های بسیاری وجود دارد. مدیتیشن، دویدن، راهپیمایی، ماهیگیری، نشستن روی ماسه‌های ساحل و تماشای امواج یا نشستن در جنگل. یافتن طریقی که با شما سازگاری دارد بسیار مهم است. مهم‌ترین کار این است که به خود گوش دهید. ذهن پر سر و صدای خود را خاموش کنید. وقتی این وراجی همیشگی ذهن خاموش شد، جهان تازه ای از واقعیات هماهنگ برویتان گشوده می‌گردد.
آمین‌ها، مشتق‌های آمونیاک هستند و دسته وسیعی از مواد آلی نیتروژن دار را تشکیل می‌دهند که در آن‌ها، اتم نیتروژن به یک یا دو یا سه گروه آلکیل یا آریل متصل می‌باشد (هیدروژن به وسیلهٔ گروه‌های آلکیل یا آریل جانشین شده‌است) که به ترتیب آمین نوع اول، آمین نوع دوم یا آمین نوع سوم ایجاد می‌گردد. از این رو به همان طریقی که اترها و الکل‌ها با آب رابطه دارند، آمین‌ها به آمونیاک وابسته می‌باشند.
یا داد من بده به طریقی که دیده‌ام یاره به من نمای بگو تا کجا روم
به عبارت دیگر کارکرد اصلی سیستم عصبی مرکزی، تنها تنظیمِ طرزِ کارِ قسمت‌های مختلفِ بدنِ موجودِ زنده در رابطه با یکدیگر نیست، بلکه تنظیمِ طرزکار موجودِ زنده به‌طور کلی در رابطه با محیط نیز بر عهدهٔ این سیستم می‌باشد. موجودِ زنده در جریانِ فعالیت خود و از طریق کارکردِ سیستم عصبی پیچیده‌اش، پیچیده‌ترین روابط را با محیطِ خود بر قرار می‌کند. از طریق این روابط است که موجود زنده می‌تواند در محیطِ خود زندگی کند، نیازمندی‌هایش را بدست آورد و نسبت به شرایطِ معین به طریقی خاص واکنش نشان دهد.
می دهد امّا به طریقی بَدَش سبزۀ خوابیده نشانِ قَدَش
در ره عشق تو تا مرده نلافم ز وفا بی طریقی نکنم عشق تو راهی دارد
به همین ترتیب و بنابر آنچه گفته شد، در می‌یابیم که انتزاعی (یعنی انتزاع شده) همین مفهوم کلی است که از مصادیق خارجی انتزاع شده‌است؛ مثلاً مفاهیم انسانیت یا حیوان، مفاهیمی انتزاعی هستند. مفاهیم انتزاعی در خارج وجود ندارند، یعنی نمی‌توان انسانیت را در خارج نشان داد، بلکه ذهن این مفاهیم را در ضمن موجودات به طریقی که گفته شد، در می‌یابد.
پیری و کار عشق طریقی ستوده نیست نپسندد این طریق زمن سید زَمن
گرچه خفتیم و نرفتیم طریقی برشاد یار ما قصه برخیز و بران می‌داند