معنی کلمه شعر نیمایی در دانشنامه عمومی
تحولی که نیما یوشیج انجام داد در دو حوزه فرم و محتوای شعر کلاسیک فارسی بود. با انتشار شعر افسانه نیما مانیفست شعر نو را مطرح کرد که تفاوت بزرگ محتوایی با شعر سنتی داشت.
در سال ۱۳۰۱ قسمتی از «افسانه» منتشر می شود. یوشیج می گوید "در آن زمان در تغییر طرز ادای احساسات عاشقانه به هیچ وجه سخنی در میان نبود. ذهن هایی که با موسیقی یکنواخت و محدود شرقی عادت داشتند با ظرافت کاری های غیرطبیعی غزل های قدیم مأنوس بودند … افسانه، با موسیقی آنها جور نشده بود. عیب گرفتند. رد شد …" باتوجه به مقدمهٔ کوتاهی که خود نیما بر این شعر نوشته است ویژگی های «افسانه» را به شرح زیر می توانیم برشماریم:
• نوع تغزل آزاد که شاعر در آن به گونه ای عرفان زمینی دست پیدا کرده است.
• منظومه ای بلند و موزون که در آن مشکل قافیه پس از هر چهار مصراع با یک مصراع آزاد حل شده است.
• توجه شاعر به واقعیت های ملموس و در عین حال نگرشی عاطفی و شاعرانهٔ او به اشیا.
• فرق نگاه شاعر با شاعران گذشته و تازگی و دور بودن آن از تقلید.
• نزدیکی آن، در پرتو شکل بیان محاوره ای، به ادبیات نمایشی ( دراماتیک ) .
• سیر آزاد تخیل شاعر در آن.
• بیان سرگذشت بی دلی ها و ناکامی های خود شاعر که به طرز لطیفی با سرنوشت جامعه و روزگار او پیوند یافته است.
روح غنایی و مواج افسانه و طول و تفصیل داستانی و دراماتیک اثر منتقد را بر آن می دارد که بر روی هم بیش از هر چیز تأثیر نظامی را بر کردار و اندیشهٔ نیما به نظر آورد حال آن که ترکیب فلسفی و صوری و به ویژه طول منظومه، زمان سرودن آن، کیفیت روحی خاص شاعر به هنگام سرودن شعر، ذهن را به ویژگی های شعر «سرزمین بی حاصل»، منظومهٔ پرآوازهٔ تی. اس. الیوت شاعر و منتقد انگلیسی منتقل می کند که اتفاقاً سرایندهٔ آن هم زمان نیما و در نقطهٔ دیگر از جهان سرگرم آفرینش مهم ترین منظومهٔ نوین در زبان انگلیسی بود.
صدرالدین عینی، از بزرگ ترین مدافعان زبان پارسی در محدودهٔ مرزهای شوروی سابق، یکی از نخستین سرایندگان شعر نو فارسی است. پنج سال پیش از آن که نیما «افسانه» را بسراید، عینی در وزنی نزدیک به همان وزن ( مصراع نخستِ هر بیت: فاعلن فاعلن فاعلن فع، یعنی همان وزن «افسانه»؛ مصراع دوم هر بیت: فاعلن فاعلن فاعلن ) شعری سروده بود به نام «مارشِ حریت»: