سلامت روان

معنی کلمه سلامت روان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مسئله سلامتی هم برای فرد و هم برای جامعه از اهمّ موضوعات بوده و در تعالیم اسلامی اهمیّت زیادی به سلامت جسم و روان داده شده است. پیشوایان معصوم (علیهم السلام) به منظور حفظ سلامتی راهبردهایی را پیشنهاد نموده اند.
قلمرو دین و آموزه های آن تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر را در بر می گیرد که مهم ترین آن توجه به بهداشت جسمانی و روانی است. در مکتب حیات بخش اسلام، هیچ انسانی حق ندارد با انجام کارهای زیان آور و ترک امور مفید به سلامت جسم و روان خود آسیب وارد کند. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «... لاتلقوا بایدیکم الی التّهلکه...؛ با دستان خود، خویشتن را به هلاکت نیندازید...» . نظر به این که مسئله سلامتی هم برای فرد و هم برای جامعه از اهمّ موضوعات بوده و از سوی دیگر دغدغه بیماری های فردی و اجتماعی تمام جوامع را تهدید می کند، لذا همیشه بشر به دنبال کشف علل و عوامل پیدایش بیماری و دست یابی به سلامت جسم و روان بوده است. خداوند در قرآن کریم تنها راه رستگاری و سعادت انسان را در تزکیه و پالایش روان آدمی می داند و می فرماید: «قد افلح من زکّیها و قد خاب من دسیها؛ هر کس نفس خود را از گناه پاک سازد، به یقین رستگار خواهد شد و هر کس آن را به کفر و گناه پلید گرداند، زیان کار خواهد گشت.»و در تعالیم اسلامی اهمیّت زیادی به سلامت جسم و روان داده شده است. امام علی (علیه السّلام) می فرماید: «من کان فی النّعمة جهل قدر البلیّة؛ هر کس در آسایش و نعمت باشد، قدر بلا و گرفتاری را نمی داند.»
عوامل سلامت روان
پیشوایان معصوم (علیه السّلام) در سیره رفتاری و عملی خود مسلمانان را به رعایت و حفظ بهداشت جسم و روان سفارش نموده اند و به منظور حفظ سلامتی راهبردهایی را پیشنهاد نموده اند که در این نوشتار به بیان اهمّ آن ها خواهیم پرداخت. امید است که مورد توجه و عنایت رهروان راستین مکتب اسلام و اهل بیت (علیهم السّلام) قرار گیرد.
← ارتباط و تعامل با دیگران
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۱۹۵.
...

جملاتی از کاربرد کلمه سلامت روان

اختلال‌های وابسته به استرس می‌تواند شامل اختلال‌های سلامت روان باشد که در نتیجه یک پاسخ نامعمول به اضطراب کوتاه‌مدت و بلندمدت ناشی از استرس فیزیکی، ذهنی یا عاطفی باشد. این اختلال‌ها می‌توانند شامل اختلال وسواس فکری-اجباری و اختلال استرس پس از سانحه باشند، اما محدود به آن نیستند.
سازمان‌های خیریهٔ سلامت روان از اینستاگرام خواسته‌اند تا ایمنی کاربران خود را افزایش دهد.
این رخ داد باعث شد تا تدابیر برای سنجش سلامت روان خلبانان تشدید شود. تا پیش از این در هیچ کجای اروپا جدیتی برای این امر مرسوم نبوده است.
شواهد پزشکی نشان می‌دهد که افرادی که مصرف ماری‌جوانا را از سن پایین‌تر شروع کرده‌اند، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های سلامت روان و اختلالات مرتبط دارند. با این حال داده‌های موجود نتوانسته‌اند رابطه علت و معلولی بین آن‌ها را اثبات کنند.
سیاست انجمن در مورد استفاده از عنوان روانشناس در قانون برای صدور مجوز دولتی روانشناسان آمده است: روانشناسانی که مدرک دکترا در روانشناسی گرفته اند و نمی توانند از عنوان "روانشناس" استفاده کنند و/یا خدمات روانشناختی را به عموم ارائه دهند. ، مگر اینکه روانشناس طبق قانون دارای مجوز یا بطور خاص از صدور مجوز معاف باشد. قوانین صدور مجوز ایالتی الزامات خاص ایالتی را برای آموزش و آموزش روانشناسان که منجر به صدور مجوز می شود، مشخص می کند. روانشناسانی که از مجوز معاف هستند شامل محققان، مربیان یا روانشناسان کاربردی عمومی باشند که خدماتی خارج از حوزه سلامت و سلامت روان ارائه می دهند.
در برخی موارد، باد معده می‌تواند باعث نفخی دردناک شود و فعالیت‌های روزانه شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. تنظیم رژیم غذایی، مصرف داروهای تجویزی و ورزش می‌توانند به کاهش ناراحتی‌های معده کمک کند. نفخ شدید و مداوم می‌تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد. ممکن است باعث درد، گرفتگی و سایر علائم ناراحت کننده شود. گاز اضافی نیز می‌تواند برای سلامت روان شما عوارض ایجاد کند. ممکن است مقابله با نفخ شکم مکرر، به‌خصوص در موقعیت‌های اجتماعی، استرس زا یا خجالت‌آور باشد.
با وجود اینکه پورنوگرافی به‌طور نادرست به عنوان بحران بهداشت عمومی در ایالات متحده و جاهای دیگر شناخته شده است، گزارش شده است که استفاده مشکل‌ساز از پورنوگرافی اینترنتی و آنلاین، از دهه ۲۰۰۰ باری فزاینده بر سلامت روان عمومی داشته است، مدل‌های روان‌پزشکی و معیارهای تشخیصی توافق ندارند و شواهد موجود در مورد اثربخشی روش‌های درمانی هنوز کم است.[نیازمند منبع]