شامپانزه
معنی کلمه شامپانزه در لغت نامه دهخدا

شامپانزه

معنی کلمه شامپانزه در لغت نامه دهخدا

شامپانزه. [ زِ ] ( فرانسوی ، اِ ) کلمه افریقایی است. و نام نوعی از میمون باشد. رجوع به شمپانزه شود.

معنی کلمه شامپانزه در فرهنگ فارسی

( اسم ) گونه ای از میمون های انسان نما که بدون دم است و در جنگلهای افریقایی میزید . قدش از انسان کوتاهتر و بدنش از موهای بلندی پوشیده شده است فرمول دندانیش شبیه انسان است ولی آرواره بزرگ قوی و همچنین دندانهای بزرگ نیش نمو یافته دارد. جمجمه اش کوچک و پیشانیش عقب رفته است و چون شست پایش در مقابل انگشتان دیگر قرار گرفته از پا نیز مانند دست استفاده می کند

معنی کلمه شامپانزه در دانشنامه عمومی

شامپانزه نام رایجی برای دو گونه کپی ( Ape ) در سردهٔ پان ( Pan ) است. این دو گونه در جنگل های کنگو زندگی می کنند و رود کنگو دیوار حائلی میان زیستگاه طبیعی این دو گونه است:
• شامپانزه معمولی که خودش شامل حداقل چهار زیرگونه است.
• بونوبو فاقد زیرگونه است.
شمپانزه همانند گوریل ها، اورانگوتان ها و انسان، عضوی از خانوادهٔ انسان ساییان هستند. شامپانزه ها حدود شش میلیون سال پیش از انسان جدا شده اند و اکنون دو گونه شامپانزه های موجود نزدیک ترین خویشاوندان زندهٔ انسان هستند. دو گونهٔ شامپانزه معمولی و بونوبو ( شامپانزهٔ کوتوله ) نزدیک به ۱ میلیون سال پیش از هم جدا شده اند. انسان و شامپانره نزدیکترین خویشاوندان ژنتیکی ( با حدود ۱٫۲ درصد تفاوت DNA ) می باشند.
در گذشته گونه ی دیگری به نام میمون بیلی ( Bili ape ) نیز در نظر گرفته می شد اما بعدها مشخص شد که آنان صرفا یک جمعیت از شامپانزه های معمولی بوده اند. امروزه نیز یک گونه ی باستانی به نام میمون شبحی ( Ghost ape ) برای این سرده در نظر گرفته می شود.
سردهٔ پان ( Pan ) بخشی از زیرخانوادهٔ انسان ساییان است که انسان هم به آن تعلق دارد. انسان و شامپانزه نزدیک ترین خویشاوند فرگشتی هم هستند و طی فرایند گونه زایی در حدود ۶ تا ۱۲ میلیون سال پیش از هم جدا شده اند. پژوهش ماری - کلر کینگ در سال ۱۹۷۳ نشان داد که ۹۹٪ دی ان ای انسان همانند شامپانزه است. البته پژوهش های بیشتر نشان داد که این رقم در حدود ۹۷ درصد است. شواهد نشان می دهد که کروموزم دو انسانی از ترکیب دو کروموزم شامپانزه ایجاد گردیده است. برخی از این تفاوت نیز در بخش های دی ان ای بی رمز قرار گرفته است و برخی بصورت کپی شدن انزیمی مانند گلوتامیناز که نوروتراسمیتر در سیستم عصبی مرکزی می باشد و شاید بتواند هوش انسان ها را توجیه کند. به دلیل این شباهت ژنتیکی، برخی پیشنهاد داده اند که بهتر است شامپانزه ها را به جای سردهٔ پان در سردهٔ هومو ( Homo ) طبقه بندی کنند. دلیلی که آورده می شود این است که بسیاری گونه ها با تفاوت ژنتیکی بیشتر از انسان و شامپانزه در یک سرده فرض می شوند.
بسیاری سنگواره های انسان پیدا شده ولی سنگواره های شامپانزه تا سال ۲۰۰۵ توصیف نشده بود. جمعیت های شامپانزهٔ حاضر در غرب و مرکز آفریقا با مناطقی که سنگواره های انسان در آن یافت شده ( بیشتر شرق آفریقا ) هم پوشانی ندارد. اگرچه، سنگواره هایی از شامپانزه ها در کنیا یافت شده است. این بدان معنی است که در دوران پلیستوسن میانه، انسان ها و اعضای سردهٔ پان در شرق آفریقا در کنار هم می زیسته اند.
شامپانزه (فیلم ۱۹۳۲). شامپانزه ( انگلیسی: The Chimp ) فیلمی کمدی با نقش آفرینی لورل و هاردی است.
سیرکی که لورل و هاردی در آن کار می کنند ورشکست می شود و مالک سیرک به هر یک از کارکنان یکی از حیوانات سیرک را به عنوان دستمزد می هد. از این میان سهم هاردی یک گوریل ماده و سهم لورل جعبه ای پر از ساس می شود. مشکل اصلی اینجاست که آنها جایی را برای اقامت ندارد و کسی هم به یک گوریل اتاق اجاره نمی دهد.
شامپانزه (فیلم ۲۰۰۱). «شامپانزه» ( انگلیسی: The Chimp ( 2001 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد.
معنی کلمه شامپانزه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شامپانزه در دانشنامه عمومی
معنی کلمه شامپانزه در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه شامپانزه

معنی کلمه شامپانزه در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:شمپانزه

جملاتی از کاربرد کلمه شامپانزه

مقایسهٔ دی‌ان‌ای میتوکندریایی استخراج‌شده از سنگواره با دی‌ان‌ای میتوکندری ۵۴ نفر انسان خردمند، یک نفر انسان خردمند باستانی دورهٔ پلیستوسن پیشین در روسیه، و نیز دی‌ان‌ای میتوکندری کامل شش انسان نئاندرتال، یک بونوبو و یک شامپانزه نشان داد که تفاوت ژنی این انسان با انسان خردمند دو برابر تفاوت ژنی نئاندرتال و انسان خردمند است از این رو انشقاقش دو برابر قدیم‌تر از انشقاق نئاندرتال و انسان خردمند از یکدیگر است. پس این انسان‌تبار حدود یک میلیون سال پیش، از شاخهٔ منتهی به خردمند و نئاندرتال جدا شده‌است. این جدایی اخیرتر از مهاجرت انسان کارورز یا راست‌قامت آفریقایی به آسیا — ۱٫۹ میلیون سال پیش — است. پس ممکن است مبیّن خروجی دیگر از آفریقا باشد که پیشتر شناخته نبوده‌است.
گونه‌های عربی این باغ وحش عبارتند از: غزال، بز کوهی، سیاه گوش، روباه، گرگ، کفتار، پلنگ، گربه وحشی، مار، راسو و سوسمار، جوجه‌تیغی، خرگوش. گونه‌های در خطر انقراض نیز مانند گوسفند مخصوص شمال آفریقا، ببر سیبری و بنگالی، گرگ عربی، کفتار، گربه وحشی، غزال کوچک آفریقایی، گوریل و شامپانزه نیز در این باغ وحش نگهداری می‌شوند.
باغ‌وحش وکیل‌آباد، تنها باغ‌وحش مشهد و خراسان رضوی است. این باغ‌وحش دارای جانوران گوشتخوار و علف‌خوار، آبزی، خزنده و پرنده است که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به شیر، ببر، پلنگ ،خرس، خوک، گراز، گربهٔ وحشی، چهار نوع گوزن، شامپانزه و… اشاره کرد. در این باغ‌وحش برخی جانوران در حال انقراض و برخی جانوران بسیار کمیاب همچون ببشیر (جانور دورگهٔ حاصل جفت‌گیری ببر نر و شیر ماده) نیز یافت می‌شوند.
شرایطی که افراد در آن دفن شده و فسیل شده اند فوق العاده هستند و امکان استخراج فیتولیت های گیاهی از پلاک دندان را فراهم می آورد. بر این اساس، احتمال می رود که جنوبی‌کپی سدیبا رفتاری شبیه به رفتار شامپانزه های ساوانایی امروزی داشته بودند، بدین گونه که در ساوانا ها زندگی کرده باشد، اما میوه و غذاهای دیگری از جنگل خورده باشد.
این فیلم دربارهٔ جیم گودوین، مربی حیواناتی است که با شامپانزه حیوان خانگی‌اش همراهی می‌کند، که بعداً به یک قاتل زنجیره‌ای تبدیل می‌شود. این فیلم الهام گرفته از رویدادهای واقعی زندگی قاتل سریالی لری لی رانز است.
در بیشتر جانوران آمیزش جنسی فقط به منظور تولیدمثل انجام می‌شود، اما برخی میمون‌ها از جمله شامپانزه و نیز دلفین‌ها جانورانی هستند که رفتارهای جنسی را به دلایلی دیگر نیز انجام می‌دهند.
در زمان گشایش باغ‌وحش در سال ۱۹۳۰ این باغ‌وحش دارای کپی، طاووس، گوزن، قاطر، زاغی و خوکچه هندی بود. امروزه باغ‌وحش دارای حیواناتی از سراسر جهان به طور تقریبی ۲٬۰۰۰ حیوان مختلف با پوشش ۱۴۷ گونه مانند شامپانزه معمولی، میمون، لمور دم‌حلقه‌ای، ببر سیبری، گورخر گروی، زرافه (سرده)، پاندای سرخ، گاو دریایی هند غرب، شترمرغ، پنگوئن، پلیکان پشت‌صورتی، فلامینگوی بزرگتر، مکائو و لاک‌پشت غول‌پیکر آلدابرا است.
حیوانات نمایش داده شده در باغ‌وحش که در هیچ یک از مناطق اصلی قرار نمی‌گیرند شامل شتر دوکوهانه، فلامینگوی آمریکایی، اکراس آجری، کفچه‌نوک گلی، پلیکان پاخاکستری، کرکس بوقلمونی، پنگوئن هومبولت، شیر دریایی کالیفرنیا، خزمیمون کلاه‌سیاه، شامپانزه و شیر (گربه‌سان) هستند.
کانون میمون انسان نما جایگاه اورانگوتان بورنئویی، اورانگوتان سوماترایی و شامپانزه معمولی است.
گوش‌های بوزینه دم‌کوتاه و اکثریت دیگر میمون‌ها در مقایسه با گوش انسان دارای عضلات بسیار پیشرفته تری می‌باشد و به همین دلیل قادر به حرکت دادن گوش خود می‌باشند. حرکت کردن گوش کمک به بهتر شنیدن تهدیدات احتمالی می‌کند. عضلات گوش در انسان‌ها و دیگر پستانداران نخستین مانند اورانگوتان و شامپانزه به میزان کمی پیشرفت کرده و حتی بعضی از عضلات کارایی خود را از دست داده‌است، با این وجود گوش خارجی به میزانی بزرگ است که قابل رویت می‌باشد.