فشرده سازی
معنی کلمه فشرده سازی در فرهنگستان زبان و ادب

فشرده سازی

معنی کلمه فشرده سازی در فرهنگستان زبان و ادب

{densification, compaction} [مهندسی محیط زیست و انرژی] متراکم کردن پسماند برای آنکه ذخیره سازی و حمل آن آسان تر شود

معنی کلمه فشرده سازی در دانشنامه عمومی

فشرده سازی (توپولوژی). در ریاضیات و در شاخه توپولوژی عمومی، فشرده سازی ( به انگلیسی: Compactification ) فرایند یا نتیجه تبدیل یک فضای توپولوژیک به یک فضای فشرده است. فضای فشرده فضایی است که در آن هر دنباله نامتناهی از نقاط در فضا به اندازه دلخواه به حداقل یک نقطه در فضا نزدیک می شود.
فشرده سازی (فیزیک). در فیزیک، فشرده سازی ( به انگلیسی: Compactification ) به معنی تغییر یک نظریه نسبت به یکی از ابعاد فضازمانی آن است. به جای داشتن نظریه ای که در آن این بعد نامتناهی است، می توان نظریه را به گونه ای تغییر داد که در آن این بعد طول متناهی داشته باشد و همچنین می تواند متناوب باشد.
فشرده سازی نقش مهمی در نظریه میدان گرمایی که زمان را فشرده می کند، در نظریه ریسمان که ابعاد اضافی نظریه فشرده سازی می شوند و در فیزیک حالت جامد یک یا دو بعدی که سیستم محدود به یک بعد فضایی است، بازی می کند.
در نقطه حدی که اندازه بعد فشرده شده به صفر میل می کند، هیچ میدانی به این بعد اضافی بستگی نخواهد داشت و نظریه دچار کاهش بعد می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه فشرده سازی

به این فشرده سازی گاهی «نیتروکسیلاسیون» می‌گویند.
۵: فشرده سازی برای سرعت دادن به دسترسی به اینترنت و کم کردن استفاده از پهنای باند.
پهن شده و منفجر می‌شود و یک موج ضربه ایجاد می‌کند که به عنوان یک موج فشرده سازی از طریق زره پوش عبور می‌کند و به عنوان شکستن موج کششی (شکست کششی / شکست کرنش) فلز داخل آن در سطح آزاد منعکس می‌شود.
در ساخت ورق فلزی اغلب شامل یک فشرده سازی در یک جهت و در عملیات نورد کارآمد ، تنش در جهت دیگر است که می تواند با فرایندی به عنوان جریان دانه ، بلوریت ها را در هر دو محور جهت یابی کند. با این حال ، کار سرد بسیاری از نظم بلوری را از بین می برد ، و کریستال های جدیدی که با عملیات حرارتی  به‌وجود می آیند معمولاً دارای بافت متفاوتی هستند. كنترل بافت در ساخت ورق استيل سيليكون براي هسته هاي ترانسفرماتور (براي كاهش هيسترزي مغناطيسي) و قوطي هاي آلومينيايي بسيار مهم است (از آنجا كه فرایند کشش عميق نياز به پلاستیسیته شديد و نسبتاً يكنواخت دارد).
در این روش از لیزرهای پرتوانی جهت محصورساختن ساچمه‌های کوچکی استفاده می‌شود که در آنها سوخت هسته‌ای فشرده سازی شده باشد.
سازمان دهندگان جایزه هاتر بر این باورند که فشرده سازی متن زبان طبیعی یک مشکل هوش مصنوعی سخت است که معادل گذراندن آزمون تورینگ است.
این دستگاه با فشرده سازی هوا کار می کند و هوای فشرده شده به سرعت آزاد شده و نیروی زیادی ایجاد می شود.
استرهای نیترات معمولاً با فشرده سازی اسید نیتریک و الکل بدست می‌آید: برای نمونه ساده‌ترین استر نیترات، متیل نیترات است که از واکنش متانول و نیتریک اسید در حضور اسید سولفوریک بدست می‌آید: