مارتین لوتر کینگ

معنی کلمه مارتین لوتر کینگ در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:کینگ، مارتین لوتر (۱۹۲۹ـ۱۹۶۸)

معنی کلمه مارتین لوتر کینگ در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار بود.
وی در پانزدهم ژانویه سال ۱۹۲۹ در آتلانتای (Atlanta) ایالت جورجیا (Georgia) متولد گردید و ابتدا "میشل" و سپس "مارتین" نامگذاری شد. خانواده ی وی از طبقه متوسط اجتماع بودند که به مدت دو نسل در زمینه حقوق اجتماعی فعالیت داشتند. مادرش، "آلبرتا ویلیام" معلم بود و پدرش ویلیام که نزد مردم به "پدر کینگ" شهرت داشت، در سمت پیشوای روحانی کلیسای باپتیست (تعمیدی) "آتلانتا ابنزر" فعالیت داشت. پدربزرگ مادری اش نیز کشیش مشهوری بود که توانسته بود هزاران نفر را به کلیسا جذب کند. از آنجا که پدر و پدربزرگ وی هر دو از خادمان کلیسای باپتیست بودند، مارتین نیز به این امر گرایش پیدا کرد. او بیشتر اوقات کودکی و نوجوانی خود را در کلیسا سپری می کرد.
شکل گیری روحیات مبارزاتی مارتین
مارتین علیرغم وضعیت غم انگیز عموم کودکان سیاه پوست، در خانواده خود از موقعیتی خاص برخوردار بود و تا حدودی از تجربه تبعیض نژادی ایمن بود، امّا به طور کامل اینگونه نبود؛ چرا که تجربیات شخصی اجتناب ناپذیری وجود داشت که منجر به نفی تعصب و تبعیض نژادی از جانب او شد و احساس او را نسبت به عدالت اجتماعی دچار تشویش کرد. مارتین زمانی که دوران خردسالی را پشت سر گذاشته، به سن رفتن به مدرسه رسید، دریافت که زمان جداشدن از همبازی های سفیدپوست فرا رسیده است. با آنکه برده داری پس از جنگ های داخلی به پایان رسیده بود ولی آثار آن در تار و پود جامعه آمریکایی تنیده شده و جدایی نژادها را در مدارس، رستوران ها، اتوبوس ها و حتی شیرهای آب آشامیدنی اجتناب ناپذیر ساخته بود. در بعضی از روستا های جنوب، سیاهان موظف بودند که به محض دیدن سفیدپوستی که از پیاده رو عبور می کند کنار رفته راه را بگشایند! مارتین همواره در اندیشه از میان برداشتن بردگی و بندگی سیاهان در موطن پدری خود بود. از وضعیت اسفبار هم نژادانش در دهکده رنج می برد. تمسخر و توهین اربابان، خشم پلیس، عبور غرورآمیز مالکان و... در وجودش تنفّر ی پدید آورده بود که همیشه در صدد یافتن راه چاره ای برای این وضع بود.او سرانجام به آتلانتا رفت. روزها کار می کرد و شب ها درس می خواند و با پشتکار، دوره ی دوم تحصیلاتش را به پایان رساند و در سال ۱۹۴۴ به دانشگاه "مورهوس" راه یافت. در سال ۱۹۵۱ از کالج "کروزر" با رتبه اول فارغ التحصیل شد و تصمیم گرفت تحصیلات خود را در رشته الهیات تا مقطع دکترا ادامه دهد. مارتین در سال ۱۹۵۳ در دانشگاه بوستون با دختری به نام "کورتا اسکات" آشنا شد و با او ازدواج کرد و سپس نگارش رساله دکتری خود را آغاز کرد.در سال ۱۹۵۴ با درجه دکترا از دانشگاه بوستون فارغ التحصیل شد و پس از آن بر خلاف میل پدرش - که آرزوی حضور مارتین در کلیسای خود را داشت - به خدمت کلیسای دکستر (Dexter) در شهر مونتگمری (Montgomery) در آمد، ولی پس از چندی درگیر مسایل سیاسی شد.
مبارزه عاری از خشونت
مبارزه ای که "گاندی" در هند بنیان نهاد، اولین مبارزه مبتنی بر روش های عاری از خشونت در طول تاریخ نبود؛ ولی بی شک تاثیرگذارترین آنها بود. فلسفه "عدم خشونت" گاندی در مبارزات اجتماعی، الهام بخش بسیاری از مبارزات آزادی خواهانه و مساوات طلبانه ی بعد از او در کشورهای دیگر شد. جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم نیز از جمله جنبش هایی بود که مستقیماً از اندیشه ها و روش های گاندی تاثیر پذیرفته بود. مارتین تعالیم سنّتی درباره صلح جویی اخلاقی مسیحی را با راهبردهای عملی که به وسیله ملّی گرایان هندی استفاده شده بود، در هم ادغام نمود. او همانند گاندی در جستجوی روش هایی بود که طور نمادین ثابت کند که تفکیک نژادی مورد اعتراض شدید اصول جهانی ارزش انسانی بوده است. مارتین در سمینار "خداشناسی" کروزر که در چستر واقع در ایالت پنسیلوانیا برگزار گردید، با نوشته های گاندی آشنا شد و عقیده او را در اعتراض به خشونت و نظریه "ساتیا گراها (نیروی روح) " را به عنوان ستاره راهنمای خود برگزید.همچنین خواندن مقاله «تمدن یاغی» اثر "هنری دیوید تورو" متفکر بزرگ که به سال ۱۸۱۷ در ماساچوست به دنیا آمده بود، او را به تعمّق بیشتر در این مساله واداشت. تورو که تا حدّی به مکتب پروتستان گرایش داشت، جنگ و بردگی را محکوم می کرد. او به عنوان اعتراض، زندگی در جنگل را برگزیده بود و عقیده داشت که انسان باید آزاد باشد. مارتین بر اساس نوشته های "هنری دیوید" و شخص دیگری به نام "رین هولد" به این نتیجه رسید که یک شهروند باید از همکاری با نظام فاسد امتناع کند و حقّ نافرمانی از قوانین ناعادلانه را داشته باشد. او که در اندیشه دستیابی به رؤیای برابری و مساوات بود (چنانکه در نوشته هایش به آن اشاره می کند: "من یک رویا دارم... " در سال ۱۹۵۴ به عنوان پیشوای روحانی مونتگمری آلاباما (Alabama) انتخاب شد و در اواخر سال ۱۹۵۵ اولین فعالیّت معترضانه خود را آغاز نمود.
جنبش در مونتگمری
...

جملاتی از کاربرد کلمه مارتین لوتر کینگ

باران سخت در مارتین لوتر کینگ در آخر هفته طولانی در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد و با ۷٫۱ میلیون دلار از جمعه تا یکشنبه و ۸ میلیون دلار از جمله در تعطیلات دوشنبه در پایان این فیلم با بودجه ۷۰ میلیون دلاری، ۱۹٫۹ میلیون دلار در آمریکا به دست آورد.
در دههٔ ۱۹۶۰، بسیاری از شهرهای صنعتی نیوجرسی صحنهٔ شورش‌های نژادی شد. نخستین شورش نژادی ایالت در روز ۲ اوت ۱۹۶۴، در جرسی‌سیتی رخ داد. متعاقب آن در سال ۱۹۶۷، پس از قتل دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور شورش‌هایی در نیوآرک و پینفیلد به پا خواست. در سال ۱۹۷۱ نیز شورش‌هایی در کمدن به وجود آمد.
او در اولین روز مسئولیت خود، دستور حذف تمام تابلوهای «سفید» و «رنگی» را از تأسیسات شهرداری صادر کرد. اتحادهای نژادی ایجاد شده توسط آلن، با مارتین لوتر کینگ جونیور و دیگران در جامعه آفریقایی‌آمریکایی، همراه با حمایت او از اسکان عمومی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در جامعه سفیدپوستان، به آلن اجازه داد تا در تلاطم ادغام نژادی، بدون خشونتی که در بسیاری از شهرهای جنوبی رخ داد، آتلانتا را هدایت کند. به دستور رئیس‌جمهور، جان اف کندی، آلن در مقابل کنگره، به نمایندگی از آنچه به قانون حقوق مدنی ۱۹۶۴ تبدیل شد، شهادت داد. او تنها سیاستمدار سفیدپوست جنوبی بود که این کار را انجام داد. پس از شهادت او، آلن و خانواده‌اش در معرض تهدید مرگ قرار گرفتند و به مدت یک سال به حفاظت پلیس نیاز داشتند.