لجبازی

معنی کلمه لجبازی در لغت نامه دهخدا

لج بازی. [ ل َ ] ( حامص مرکب ) عمل لج باز. لجوجی. ستیهندگی. لجاجت. لجاج. لج. ستیزه کاری. خیرگی.

معنی کلمه لجبازی در فرهنگ عمید

ستیزه کاری.

معنی کلمه لجبازی در فرهنگ فارسی

۱- ستهندگی ستیزه کاری . ۲- استبداد رای یک دندگی .

جملاتی از کاربرد کلمه لجبازی

در سال ۲۰۰۲ با اینکه خیلی از کارشناسان فوتبال ایتالیا و دنیا اعتقاد داشتند که باجو باید به تیم ملی دعوت شود و در جام جهانی بازی کند اما سرمربی وقت ایتالیا (جووانی تراپاتونی) وی را به تیم ملی دعوت نکرد و ایتالیا نیز جام ناموفقی را تجربه نمود. در ظاهر، سن باجو دلیل اصلی سرمربی ایتالیا بود اما کارشناسان، خصومت شخصی تراپاتونی و بودایی بودن باجو را از دلایل لجبازی سرمربی ناکام ایتالیایی عنوان کردند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به هرجایی ، در انتظار آفتاب و عشق از روی لجبازی اشاره کرد.
«توراجیرو» یا «تورا-سان» شخصیت اصلی فیلم به‌عنوان فرزند «کوروما هیزو» که یک مرد زن باز بود و «اوکیکو» که در آن زمان یک گیشا محبوب در محله شیباماتا بود به دنیا آمد. از آنجایی که پدر او قبلاً با «میتسوکو» (مادر ساکورا) ازدواج کرده بود، توراجیرو فرزند یک رابطه نامشروع بود. در اولین اثر، «مرد بودن سخت است (فیلم)»، توراجیرو از این صحبت می‌کند که پدر واقعی‌اش به او گفته‌است: «تو بچه‌ای هستی که در زمان لجبازی من به دنیا آمده‌ای، پس ذاتاً احمق هستی». این خاطره را در صحنه ای که در آن توراجیرو در خواستگاری ساکورا مست شده بود، بیان می‌کند.