لان
معنی کلمه لان در لغت نامه دهخدا

لان

معنی کلمه لان در لغت نامه دهخدا

لان. ( اِ ) بی حقیقتی و بی وفائی. ( برهان ) ( جهانگیری ) :
می آیدم ز رنگ تو ای یار بوی لان
برکنده ای ز خشم دل از یار مهربان.مولوی.
لان. ( فعل امر ) امر از لاندن به معنی جنبانیدن و افشانیدن یعنی بجنبان و بیفشان. ( برهان ) ( جهانگیری ). رجوع به لاندن شود. || ( اِ ) مغاک و گودال. ( برهان ). گو و مغاک. ( آنندراج ). مغاک. اسدی در لغت نامه ذیل کلمه ٔمغاک گوید: گو باشد در زمین و لان نیز گویند. ( نسخه ای از لغت نامه اسدی ). گوی باشد در زمین یا در کوه یادر هر جا که باشد و مغاک خوانند و لان نیز گویند. ( نسخه ای از لغت نامه اسدی ). || ( پسوند ) سار،که جا و مقام و محل انبوهی و بسیاری چیزها باشد مانند نمک سار و شاخ سار چه نمک سار را نمک لان نیز گویند. ( برهان ). نمک لان ، یعنی نمک زار؛ شیرلان ، شیرلانه یا جای بسیارشیر و جای شیرناک و شاید اردلان و کندلان نیز ازین قبیل بود و این کلمه مزید مؤخر بعض امکنه باشد: مالان. سبلان. سولان. بولان. بغلان. بقلان. بملان. ختلان. وذلان. لاک مالان. بشکلان. ششکلان ( محله ای به تبریز ). سنبلان. کندلان. و شاید که لان در آخر کلمات مرکبه مذکور مخفف لانه و توسعاً به معنی جای و معدن باشد؟ :
سهم شاه انگیخته امروز در دربند روس
شورشی کان سگ دلان در شیرلان انگیخته.خاقانی.سروری زهر است جز آن روح را
کو بود تریاق لانی ز ابتدا.مولوی.معنی لان ، پرمعنی :
گر تو هستی آشنای جان من
نیست دعوی گفت معنی لان من.مولوی.درنمک لان چون خری مرده فتاد
آن خری و مردگی یکسو نهاد.مولوی.
لان. ( اِخ ) ( الَ... ) شهری و نیز گروهی بطرف ارمینیه. ( منتهی الارب ). بلاد واسعی بطرف ارمینیه نزدیک باب الابواب مجاور خزر و عامه بغلط علاّن گویندو ایشان نصارا باشند و بندگان جلد از آنجا آرند. ( معجم البلدان ): سریر، مملکتی است میان لان و باب الابواب.بعد از فراغت از کار آذربایجان و ارّان به دربند شروان رفتند ( مغول ) و بلاد آن را گرفتند و جز قلعه ای که پناهگاه امیر آن حدود بود محلی سالم نماند سپس به شهرهای لان و لگزستان شتافتند. ( تاریخ مغول ص 102 ).
لان. ( اِخ ) نام کرسی قدیم لانوا، مرکز ایالت اسن بفرانسه. دارای 19125 تن سکنه.
لان. ( اِخ ) ژان. دوک ِ مُنتبلّو و مارشال فرانسه ، مولد لِکتور به سال 1769 م. وی در 1792 وارد فوج داوطلبان گردید و سه سال بعد درجه ژنرالی یافت. درلشکرکشی ناپلئون به مصر همراه بود و در کودتای «18 برومر» با بناپارت همراهی کرد و در منتبلو و مارنگو کسب شهرت کرد و ساراگس را به سال 1809 گرفت و در جنگ اسلینگ جراحت مهلکی برداشت و به سال 1809 درگذشت.

معنی کلمه لان در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - گودال ، مغاک . ۲ - بی وفایی .

معنی کلمه لان در فرهنگ عمید

گودال، مغاک.
۱. بی وفایی: می آیدم ز رنگ تو ای یار بوی لان / برکنده ای ز خشم دل از یار مهربان (مولوی: لغت نامه: لان ).
۲. بی حقیقتی.
محل فراوانی چیزی: نمک لان.

معنی کلمه لان در فرهنگ فارسی

ژان مارشال فرانسوی ( و . لکتور ۱۷۶۹ - ف . ۱۸٠۹ م . ) . وی در لشکر کشی ناپلئون بمصر او را همراهی کرد و در کودتای ۱۸ برومر بناپارت را یاری نمود.
پسوندیست دال بر مکان و ظرف : تریاق لان شیرلان معنی لان نمک لان .
مولد ۱۸٠۱ و وفات ۱۸۷۶

معنی کلمه لان در فرهنگستان زبان و ادب

{pit} [زیست شناسی] 1. فرورفتگی ای که در طی ضخیم شدن دیوارۀ یاخته در بافت گیاهی ایجاد می شود 2. هرنوع فرورفتگی در سطح اندام ها و یاخته های بافت های موجود زنده

معنی کلمه لان در دانشنامه عمومی

لان (بلژیک). شهر لان ( به فرانسوی: Lens ) در شهرستان من در استان انو در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده است.
لان (رود). لان رودی است به راین می ریزد. این رود از کشور آلمان می گذرد.
لان (نیدرزاکسن). لان ( به آلمانی: Lahn ) یک شهر در آلمان است که در Werlte واقع شده است. لان ۹۰۱ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه لان در فرهنگ معین
معنی کلمه لان در فرهنگ عمید
معنی کلمه لان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه لان در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه لان در دانشنامه عمومی

معنی کلمه لان در دانشنامه آزاد فارسی

لان (Lahn)
رودی واقع در آلمان، به طول ۲۱۷ کیلومتر. ریزابۀ رود راین است و از روتار گبیرگه، در ۱۵کیلومتری شرق زیگن، سرچشمه می گیرد و در ۹کیلومتری جنوب کوبلنتس به راین می پیوندد. شهرهای بزرگ در مسیر آن عبارت اند از ماربورگ، گیسن، وتسلار، و لیمبورگ.

معنی کلمه لان در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لُعِنَ: لعنت شد(کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی لَئِنِ: سوگند می خورم یا می خوریم اگر(حرکت نون به دلیل تقارن آن با حرف ساکن و تشدید دار کلمه بعد می باشد)
معنی لَئِنْ: سوگند می خورم یا می خوریم اگر
ریشه کلمه:
ان (۱۵۶۹ بار)ل (۳۸۴۲ بار)

معنی کلمه لان در ویکی واژه

گودال، مغاک.
بی وفایی.

جملاتی از کاربرد کلمه لان

پس از اتمام مدرسه، بلیس وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد، در آنجا کاپیتان تیم تنیس دانشگاه شد و به موفقیت‌های خود در عرصه ورزشی ادامه داد. وی در ۱۹۴۰ میلادی از دانشگاه فارغ‌التحصیل گردید، به بازی تنیس در تورنمنت آماتور، لیگ قهرمانی تنیس لان پنسیلوانیا، ادامه داد و در ۱۹۴۰ میلادی نائب-قهرمان و در ۱۹۴۱ میلادی قهرمان شد. وی در دور مسابقات قهرمانی ملی ایالات متحده نیز بازی کرد، از جمله در مسابقات قبل از تنیس آزاد آمریکا (یو اس اوپن)، مسابقات قهرمانی ۱۹۳۸، ۱۹۳۹، ۱۹۴۰، ۱۹۴۲، ۱۹۴۶ و ۱۹۴۸، اما در هیچ‌یک نتوانست از دور ۳۲ پیش برود.
اِراوان (به تایلندی เอราวัณ، از پالی اِراوانا یا سانسکریت ایراوانا) یکی از نام‌های تایلندی ایراواتا است. او به شکل یک فیل عظیم‌الجثه با سه یا گاهی اوقات سی و سه سر تصویر می‌شود که اغلب بیش از دو عاج دارد. بعضی از مجسمه‌ها ایندرا پادشاه بهشت تاواتیسما را بر پشت اِراوان نشان می‌دهند. این فیل گاهی به پادشاهی قدیم لائوسی لان ژانگ و پادشاهی لائوس نسبت داده می‌شود، که در آنجا به «فیل سه سر» معروف بود و بر روی پرچم سلطنتی وجود داشت.
تَبارَکَ الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما ای جل لم یزل و لا یزال الذی له ملک السماوات و الارض و ما بینهما یعنی ما فیهما من المخلوقات، و قیل و ما بینهما، هو الهواء، وَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ ای تفرد بعلم قیام الساعة وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ. قرأ ابن کثیر و حمزة و الکسائی و یعقوب بروایة رویس، بالیاء و الوجه انه علی الغیبة لان ما قبله کذلک و هو قوله: فَذَرْهُمْ یَخُوضُوا وَ یَلْعَبُوا و قرأ الباقون و یعقوب بروایة روح، ترجعون بالتاء، و الوجه انه علی تقدیر قل، کانه قال: قل لهم و الیه ترجعون. و یجوز ان یراد به مخاطبون و غائبون، فغلب حکم الخطاب و کان یعقوب وحده یفتح اوله و یکسر الجیم، و الباقون یضمون اوله و یفتحون الجیم یعنی: الیه ترجعون للثواب و العقاب.
با من بیا آهنگی است اثر خواننده ی پورتوریکویی،ریکی مارتین که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این آهنگ دارای دو ورژن است یکی انگلیسی و دیگری اسپانیایی. این آهنگ توسط سونی موزیک لاتین منتشر شد و توسط آنتونی اگیزی، لان کیدرون و دیوید موسوجی نوشته شده است. تهیه کنندگان آن دی ان ای موزیک و لان کیدرون هستند و این آهنگ فاغد آلبوم می باشد. در چارت استرالیا (آریا) رتبه سوم را دارد و در چارت های کشور های دیگر رتبه ی چشم گیر داشت.
در جریان پرواز شماره ۲۱۰ لان شیلی به علت سقوط هواپیما درگذشت.
لقد فنیت عن الغیر لا وجود سوایی لان نفی وجودی ثبوته لبقایی
فارست لان مموریال پارک در هالیوود هیلز گورستانی است که در منطقهٔ هالیوود هیلز در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این گورستان، توسط یک شرکت خصوصی به نام «فارست لان گروپ» مدیریت و اداره می‌شود که صاحب چندین گورستان زنجیره‌ای در جنوب کالیفرنیاست.
آر رودی است به لان (رود) می‌ریزد. این رود از کشور آلمان می‌گذرد.
وَ قالُوا ما هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا، هذا من قول الزنادقة الذین قالوا: الناس کالحشیش قالوا ما الحیاة الّا حیاة الدنیا نَمُوتُ وَ نَحْیا فیه تقدیم و تأخیر، ای نحیا و نموت و قیل یموت الآباء و یحیی الأبناء و حیاة الأبناء حیاة الآباء، لان الأبناء بحیاة الآباء صاروا احیاء، وَ ما یُهْلِکُنا إِلَّا الدَّهْرُ ای ما یفنینا الّا مر الزمان و طول العمر و اختلاف اللیل و النهار، وَ ما لَهُمْ بِذلِکَ مِنْ عِلْمٍ ای لم یقولوه عن علم علموه و قیل ما لهم بذلک من حجة و لا بیان، إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ ای ما هم فی اعتقاد هذا القول الا علی شکّ.
فَمالِؤُنَ مِنْهَا ای من الشجر، الْبُطُونَ لان اللَّه یسلّط علیهم جوعا شدیدا فیملأون بطونهم رجاء زوال الجوع فاذا امتلئوا منه وجدوا عطشا شدیدا فیعرض علیهم الحمیم. فیشربون شرب الهیم و هی العطاش من الإبل و قیل هی ابل تصیبها داء فلا تروی من الماء فلا تزال تشرب حتی تهلک. و قیل الهیم جمع الاهیم و هو الرمل الذی لا یرویه المطر.
و قال الحسن: هم اولاد اهل الدنیا اطفال لم تکن لهم حسنات فیثابوا علیها و لا سیئات فیعاقبوا علیها لان الجنة لا ولادة فیها.