عبدالفتاح

معنی کلمه عبدالفتاح در لغت نامه دهخدا

عبدالفتاح. [ ع َ دُل ْ ف َت ْ تا ] ( اِخ ) ابن درویش التمیمی الحنفی النابلسی ، فقیه و ساکن قدس بود. از تألیفات اوست : الفوائد الفتاحیه فی فقه الحنفیه. کتاب فتاوی. وی به سال 1138 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).

معنی کلمه عبدالفتاح در فرهنگ فارسی

گرمرودیاز نویسندگان دربار فتحعلی شاه قاجار ( قر. ۱۳ ه. ). وی همراه حسین خان آجودان باشی که از طرف شاه برای برقرار کردن رابطه بادول اتریشفرانسه و انگلستان مامور بود اروپا رفت و شرح این مسافرت را روز بروز نوشته است . این شرح به [ سفر نامه آجودان باشی ] معروفست .
ابن درویش التمیمی الحنفی النابلسی فقیه و ساکن قدس بود از تالیفات او است : الفوائد الفتاحیه فی فقه الحنفیه کتاب فتاوی وی بسال ۱۱۳۸ قمری درگذشت

معنی کلمه عبدالفتاح در فرهنگ اسم ها

اسم: عبدالفتاح (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: abdolfttāh) (فارسی: عبدالفتاح) (انگلیسی: abdolfttah)
معنی: بنده پروردگار گشاینده دشواری ها، بنده ی خدای گشاینده، ( عربی ) بنده ی گشاینده ( خدای )

جملاتی از کاربرد کلمه عبدالفتاح

فکر ساخت این شهر از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، است و این پروژه به دستور او اجرا می‌شود. اولین ادارات دولتی از سال ۲۰۱۹ آغاز به نقل مکان به این شهر جدید کرده‌اند.
بنابر مجله فارین پالیسی: «انتخابات ماه مارس به هیچ وجه نمی‌تواند نشان‌دهندهٔ محبوبیت عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور وقت مصر باشد. این انتخابات فقط نشانهٔ ادامهٔ اختلافات و جنگ قدرت داخلی بین نظامیان و سازمان‌های امنیتی است و هیچ ربطی به سازوکارهای دموکراتیک ندارد.»
انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در ۲۶ و ۲۸ مارس ۲۰۱۸ برگزار شد. در ۲۹ مارس ۲۰۱۸ اعلام شد که عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور وقت مصر برای بار دوم با بیش از ۹۷٪ آرا برنده شده‌است.
در ۲۱ فروردین ۱۳۸۸، این سه تن، به نامهای محسن اسلامیان (دانشجو)، علی‌اصغر پشتر (دانشجو)، و روزبه یحیی‌زاده (کارگر تراشکار) در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند. خانوادهٔ روزبه یحیی‌زاده درخواست کرده بودند عبدالفتاح سلطانی وکالت او را در دادگاه تجدیدنظر به‌عهده بگیرد، ولی «شعبهٔ اول دیوان عالی کشور اجازهٔ تنظیم وکالت‌نامه و ملاقات با متهم» را به سلطانی نداد در سال ۱۳۸۹ شبکه پرس تی وی در مصاحبه با یک زندانی به نام علی موسوی مطلق مدعی شد که وی یکی از عوامل بمب‌گذاری بوده است و خبر از اعدام وی داد. اما بعدها مشخص شد که این اعترافات ساختگی بوده و این زندانی آزاد شده‌است. زندانی نامبرده یکی از نویسندگان ضد صهیونیست بوده و بعد از آن اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نیست.
ژنرال عبدالفتاح یونس العبیدی، وزیر کشور لیبی - روز سه شنبه از استعفایش خبرداد و از نیروهای مسلح لیبی خواست از اعتراض‌های مردم این کشور علیه معمر قذافی حمایت کنند.
انتخابات مجلس مصر که قرار بود طبق وعدهٔ عبدالفتاح سیسی تا پایان سال ۲۰۱۵ برگزار شود. این نخستین انتخابات مجلس پس از کودتای مصر بود.