شورستان
معنی کلمه شورستان در لغت نامه دهخدا

شورستان

معنی کلمه شورستان در لغت نامه دهخدا

شورستان. [ رِ ] ( اِ مرکب ) شوره زار. ( آنندراج ). خلاب و زمین باطلاق. ( ناظم الاطباء ). شوره زار. شورسان. نمکزار. ( یادداشت مؤلف ). سبخه. ( مهذب الاسماء ). ملاحة. مملحة. نوفلة. ( منتهی الارب ): و آن... امروز پدید است شورستانی است میان دمشق و رمله. ( ترجمه طبری بلعمی ، قصه ایوب ).
ای به حری و به آزادگی از خلق پدید
چو گلستان شکفته ز سیه شورستان.فرخی.بهار پربر گشته ست پای خوشه زمین
بهشت خرم گشته ست خشک شورستان.فرخی.و اندر شورستان تخم مکار. ( منتخب قابوسنامه ص 30 ).
تخم دادی مرا که کشت کنم
نفکنم تخم تو به شورستان.ناصرخسرو.به پیش جاهلان مفکن گزافه پند نیکو را
که دهقان تخم هرگز نفکند در ریگ و شورستان.ناصرخسرو.چو شورستان نباشد بوستانی
چو کاشانه نباشدرهگذاری.ناصرخسرو.چنانکه تابش خورشید و ابر و بارانها
گهی به شورْسِتانیم و گه به بستانیم.مسعودسعد.هرکه خدمت و نصیحت کسی را کند که قدر آن نداند همچنان آن کس است که به امید زرع در شورستان تخم پراکند. ( کلیله و دمنه ).
گر آید خسرو از بتخانه چین
زشورستان نیابد شهد شیرین.نظامی.چو آهو سبزه ای بر کوه دیده
ز شورستان به گورستان رمیده.نظامی.و از شورستان خاکی به بوستان پاکی خرامید. ( جهانگشای جوینی ). پند به نادان باران است در شورستان. ( نفایس الفنون ). گوئیاخارستانی و شورستانی است. ( انیس الطالبین ص 141 ). سبب آنکه بیابانها و شورستانها میان قم و ری واقعاند. ( تاریخ قم ص 58 ). به روزگار ایشان خار تشبیه و خسک جبر از شورستان بدعت سر برنیاورده بود. ( نقض الفضائح ص 304 ).
شورستان. [ رِ ] ( اِخ ) دهی است از ناحیه مرغزار «اورد» به حدود فارس : و دیه گوز [ کور ] و آباده و شورستان و بسیار دیههای دیگر از این ناحیت است. ( فارسنامه ابن البلخی ص 123 ).
شورستان. [ رِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان مؤمن آباد بخش درمیان شهرستان بیرجند است و 398 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه شورستان در فرهنگ عمید

شوره زار، زمین پرشوره.

معنی کلمه شورستان در فرهنگ فارسی

شوره زار، زمین پرشوره، شورسان هم گویند
( اسم ) زمینی که دارای شوره است شوره زار .

معنی کلمه شورستان در دانشنامه عمومی

شورِستان یا سَبخا ( به عربی: سبخة ) ، اصطلاحی در جغرافیا است برای اشاره به زمین های هموار کنار ساحل یا داخل دشت ها که با نمک پوشیده شده باشند. شورستان های کرانه ای معمولاً درست بالاتر از سطح جزر و مد معمولی قرار دارند و مواد معدنی تبخیری و شور در نتیجه آب و هوای نیمه خشک تا خشک بر روی آن ها انباشته می شود. این گونه کفه های نمکی بیشتر در جنوب خلیج فارس دیده می شود و در زبان عربی آن مناطق به آن «سَبخه» می گویند.
از نظر جغرافیایی شورستان به دو گروه اصلی تقسیم می شود:
• شورستان کرانه ای که در اراضی ساحلی خشک و بایر و بالاتر از خط مد تشکیل شده و تحت تأثیر آب های دریا و اقیانوس است. محیط رسوب گذاری این نوع شورستان میان کشندی است و تحت شرایط خشک تا نیمه خشک بر روی دشت های ساحلی در محدوده بالای کشند، تشکیل می شود. شورستان ساحلی توسط نهشته های نمک تبخیری، سیلاب کشندی و بادی تشخیص داده شده و در بسیاری از خطوط ساحلی جدید، مانند خلیج فارس و سواحل فلوریدا یافت می شود. تشکیل رسوبات تبخیری در منطقه سبخا به عنوان نوعی تشکیل رسوبات تبخیری شیرین در اوایل سال ۱۹۶۰ با کشف تشکیل ژیپس و انیدریت در داخل رسوبات بالای پهنه های جزر و مدی در سواحل شیخ نشین های خلیج فارس ارائه گردید.
• شورستان قاره ای که درون سرزمین های خشک و بایر قاره ای تشکیل شده و تحت تأثیر آب های زیرزمینی است.
ته نشسته های تبخیری در رسوبات بیرون زده اطراف دریاچه های نمکی، واحه ها و نزدیک رودخانه های خشک در صحراها در حال تشکیل بوده و شورستان های درون خشکی یا قاره ای را تشکیل می دهند. در این نوع شورستان، رسوب گذاری در خشکی یا در حوضچه های بسیار کم عمق تا خشک صورت می گیرد.
نمونه مشخص و پذیرفته شده شورستان ساحلی در امارات متحده عربی در ساحل جنوبی خلیج فارس وجود دارد. آب و هوا ( اقلیم ) یکی از مهم ترین عوامل در شکل گیری این سبخای ساحلی است. بارندگی در این منطقه خشک، اغلب به شکل رگبار و در حدود ۴۰ میلی متر در سال است. دمای هوا نیز ممکن است از صفر تا بیش از ۵۰ درجه سلسیوس متغیر باشد. رطوبت هوا با جهت وزش باد بیش وز در ارتباط است. در ابتدای روز رطوبت در حدود ۲۰٪ و سپس افزایش یافته و ممکن است در ابتدای شب به ۱۰۰ درصد رسیده و باعث تشکیل مه غلیظ گردد. دمای آب نیز به نسبت ژرفای آب متغیر بوده و در آب های کم عمق حدود ۱۰ درجه گرم تر است. این وضعیت دمایی باعث شده تا میزان تبخیر در خلیج فارس بسیار بالا بوده و به ۱۲۴ سانتی متر در سال می رسد. این وضعیت باعث شده تا شوری آب در تالاب های کم عمق ساحلی به ۷۰ بخش در میلیون برسد. علاوه بر تبخیر، سطح آب زیرزمینی از ۱٫۵ متر پایین تر نیست و با جریان آن به سمت دریا، آب های قاره ای و رواناب حاصل از باران تخلیه شده و تا فاصله حدود ۵ کیلومتری از ساحل، آب را در عمق چند سانتی متری سبخا نگه می دارد.
شورستان (انگوت). شورستان، روستایی در دهستان انگوت غربی بخش مرکزی شهرستان انگوت در استان اردبیل ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۱۱ نفر ( ۳۴ خانوار ) بوده است.
شورستان (سربیشه). شورستان یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان سربیشه واقع شده است. شورستان ۱۴۵ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه شورستان در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه شورستان

شد ز شورستان برون جائی دگر تا رسید آخر به آبی چون شکر
چون ز شورستان تن رفتی سوی بستان جان جز گل و ریحان و لاله و چشمه‌های آب کو
حدیثی زان لب شیرین بفرما که شورستان سودای تو گردم
خداوند شمس دین دریای جان‌بخش تو شورستان درین دولت، مواتی
خیالت بین به چشمم تا نگویی که گل رستن به شورستان نداند
جنت پر انگبین و شیر و می بی‌جمال دوست شورستان ماست
چون حاصل آدمی در این شورستان جز خوردن غصه نیست تا کندن جان
کجا کشور شورستان بود مرز کسی خاک او راندانست ارز
چو شورستان نباشد بوستانی چو کاشانه نباشد ره گذاری
نوگلی، روزی ز شورستان دمید خار، آن گل دید و رو در هم کشید