زگیل تناسلی

معنی کلمه زگیل تناسلی در فرهنگستان زبان و ادب

{genital wart} [علوم سلامت] یکی از شایع ترین عفونت های منتقل شونده از راه تماس جنسی که عامل انتقال آن ویروس اچ.پی. وی است

معنی کلمه زگیل تناسلی در دانشنامه آزاد فارسی

زائده های گوشتی کوچک در ناحیه تناسلی زن یا مرد. عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)است که از راه تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود و بسیار مسری است. HPV به قدری شایع است که بسیاری از افراد، در مقطعی از زندگی دچارش می شوند. این ویروس بیش از ۱۰۰ نوع دارد که ۴۰ نوع آن در ناحیه تناسلی ایجاد بیماری می کند. بسیاری از انواع این ویروس بی خطر هستند و ۹۰ درصد از موارد بدون ایجاد هیچ آسیبی خودبه خود در طی دو سال از بین می روند. ختنه در مردان مانند بسیاری از بیماری های آمیزشی احتمال ابتلا را کم می کند. در مورد زنان تست HPV را می توان همراه با آزمایش پاپ اسمیر (← پاپ_اسمیر،_آزمایش) انجام داد. در مورد نوع خطرناک این ویروس می توان گفت که تقریباً هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. زگیل های روی آلت تناسلی در حین مقاربت جنسی به سرعت منتقل می شود و باعث سرطان و عفونت می شود. افراد مبتلا نمی توانند بچه دار شوند. تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری و پرهیز از بی بندوباری جنسی است. پیشگیری از این بیماری فقط توسط واکسن انجام می شود که فعلاً در ایران یافت نمی شود.

معنی کلمه زگیل تناسلی در ویکی واژه

زگیل تناسلی (جمع زگیل تناسلی‌ها)

جملاتی از کاربرد کلمه زگیل تناسلی

یک مطالعه جدید در مجله پزشکی نیوانگلند نشان می‌دهد که استفاده مداوم از کاندوم می‌تواند از گسترش ویروس زگیل تناسلی در ۷۰ درصد موارد جلوگیری کند، و این مسئله را ثابت می‌کند که کاندوم‌ها می‌توانند از ویروس زگیل تناسلی جلوگیری کنند و به رد هر گونه افسانه در این باره که کاندوم کمکی به پیشگیری از زگیل تناسلی نمی‌کند خاتمه دهد.
در ایران آمار دقیقی از همه‌گیری زگیل تناسلی (به‌ویژه مردان) وجود ندارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین ۵ تا ۱۳ درصد زنان ایران به ویروس اچ‌پی‌وی آلوده هستند. دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که همه‌گیری اچ‌پی‌وی در ایران پایین‌تر از میانگین خاورمیانه و جهان است.
تقریباً ۶۰ نوع اچ‌پی‌وی این قابلیت را دارند که باعث ایجاد زگیل‌های معمولی بشوند، که این زگیل‌ها در برخی از نواحی بدن مانند دست و پا به‌وجود می‌آیند. تقریباً ۴۰ نوع از این ویروس‌ها را اچ‌پی‌وی‌های «نوع تناسلی» می‌نامند که ممکن است موجب زگیل تناسلی شوند. این ویروس‌ها به هنگام تماس اندام‌های تناسلی، معمولاً در طول آمیزش جنسی از راه واژن ، از شخصی به شخص دیگر پخش می‌شوند. این ویروس می‌تواند از راه آمیزش جنسی دهانی هم منتقل شود. اچ‌پی‌وی رایج‌ترین عامل بیماری ویروسی است که از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد.
زنان و مردان هر دو حامل اِچ‌پی‌وی هستند. واکسن گارداسیل همچنین از مردان در برابر سرطان‌های مقعد و زگیل و زگیل تناسلی محافظت می‌کند.
داشتن ارتباط جنسی در چارچوب می‌تواند از انتقال و سرایت زگیل تناسلی جلوگیری کند. سعی کنید تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید و از داشتن ارتباط جنسی با افرادی که شرکای جنسی زیادی دارند خودداری نمائید، این یکی از بهترین راه‌های پیشگیری است.
میانگین همه‌گیری جهانی ویروس اچ‌پی‌وی بین ۹ تا ۱۳ درصد است. زگیل تناسلی به قدری شایع است که بیش از نیمی از انسان‌های از نظرِ جنسی فعال، در مقطعی از زندگی، به آن دچار می‌شوند. گفته می‌شود تقریباً هر مرد یا زنی در طول عمر خود در تماس با این ویروس قرار می‌گیرد. علت اصلی رعایت نکردن بهداشت فردی می‌باشد.
در ایران معمولاً آزمایش پاپ اسمیر را بعد از ازدواج یا از سن ۲۱سالگی، سالی یک بار انجام می‌دهند. ۷۶ درصد پدران و مادران دربارهٔ اچ‌پی‌وی هیچ اطلاعی ندارند. در آذر ۱۳۹۲ (خورشیدی) رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران اعلام کرد که تاکنون دست‌کم یک میلیون ایرانی به ویروس اچ‌پی‌وی آلوده شده و زگیل تناسلی در آستانهٔ همه‌گیر شدن است. در ۱۳۹۷ (خورشیدی) پژوهشی دربارهٔ کارگران جنسی در یکی از مناطق تهران نشان داد که ۳۱ درصد زنان مبتلا به اچ‌پی‌وی بودند. در خرداد سال ۱۳۹۷ همه‌گیری زگیل تناسلی در ایران گزارش شد.
اچ‌پی‌وی بیش از صد گونه دارد که چهل نوع آن در ناحیهٔ تناسلی ایجاد بیماری می‌کنند. بسیاری موارد اچ‌پی‌وی بدون علامت هستند و فرد از آلودگی خود بی‌خبر می‌ماند. این بیماری بیشتر از راه آمیزش جنسی و دهانی (تماس پوست با پوست آلوده) و مخاط منتقل می‌شود. گونه‌های ۶ و ۱۱ این ویروس، باعث ۹۰٪ موارد زگیل هستند. موارد کمیابی از زگیل تناسلی از مادر به جنین می‌رسد.