ماراتن
معنی کلمه ماراتن در فرهنگ عمید

ماراتن

معنی کلمه ماراتن در فرهنگ عمید

= دو * دو ماراتن

معنی کلمه ماراتن در فرهنگ فارسی

قصبه ایست در یونان در ناحیه آتیک که امروزه حزو [ آتیک ] و [ بئوسی ] است و در ۴٠ کیلومتری آتن قرار دارد . در دشت نزدیک ماراتون در سال ۴۹٠ ق م. جنگی بین ایرانیان و یونانیان روی داد که فرماندهی نیروی ایران با داریوش کبیر و فرماندهی سپاه یونان با [ میلسیاد] بود . در این جنگ ایرانیان شکست خوردند . پیکی که خبر پیروزی سپاه یونان را به آتن برد چنان بسرعت راه بین ماراتون و آتن را پیموده بود که بمحض رسیدن به آتن جان سپرد .

معنی کلمه ماراتن در دانشنامه عمومی

ماراتون یا ماراتن به یونانی ( μαραθώνιο ) ، یکی از انواع دو استقامت است که در مسافت ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر و معمولاً بر روی جاده برگزار می شود. نام این مسابقه برگرفته از نبرد ماراتون در یونان است. این مسابقه یکی از بخش های اصلیِ بازی های المپیک است که در تمام ادوار آن برگزار شده است. البته مسافت استاندارد آن در سال ۱۹۲۱ تعیین شد.
هر سال حدود ۵۰۰ مسابقهٔ ماراتون در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود و اکثر شرکت کنندگان این مسابقات، دوندگان تفننی هستند. به همین دلیل، گاهی ده ها هزار دونده در این مسابقات شرکت می کنند. با توجه به این که شرایط آب وهوایی و جغرافیایی، مثل ارتفاع، دما و رطوبت هوا، وزش باد، و جنس و شیب جاده در این مسابقه اهمیت زیادی دارند، زمان های ثبت شده در این مسابقات با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. معمولاً بهترین زمان ها در مسیرهای نسبتاً مسطح در نزدیکی سطح دریا با شرایط آب وهوایی مطلوب و کمک دونده های آهو ثبت می شوند.
رکورد جهانیِ فعلی ۲۰۲۳مردان در این رشته متعلق به کلوین کیپتوم از کنیا با زمان ۲ ساعت ۳۵ ثانیه ( سال ۲۰۲۳ ) و رکورد جهانیِ زنان در اختیار تیگست آسفا اتیو پیایی با ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه و ۵۳ ثانیه ( سال ۲۰۲۳ ) است.
جوان ترین دونده ای که یک مسابقهٔ ماراتون را به پایان رسانده، یک پسر ۵سالهٔ هندی به نام بودیا سینگ است.
علت نام گذاری این دو با مسافت زیاد به «ماراتون» این بوده است که پس از خاتمهٔ جنگِ آتنی ها با سپاهیان ایران در زمان داریوش بزرگ، آتنی ها آنقدر از شکست نخوردن در جنگ خوشحال بودند که یکی از سپاهیان آتنی از شدت خوشحالی تمام مسافت بین دشت ماراتون ( محل جنگ ) تا آتن را دوید تا خبر پیروزی را بدهد، و وقتی خبر را داد، از شدت خستگی درگذشت. البته صحت این داستان در هاله ا از ابهام قرار دارد.
ماراتن (فیلم ۱۹۱۹). ماراتن ( انگلیسی: The Marathon ) یک فیلم کمدی صامت کوتاه به کارگردانی آلفرد جی. گلدینگ است که در سال ۱۹۱۹ منتشر شد.
• هارولد لوید
• اسناب پالرد
• ببه دنیلز
• سمی بروکس
• گاس لئونارد
• ماری موسکینی
• والاس هاو
• گیلورد لوید
• دوروثیا والبرت
• نوآ یانگ
• فرد سی. نیومیر
ماراتن (یونان). ماراتن نام مکانی در ۴۰ کیلومتری شهر آتن است. در سال ۴۹۰ پیش از میلاد نبرد ماراتون بین ایران و یونان در این مکان رخ داد و ارتش هخامنشی شکست خورد. این نبرد نخستین پیروزی یونان بر ایران در خشکی بود.
معنی کلمه ماراتن در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ماراتن در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه ماراتن

جملاتی از کاربرد کلمه ماراتن

باشگاه دپورتیوو ماراتن یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای اهل هندوراس است که در سن پدرو سولا واقع شده است. ماراتن در ۲۵ نوامبر ۱۹۲۵ تأسیس شد و در حال حاضر در لیگ ملی فوتبال حرفه‌ای هندوراس بازی می‌کند.
در سال ۲۰۱۳ آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، ماراتن سالانه خود در غزه را پس از اینکه حاکمان حماس زنان را از شرکت در این مسابقه منع کردند، لغو کرد.
انفجارهای بوستون به مجموعه ۳ انفجار که در ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۳ در شهر بوستون روی داد، گفته می‌شود. این انفجارها هنگام مسابقه دو ماراتن شهر بوستون و در ساعت ۲:۵۰بعداز ظهر به وقت محلی و در خیابان بویلستون نزدیک میدان کاپلی رخ داد.
این ده امیر با هم برابر بودند و سلسله مراتب خاصی بین آن‌ها برقرار نبود. با این حال شکل ساده‌ای از دموکراسی برقرار بود: برای مثال در جنگ ماراتن در سال ۴۹۰ پیش از میلاد این امرا با اکثریت آرا طرح نبرد را آماده کردند. البته مأموریت‌های خاصی نیز ممکن بود به هر کدام از ایشان واگذار شود و به ناچار لازم بود که بین ایشان تقسیم مسئولیت وجود داشته باشد.
مجموعه باز ماراتن و میت و همچنین اونی از سری بازی‌های طراحی شده توسط این شرکت است. عمده محبوبیت و شهرت این استودیو، مربوط به ساخت سری بازی‌های پرفروش و مشهور هیلو می‌باشد.
در فصل ششم کتاب با عنوان دیپلماسی در بحران (مرداد ۱۳۸۳- آذر ۱۳۸۳)، مؤلف به ماراتن تبادل طرح‌ها بین ایران و اروپا می‌پردازد. همچنین تقابل نفس‌گیر بین ایران و آمریکا برای عادی کردن پرونده ایران از یک طرف و ارجاع به شورای امنیت از طرف دیگر را تشریح می‌کند. در این مقطع زمانی به اختلاف‌نظر داخلی و بی‌صبری برای شروع غنی‌سازی و دیپلماسی فعال برای عادی‌کردن پرونده که زمینه سیاسی و بین‌المللی توافق پاریس بود، اشاره شده است.
در جام اول ذوب آهن بعلت برخورداری از امکانات بهتر نسبت به سپاهان اصفهان به عنوان نماینده اصفهان پای به مسابقات گذارد و با استفاده از سه بازیکن کمکی از سپاهان نتایج قابل قبول کسب کرد اما در جام دوم سپاهانی‌ها خود تصمیم به حضور در سطح اول مسابقات را گرفتند تا با حضور در مسابقات انتخابی در نهایت در دیداری ماراتن گونه برابر گمرک اهواز با درخشش محمد برزمهری گلر شایسته خود پای به مسابقات گذارده و جایگزین ماشین سازی در مسابقات جام تخت جمشید شدند.
وی دارای مدال‌های رنگارنگ آسیایی و کشوری در رشته‌های دوی ۳۰۰۰ متر بامانع، دوی ۵۰۰۰ متر و دوی ماراتن بود.
وی در مسابقات دو ماراتن در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۱۲ و بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۲۴ شرکت کرده بود.
در المپیک ۱۹۵۲ زاتوپک به همراه همسرش در مسابقات شرکت کرد. این خانواده با چهار مدال طلا و ثبت چند رکورد جهانی به پراگ بازگشتند. پایان کار زاتوپک به عنوان یک دونده جهانی شاید در المپیک سال ۱۹۵۶ رقم خورد. زمانی که در دوی ماراتن در ردیف ششم به خط پایان رسید. زاتوپک ۲۲ نوامبر۲۰۰۰ در شهر پراگ درگذشت.