مائه

معنی کلمه مائه در فرهنگ عمید

۱. صد.
۲. سده.

معنی کلمه مائه در فرهنگ فارسی

۱ - صد جمع : مئات . مئون مئین . توضیح مائه باید نوشت کما فی اللسان و شرح الشافیه للرضی و جمع الجوامع ۲۳۹ - ۲۳۸ : ۳ ) ولی در رسم الخط عربی مئه نیز متداول است . ۲ - ( اسم ) قرن سده : مائه هیجدهم میلادی .
ده تا ده تا

معنی کلمه مائه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
مئی (۱۰ بار)
صد. . خدا او را صد سال بمیراند . زن زنا دهنده و مرد زناکننده به هر یک صد تازیانه بزنید.

جملاتی از کاربرد کلمه مائه

استان مای هونگ سون یا مائه هونگ سون یکی از استانهای کشور تایلند است. مساحت آن 12000 کیلومترمربع می‌باشد. جمعیت این استان در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۲۴۸۰۰۰ نفر برآورد شده است .
استان گونما از نظر تقسیمات کشوری بخشی از ناحیه کانتو به حساب می‌آید. مرکز این استان شهر مائه باشی است.
ابوالفضل بیهقی در تاریخ خود می‌نویسد: «در سنه ثمان و اربع مائه فرمود ما را تا هرات رفتیم که واسطه خراسان است».
شرت در هاید پارک، بوستون، سومین از پنج دختر کلئو و فوئبو مائه سایر شرت زاده شد. او در مدفورد، ماساچوست، در حومه بوستون بزرگ شد. پدر او زمین گلف مینیاتوری تا سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹، درست در زمانی که او بیشترین پول خود را از دست داده بود ساخت. یک روز در سال ۱۹۳۰، او ماشین خود بر روی یک پل پارک کرده و برای سال‌ها ناپدید می‌شود. این موجب شد بسیاری فرض را بر این گذاشتند که او خودکشی کرده‌است. فوئبو مائه شرت همراه با خانواده اش به یک آپارتمان کوچک در مدفورد نقل مکان کند و به عنوان یک حسابدار برای حمایت از خانواده اش کار می‌کند. این روند ادامه داشت تا اینکه نامه عذرخواهی از طرف کلئو شرت دریافت می‌کند که وی هنوز زنده است و در کالیفرنیا زندگی نمی‌کند.