قاسمی

قاسمی

معنی کلمه قاسمی در لغت نامه دهخدا

قاسمی. [ س ِ ] ( ص نسبی ) نسبت است به قاسم.
قاسمی. [ س ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان نهبندان بخش شوسف شهرستان بیرجند در 61هزارگزی شمال شوسف و 31هزارگزی شمال میقان واقع است. سرزمین آن کوهستانی و هوای آن معتدل است. 96 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
قاسمی. [ س ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان عشق آباد بخش فدیشه شهرستان نیشابور. در 12هزارگزی خاور نیشابور و در جلگه واقع و هوای آن معتدل است. 104 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصول آن غلات و تریاک و شغل اهالی زراعت و کرباس بافی است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
قاسمی.[ س ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کیذقان بخش ششتمد شهرستان سبزوار. در 12هزارگزی جنوب خاوری ششتمد و سر راه مالرو عمومی ششتمد واقع است. کوهستانی است و هوائی معتدل و 444 تن سکنه دارد. آب آن از قنات و محصول آن غلات ، میوه جات و شغل اهالی زراعت و کرباس بافی است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
قاسمی. [ س ِ ]( اِخ ) یوسف ، مکنی به ابوالحجاج. از دانشمندان است ، و از اوست «شرح ابوالحجاج یوسف القاسمی » بر ارجوزه سیوطی به نام «التثبیت فی لیلة المبیت » که به سال 1314 هَ. ق. در فاس در 255 صفحه به چاپ رسیده است. ( معجم المطبوعات ج 1 ستون 300 و 301 و ج 2 ستون 1483 ).

معنی کلمه قاسمی در فرهنگ فارسی

نسبت است به قاسم

معنی کلمه قاسمی در دانشنامه عمومی

قاسمی (نهبندان). قاسمی یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی واقع شده است. قاسمی ۶۰ نفر جمعیت دارد.
این روستا در دهستان میغان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰ نفر ( ۱۵ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه قاسمی

بجان قاسمی کز نور قاسم ندارد هیچ حاصل چشم اعمی
جان و دل قاسمی از شوق دوست مغرب سر، مشرق عرفان شدست
۹. پژوهشگر برتر از نگاه پژوهشسرای دانش آموزی شهید اصغر قاسمی ناحیه یک بندرعباس در سال تحصیلی ۹۶–۹۵
بقولِ قاسمی این سِکرِ عامست خرد مست و یقین مست و گمان مست
توسن قاسمی عجب تندست لاجرم در کشیده ایم عنان
انجمن مدیریت ایران یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی ایران است که از ۵ آذر ۱۳۴۷ تاکنون در راستای گسترش دانش مدیریت در ایران فعالیت می‌کند. هم‌اکنون مجید قاسمی (دکتری اقتصاد) رئیس هیئت مدیره این انجمن است.
امیر حسین قاسمی (زادهٔ تهران) طراح صدا، صداگذار و مدرس سینمای ایران است. او سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای صداگذاری فیلم یدو دریافت کرد.
اگر چون قاسمی گردی فنا مقبول جانانی وگرنه همچو محرومان ز سِرِّ این سخن دوری
نیلوفر به راد، مازیار وحدتی، سمیه قراگزلو، نیلوفر خوشخو، سیدامیرحسین موسوی، ایمان قنبری، برزو بنفش جو، مهدی قاسمی اکبرآبادی، سمیه مهربان، محمد مهاجرانی، سمیه بیرجندی، علی اوا، در دوره های مختلف جشنواره حایز عناوین برتر شده اند.
تعدادی از کارکنان این انستیتو در حین ماموریت‌های میدانی خود در اقصی نقاط کشور فوت شده‌اند که از آن جمله می‌توان به آقایان عباس آذرنیا، میرعظیم قاسمی و غلامرضا کتابی اشاره کرد. آقای محسن حسن‌زاده نیز در اثر ابتلا به طاعون در آزمایشگاه درگذشت.
برای اولین بار در شرکت سنگ آهن با ریاست علی محمد علی قاسمی و نائب ریسی علی اکبر حاجی ابوالحسنی تشکیل شد. که بعد از آن با پیگیری و رفع مشکلات کارگری آرامش در این شرکت بر قرار شد.
گفتم که: قاسمی چه کسست؟ ای مراد جان گفتا که: رند زنده دل کس مدان ما
مجموعه تلویزیونی سیمرغ ساخته حسین قاسمی جامی، محصول سال ۱۳۷۱ شبکهٔ ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران روایت‌گر زندگی ۲ تن از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی است.
امین حیایی در ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ در دامغان در محلهٔ خوریا، به دنیا آمد. پدرش تقی حیایی دارای شغل آزاد بود. در دوران تحصیل به فعالیت در تئاتر پرداخت و پس از گرفتن دیپلم، ضمن خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی-سیاسی نیروی هوایی فعالیتش را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۰ بازیگر یک تئاتر کودکان به کارگردانی ثریا قاسمی بود. در پانزدهمین جشنوارهٔ فیلم فجر نامزد دریافت جایزهٔ بازیگر نقش دوم برای فیلم «براده‌های خورشید» شد. او در نخستین نقش‌آفرینی‌اش به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «سیب سرخ حوا» (۱۳۷۸) حاضر شد. وی در سال ۱۳۸۱ با بازی در شش فیلم: مزاحم، مانی و ندا، مونس، اثیری، رز زرد و بوی بهشت روی پردهٔ سینماهای تهران رفت.
بر جان قاسمی نظری کن ز روی لطف زان جا که آفتاب ضمیر منورست
ابوالفضل قاسمی به اتهام رابطه با کودتای نوژه از سوی دادستانی انقلاب ارتش دستگیر شد. او در خاطراتش نقش داشتن در این کودتا را تکذیب می‌کند و آن را در رابطه با مخالفتش با جمهوری اسلامی می‌داند.
سایه نویسی یکی از مصادیق دستبرد فکری است. در سال‌های اخیر و با افزایش تعداد فارغ التحصیلان از یک سو و افزایش تعداد دانشگاه‌هایی که معیارهای ارزیابی آسان‌تری دارند باعث شده که شکل سازمان یافته‌ای از سایه‌نویسی در ایران شکل بگیرد. شاه قاسمی و اخوان (۲۰۱۵) با انجام پژوهشی نشان می‌دهند که این پدیده در ایران بسیار شایع است و تعداد زیادی از فارغ التحصیلان عملاً سایه نویسی را شغل خود می‌دانند.
مستست قاسمی و بره راست میرود از ننگ طعنهای رقیبان رو سیاه
دعای قاسمی دیدار یارست بتشریف اجابت باد مقرون!
جمال جانفزا بنمای از دور روان قاسمی را کن مقرب