فرض بر

معنی کلمه فرض بر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فرض بر یعنی خویشاوند نسبی که دارای سهمی معیّن از ارث که در قرآن بدان تصریح شده است.
فرض بر مقابل قرابت بر می باشد.
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۵، ص۶۷۵، برگرفته از مقاله "فرض بر"
...

جملاتی از کاربرد کلمه فرض بر

تئوری‌های انتظارات عقلانی در پاسخ به نقایص موجود در نظریه‌های بر اساس انتظارات تطبیقی ایجاد شدند. باتوجه به انتظارات تطبیقی، ارزش انتظاری یک متغیر اقتصادی بر اساس تاریخچه و ارزش‌های قبلی آن مشخص می‌شود. به عنوان مثال، فرض بر این است که مردم با نگاه به تورم در سال گذشته و سال‎های قبل، تورم را پیش‌بینی می‌کنند. با توجه انتظارات تطبیقی، اگر اقتصاد از افزایش مداوم نرخ تورم (شاید به دلیل سیاست‌های دولت) رنج ببرد، فرض بر این است که مردم همیشه تورم را کمتر از آنچه باید، پیش‌بینی می‌کنند. بسیاری از اقتصاددانان این موضوع را غیرواقعی دانسته‌اند و معتقدند افراد عقلانی دیر یا زود متوجه روند می‌شوند و آن را در شکل‌گیری انتظارات خود در نظر می‌گیرند.
بخشی از باغ در دژ گنجه جای گرفت که سردار فرهاد پاشا در سال ۱۵۸۸ بنا کرد. در واقع فرض بر این بود که این باغ نیز توسط سردار فرهاد پاشا در سال ۱۵۸۲ ساخته شده‌است. نبرد جوادخان و ایراتیان با روس‌ها نیز در آنجا بود؛ بنابراین، میخائیل سمیونوویچ ورونتسوف تصمیم گرفت باغ را به همراه دژ گنجه از بین ببرد.
در تاریخ‌نگاری، ایده ترقی نظریه‌ای است مبنی بر این که پیشرفت‌ها درفناوری، علم، و سازماندهی اجتماعی می‌تواند در وضعیت بشری بهبود ایجاد کند. یعنی مردم می‌توانند از طریق توسعهٔ اقتصادی از نظر (مدرنیزاسیون) و استفاده از علم و فناوری (ترقی علمی) کیفیت زندگی (ترقی اجتماعی) سعادتمندتر باشند. فرض بر این است که این فرایند هنگامی رخ می‌دهد که مردم خرد و مهارت‌های خود را به کار ببندند، زیرا این روند به‌طور الهی مقدر نشده است.
پیشهٔ او کشتن اولاد ما است کشتن او فرض بر افراد ماست
آمده این فرض بر آتش زنان کز پی نعشند در آتش زنان
خانزاد حیدر است و چاکر شه زین سبب شد دعایش فرض بر هر مؤمن و هر مؤمنه
نظریه انتظارات عقلانی ، انتظارات عقلانی را بهترین حدس درباره‎ی‎ آینده معرفی می‌کند که از تمام اطلاعات موجود استفاده می‌کند؛ بنابراین، فرض بر این است که نتایج پیش‌بینی شده به‌طور سیستماتیک با نتایج تعادل بازار تفاوت ندارند. در نتیجه، انتظارات عقلانی به‌طور منظم و قابل پیش‌بینی با تعادل تفاوت ندارند. یعنی فرض می‌شود که افراد هنگام پیش‌بینی آینده خطاهای سیستماتیک مرتکب نمی‌شوند و انحرافات از آینده‌نگری (بینش) کامل فقط تصادفی است. در یک مدل اقتصادی، این مفهوم معمولاً اینگونه نشان داده می‌شود که مقدار مورد انتظار متغیر مورد بحث با امید ریاضی (مقدار مورد انتظار) پیش‌بینی شده توسط مدل برابر است.
گر کند گردش ایام به فرض بر تو آمال و امانی همه عرض
سی‌ساله فرض بر در کعبه قضا کنم تکبیر آن فریضه به بطحا برآورم
چون سگ دیوانه و چون گرگ و مار کشتن او فرض بر اهل دیار
به‌طور پیش فرض بر روی آیفون ۶ آی‌اواس ۸ نصب شده‌است.
خلق را نگذاشتی یک لحظه جودش‌گرسنه گر ز امر حق نبودی فرض بر مردم صیام
کی بدی فرض بر صغیرو کبیر گرویدی بانبیای نذیر