غایبان

معنی کلمه غایبان در لغت نامه دهخدا

غایبان. [ ی ِ ] ( اِ ) ج ِ فارسی غایب :
وگر کس نیارد نظر سوی خورد
تو نیز انده غایبان درنورد.نظامی.

جملاتی از کاربرد کلمه غایبان

به انداز تمنا غایبان را دل گرفتارش به هنگام تماشا حاضران را دیده حیرانش
و برهان بر درستی این قول که گفتیم : واجب آید که آن سخن گفتن از آفریدگار با مردم به کتابت باشد نه به آواز و حروف، آن است که ایزد تعالی – بل (که) فریشتگان او – جسم نیستند و آواز جز از جسم نیاید. و نیز گفتیم که نبشته گفتاری باشد از گوینده مر (غایبان مکانی و زمانی را و مردمان که حاضران اند) اندر عالم – بدانچه ایشان اجسام نفسانی اند و خدای تعالی آفریدگار اجسام و ارواح است – بر مثال غایبان مکانی اند از خدای تعالی که نه اندر مکان است و نه اندر زمان، و نیز آن مردمان که هنوز موجود نشده اند غایبان زمانی اند بر گذشت زمان از او – سبحانه - . و چو گفتار خدای تعالی با این دو نوع غایبان است و گفتاری که غایبان بدان مخصوص اند کتابت است، پس درست شد که واجب است که خدای تعالی با مردمان سخن به کتابت گوید نه به آواز.
به حاضران وجود و به غایبان عدم ز اوج کاهکشان تا به کاه در دیوار
پس از تعطیلی مجدد لیگ برتر برای برگزاری بازی تیم ملی برابر کره جنوبی، بازی‌ها از سر گرفته شد و استقلال در چارچوب هفتهٔ دوازدهم، در تبریز برابر تراکتورسازی قرار گرفت و با دو گل بازی را واگذار کرد. این دومین شکست استقلال در این فصل بود. استقلال برای این بازی سرمربی خود را به دلیل بروز عفونت در زانوی جراحی‌شده‌اش به همراه نداشت. جواد نکونام به دلیل آسیب‌دیدگی در بازی تیم ملی در برابر کره جنوبی، و جانواریو و توسی به دلیل تأخیر در بازگشت به ایران بعد از مرخصی، از غایبان دیگر استقلال در این بازی بودند. استقلال تا پیش از این بازی برای ۱۶ سال در تبریز بی‌شکست مانده بود.
ای‌ گوش غایبان ز کمال تو پر خبر وی چشم حاضران زجمال تو پر عیان
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس‌جمهور هشت سالهٔ ایران و رئیس مجلس هشت سالهٔ ایران، سید حسن خمینی نوهٔ سید روح‌الله خمینی، سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور هشت سالهٔ ایران، ناطق نوری رئیس مجلس هشت سالهٔ ایران، میرحسین موسوی نخست‌وزیر هشت سالهٔ ایران، و مهدی کروبی رئیس مجلس ایران برای هشت سال، از جمله غایبان این مراسم بودند.
سن حق رأی در اردن ۱۸ سال است. افرادی که ورشکسته هستند یا از سلامت روانی برخوردار نیستند حق رأی ندارند. هیچ نوع پیش‌بینی برای افراد ناتوان یا غایبان دیده نشده‌است. کارمندان نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی کشور، نیروهای امنیت عمومی، ژاندارمری و نیروهای دفاع مدنی در طول دوران کاری خود حق رأی ندارند. همچنین برخی از مجرمان، حق رأی خود را از دست می‌دهند.
نیک و بد در هر مقامی فکر کن حاضران و غایبان را ذکر کن
مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در تالار جلسات مجلس شورای اسلامی در میان تدابیر گسترده امنیتی در میدان بهارستان و اطراف آن برگزار شد. به گفته گزارشگر تلویزیون دولتی ایران، در این مراسم رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای، نمایندگان خبرگزاری ها، و تعدادی از مقامات لشکری و کشوری و نمایندگان سفارتخانه های خارجی در تهران، حضور داشتند. اما اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و همچنین اکثر نمایندگان اصلاح طلب مجلس ، از غایبان مراسم تحلیف بودند. بی‌بی‌سی فارسی
قول دوم: اندر کتابت که آن در علم غایبان است.
باز فرمود تا مرا جستند نامم از لوح غایبان شستند
امور حسبیه وارد حقوق ایران هم شده‌است و دامنهٔ شمول و نحوهٔ اجرای آن در قانون امور حسبی (مصوب ۱۳۱۹) به‌طور مفصل مشخص شده‌است. در ماده ۱ این قانون آمده‌است: «امور حسبی اموری است که دادگاه‌ها مکلفند نسبت به آن اقدام نموده و تصمیمی اتخاذ نمایند، بدون اینکه رسیدگی به آن‌ها متوقف بر وقوع اختلاف و منازعه بین اشخاص و اقامهٔ دعوی از طرف آن‌ها باشد» مثال‌های مهم از این امور که در قانون امور حسبی آمده شامل امور مربوط به تقسیم ارث و تادیه بدهی‌ها و اجرای وصیت مردگان، تعیین و عزل قیم برای یتیمان و مجانین، و نصب امین برای اداره اموال غایبان مفقودالاثر، می‌شود.
ز غایبان بگریز و بحاضران پیوند که جان اهل سعادت بصفوت ارزانیست
و باید که دائما منهیان و متجسسان به تفحص از امور پوشیده و خصوصا احوال دشمنان مشغول باشند و از افعال دشمنان و خصوم رایهای ایشان معلوم کند، چه بزرگترین سلاحی در مقاومت اضداد وقوف بود بر تدبیر ایشان؛ و طریق استنباط رای بزرگان آن بود که در احوال ایشان، از اخذ عزم و اعداد عدت و اهبت و جمع مفترقات و تفریق مجتمعات و امساک ازانچه مباشرت آن معهود بوده باشد، مانند احضار غایبان و اشارت به غیبت حاضران و مبالغت در تفحص اخبار و حرص زاید نمودن بر استکشاف امور و استماع احادیث مختلط و احساس تیقظی زاید بر معهود، و بر جمله در تغییر امور ظاهر، نظر کنند و از مصادر و موارد اموری که از بطانه و خواص چون اهل حرم معلوم گردد، و آنچه از افواه کودکان و بندگان و حواشی ایشان، که به قلت عقل و تمییز موصوف باشند، استماع افتد استنباط کنند.
از غایبان غریب بود دعویِ حضور خرّم وجودِ آن که به دل آشنایِ اوست
بسیاری از سفرای خارجی دعوت‌شده یا حاضر نشدند یا مسئولان رده‌پایین سفارت چون دبیر سوم را به مراسم تحلیف فرستادند؛ ولی سفرای بریتانیا و سوئد (رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا) در این مراسم شرکت داشتند. علی‌رغم اعلام علی لاریجانی مبنی بر حضور ورزشکاران و هنرمندان، چهرهٔ خاصی از این قشر دیده نشد. اکثریت نمایندگان عضو فراکسیون خط امام مجلس از غایبان جلسه بودند.