عبدالواحد

معنی کلمه عبدالواحد در لغت نامه دهخدا

عبدالواحد. [ ع َ دُل ْ ح ِ ] ( اِخ ) ابن ابراهیم بن الحسن معروف به ابن فقیه. فاضل و از مردم موصل بود او را شعری است. وی به سال 561 هَ. ق. متولد و در 636 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالواحد. [ ع َ دُل ْ ح ِ ] ( اِخ ) ابن ابی بکر الانصاری الشافعی. معروف به قاضی القنفذة. از مردم حجاز و قاضی و رئیس قنفذه و نواحی آن بود. یکی از اشراف او رادستگیر کرد و سپس رها ساخت. وی به شرق حجاز رفت و در محله موطف به سال 1089 هَ. ق. درگذشت. از تصنیفات او است : شرح الرحبیه فی الفرائض. منظومة فی اصول الدین و او را نظم و رسائلی است. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالواحد. [ ع َ دُل ْ ح ِ ] ( اِخ ) ابن ابی هاشم البغدادی ، مکنی به ابوعمر و معروف به غلام ثعلب. وی لغوی ، زاهد و از حفاظ حدیث بود سی هزار ورقه حدیث از حفظ املا کرد و او راست : فضائل معاویه و غریب الحدیث. وی به سال 261 هَ. ق. متولد شد و در 345 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالواحد. [ ع َ دُل ْ ح ِ ]( اِخ ) ابن احمدبن ابوالقاسم بن محمد الملیحی الهروی.اهل ادب و حدیث بود. از کتب او است : الرد علی ابی عبید فی غریب القرآن. الروضة که حاوی یکهزار حدیث صحیح و هزار حدیث غریب و هزار حکایت و هزار بیت شعر است.وی به سال 463 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالواحد. [ ع َ دُل ْ ح ِ ] ( اِخ ) ابن احمدبن علی بن عاشر الانصاری. فقیه بود و او را نظمی است. اصل او از اندلس است و در فاس متولد شد و هم بدانجا نشأت یافت. او را تصنیفاتی است ، از جمله : منظومة فی الفقه المالکی. شرح مورد الظمآن فی علم رسم القرآن. ارجوزة فی عمل الربع المجیب. المرشد المعین علی الضروری من علوم الدین و جز آن. وی به سال 1040 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالواحد. [ ع َ دُل ْ ح ِ ] ( اِخ ) ابن ادریس المأمون بن یعقوب المنصور. سلطان مغرب و از بنی عبدالمؤمن الکومی است. بعد از مرگ پدرش به سال 630 هَ.ق. ولایت وادی العبید یافت و به مراکش رفت و بیعت گرفت در زمان حکومت او فرنگیان بر قرطبه استیلا یافتند.وی به سال 640 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالواحد. [ ع َ دُل ْ ح ِ ] ( اِخ ) ابن اسماعیل بن احمد، مکنی به ابوالمحاسن و معروف به عبدالواحد الرویانی. فقیهی شافعی و از مردم رویان است به بخاری و غزنه و نیشابور رفت و به آمل طبرستان مدرسه ای بنا کرد و سپس به ری و اصفهان شد دیگر بار به آمل بازگشت ، جماعتی از مردم آنجا از روی تعصب او را به قتل رساندند. از تصنیفات او است : بحر المذهب که از بزرگترین کتب شافعی است. مناصیص الامام الشافعی.الکافی. حلیة المؤمن و جز آن. ( از الاعلام زرکلی ).

معنی کلمه عبدالواحد در فرهنگ فارسی

الرشیدی فاضلی مصری است و بادب و تاریخ معرفتی داشت اوراست : نزهه السامره فی اخبار مصر و القاهره وی بسال ۱٠۲۳ قمری درگذشت

معنی کلمه عبدالواحد در فرهنگ اسم ها

اسم: عبدالواحد (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: abdolvāhed) (فارسی: عبدالواحد) (انگلیسی: abdolvahed)
معنی: بنده خدای یکتا و یگانه، بنده ی خدای یکتا و یگانه، ( اَعلام ) نام بسیاری از اشخاص ( سیاسی، علمی، ادبی و دینی ) در تاریخ، ( عربی ) بنده ی یکتا و یگانه ( خدای )، بنده پروردگار یکتا

معنی کلمه عبدالواحد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عبدالواحد (ابهام زدایی). عبدالواحد ممکن است اسم برای اشخاص ذیل باشد: • عبدالواحد بن زید بصری، کنیه اش ابوعبیده، زاهد، عارف و واعظ قرن دوم• عبدالواحد بن احمد ثقفی، محدث، قاضی و فقیه حنفی قرن پنجم و ششم• عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، از علمای بزرگ شیعه و از محدثان والا مقام• عبدالواحد جوزجانی، جوزجانی ، ابوعبید عبدالواحد، شاگرد و مصاحب ابن سینا• عبدالواحد حمیدی، فقیه مالکی و قاضی مغربی قرن دهم و یازدهم
...

جملاتی از کاربرد کلمه عبدالواحد

شیخ الاسلام گفت: کی از عبدالواحد زید پرسیدند: کی ازین دو مرد کدام مه؟ او که زندگانی می‌باید تا خدمت کند، یا او که رفتن می‌خواهد تا او را بدید. گفت: او که آرزومند
از این جمله می‌توان به صدرالدین عینی، میرزا عبدالواحد منظم، حامد خواجه مهری، احمدجان حمدی، سید احمد خواجه عجزی، محمودخواجه بهبودی، عبدالقادر شکوری، سید رضا علی‌زاده، محمد رسول رسولی اشاره کرد.
عامل انفجار انتحاری عبدالواحد محمدزاده معرفی شده‌است.
شبکۀ ان‌آرتی در شرایطی تأُیس شد که تمام شبکه‌های تلوزیونی خبری به زبان کردی به احزاب تعلق داشتند. شرکت رسانه‌ای نالیا توسط شاسوار عبدالواحد با این هدف تأسیس شد که انحصار تولید محتوای تلویزیونی را از دست احزاب کردی به ویژه دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیۀ‌ میهنی کردستان خارج کند. شرکت رسانه‌ای نالیا با شعار «شجاعت، تعادل و حقیقت» تأسیس شد و در سال ۲۰۱۰ اقدام به تأسیس شبکۀ‌ تلویزیونی ان‌آرتی کرد. شاسوار عبدالواحد بعداً وارد مبارزات سیاسی شد و اقدام به راه‌اندازی جریانی به نام جنبش نسل نوین کرد و در حال حاضر تلویزیون ان‌آرتی مواضع این جبهه را منعکس می‌کند.
گویند گروهی از قریش با عبدالواحد بن زید نشستندی روزی پیش او آمدند و گفتند ما از تنگی همی ترسیم سر برداشت بسوی آسمان و گفت اللّهُمَّ انّی اَسْألُکَ بِاسْمِکَ الْمُرتَفِعِ الَّذی تُکْرِمُ بِهِ مَن شِئْتَ مِنْ اَوْلِیائِکَ وَتُلْهِمُهُ الصَّفِیَّ مِنْ اَحِبّائِکَ اَنْ تَأتِینَا بِرِزْقٍ مِنْ عِنْدِکَ تَقْطَعُ بِهِ عَلائِقَ الشَّیْطانِ مِنْ قُلوبِنا وَقُلوبِ اَصْحابِنا هَؤ ُلاءِ فَاَنْتَ الْحنَّانُ الْمنَّانُ الْقَدیمُ الْاِحْسانُ اَللّهُمَّ السَّاعَةَ السَّاعَةَ آن شنیدم که آن سقف فرا بانگ آمد و دِرْهَم می ریخت بر ما عبدالواحد گفت بی نیازی بخدای جویند از دیگران، ایشان برگرفتند و وی از آن هیچ چیز برنگرفت.
در ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ جلسه وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان خواستار استیضاح برگزار و مقرر شد کمیسیون طی دو یا سه روز آینده نتیجه نهایی به هیئت رئیسه مجلس اعلام شود. عبدالواحد فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با نتیجه این جلسه اعلام کرد: «در ظاهر اینگونه استنباط نمی‌شد که نمایندگان موافق استیضاح از توضیحات وزیر آموزش و پرورش قانع شده باشند و تا این لحظه هیچ نماینده‌ای امضای خود را پس نگرفته‌است و تعداد موافقان استیضاح وزیر آموزش و پرورش کاهش نیافته‌است.»
سعیدبن یحیی البصری گوید نزدیک عبدالواحدِ زید شدیم، او را دیدم در سایه نشسته گفتم اگر از خدای بخواهی تا روزی بر تو فراخ کند، امید دارم که اجابت بکند عبدالواحد گفت خدای من بمصالح بندگان داناتر پس پارۀ گچ از زمین برگرفت و گفت خداوندا اگر تو خواهی این را زر گردانی، زر شود چون بنگرستم در دست او زر شده بود بمن انداخت و گفت این را نفقه کن که در دنیا خیر نیست مگر آخرت را.
فرزند ملا اسماعیل معروف بود به حاجی ملا عبدالواحد آخوند، یکی از علما و قاضیان معروف این بخش بود. فوت او در روستای هرنگ رخ داد و در بقعه کوخرد جنب گور پدرش به خاک سپرده شد.
ز عبدالواحد از پرسی و حالش بود بر واحدیت اتصالش