طاهری

طاهری

معنی کلمه طاهری در لغت نامه دهخدا

طاهری. [ هَِ ]( ص نسبی ، اِ ) نام قسمی کاغذ در قدیم ، منسوب به طاهردوم از امراء طاهریه خراسان. ( فهرست ابن الندیم ).
طاهری. [ هَِ ] ( ص نسبی ) آنکه و آنچه منسوب به آل طاهر، و منسوب به حریم طاهری یکی از محلات بغداد باشد. ( سمعانی ).
طاهری. [ هَِ ] ( اِخ ) یکی از شعرای ایران است. از اوست :
چو ترک سرکش من مایل شراب شود
ز تاب عارض او مرغ دل کباب شود.( از قاموس الاعلام ترکی ).
طاهری. [ هَِ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان بخش مرکزی شهرستان بندرعباس. در 48هزارگزی خاوری بندرعباس و 7هزارگزی راه مالرو بندرعباس به میناب. جلگه و گرمسیری است با 30 تن سکنه. مزارع خشک ، تخت کش ، مشکی و سوختگی جزء این ده است. ( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
طاهری. [ هَِ ]( اِخ ) ده و بندری از دهستان ثلاث بخش کنگان شهرستان بوشهر. در 36 هزارگزی جنوب خاوری کنگان ، کنار شوسه سابق بوشهر به لنگه. جلگه ، گرمسیری و مالاریائی است با 980 تن سکنه. آب آن از چاه و قنات. محصول آنجا غلات ، خرما، تنباکو و پیاز. شغل اهالی زراعت و ماهیگیری.پاسگاه ژاندارمری گمرک و گارد مسلح گمرک و یک دبستان 3 کلاسه دارد. لنگرگاهی در کنار خلیج کوچک طاهری است به عمق 11 متر و فاصله یک کیلومتر از ساحل و قابل استفاده برای کشتی های معمولی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ). بندری است در جنوب ایران که محل صیدمروارید، و راندن کشتیهای غواصی میباشد. در بلوک دشتی واقع است. شهر سیراف قدیم که خرابه های آن هنوز درحوالی بندر طاهری دیده میشود، در قرن سوم هجری مهم ترین بنادر خلیج فارس ، و مرکز تجارت محصولات ممالک اطراف اقیانوس هند بوده ، و بناهای بسیار عالی داشته که بواسطه زلزله شدیدی همه خراب شده ، و دیگر آباد نگشته است. ( جغرافیای کیهان قسمت طبیعی ص 100 ). بندر طاهری در 268500 گزی بوشهر میان اختر و نخل تقی واقع شده است. و رجوع به تاریخ سیستان حاشیه ص 229 شود.
طاهری. [ هَِ ] ( اِخ ) ابوبکر احمدبن علی بن عبدالوحد اسقر دلال طاهری. از قاضی ابوالحسین بن مهتدی باللّه هاشمی روایت کرده است و منسوب به حریم طاهری میباشد. ( انساب سمعانی ورق 364 «الف » ).
طاهری. [ هَِ ]( اِخ ) ابوبکر محمدبن محمدبن اسماعیل طاهری. وی از ابوحفص بن شاهین روایت کرده است. او از خاندان طاهر ذوالیمینین بوده است. ( انساب سمعانی ورق 364 «الف » ).

معنی کلمه طاهری در فرهنگ فارسی

ده و بندریست از دهستان ثلاثبخش کنگان شهرستان بوشهر در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی کنگان کنار شوسه سابق بوشهر به لنگه جلگه و گرمسیر : ۹۸٠ تن سکنه : آب از چاه و قنات:محصول غلات خرما تنباکو پیاز شغل زراعت و ماهیگیری .
( صفت ) ۱ - منسوب به طاهر . ۲ - نوعی کاغذ در قدیم ( منسوب به طاهر دوم از طاهریان خراسان ) .
یکی از منازل بین راه مرو و خوارزم است که از مرو تا رباط طاهری ۵۴ و از رباط طاهری تا خوارزم ۷٠ فرسنگ باشد.

معنی کلمه طاهری در دانشنامه عمومی

طاهری (بندرعباس). طاهری، روستایی در دهستان قلعه قاضی بخش قلعه قاضی شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۳۳۵ نفر ( ۸۸ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه طاهری

وی در دوران طلبگی خود، با دوستان بسیاری همراه بود. از جمله آنان هاشمی رفسنجانی است که تقریباً از آغاز طلبگی با وی به مباحثه درس‌ها می‌پرداخت و این مباحثه تا زمانی که هاشمی رفسنجانی برای انجام کارهای سیاسی به تهران رفت، ادامه داشت (ربانی با هاشمی عقد اخوت بسته بودند). از دیگر دوستان وی که می‌توان نام برد: محمد مؤمن، حسن طاهری خرم‌آبادی، حسینی و تهرانی، که سال‌ها با آنان به مباحثه‌های علمی می‌پرداخته‌است. در ضمن، ربانی، به مدت یک سال با سید علی خامنه‌ای، به مباحثه پرداخته‌است.
ابوالقاسم طاهری در آغاز سده ۱۴ حدود سال ۶۸۰ ش، ۱۰۰۰ خانوار.
امین طاهری در مسابقات دستهٔ وزن ۱۲۵ کیلوگرم قهرمانی آسیا که در بیشکک برگزار گردید پس از یک دور استراحت، مقابل مراد رامانوف از قرقیزستان با حساب ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید اما در دور ماقبل پایانی به داویت مودزماناشویلی کشتی‌گیر گرجستانی الاصل و دارندهٔ مدال برنز جهان از ازبکستان با نتیجهٔ ۳ بر ۰ باخت و به دیدار رده‌بندی برای کسب جایگاه سوم این دسته رفت. وی در این دیدار با نتیجهٔ ۱۴ بر ۴ صحبت بیلیف از ترکمنستان را مغلوب کرد و سوم شد.
اردلان در کابینه علی سهیلی وزیر بهداری شد. او در شرایطی وزیر بهداری شد که ایران از سویی با بیماری‌های همه‌گیر بویژه تیفوس دست به گریبان بود و از سوی دیگر با کمبود شدید دارو. اردلان برای تأمین دارو لایحه تأسیس «شرکت دولتی دارو» را به مجلس داد تا با یک میلیون تومان وام از بانک ملی و استفاده از ذخائر داروی موجود در انبار دولت این شرکت را راه برای تأمین دارو به راه بیندازد. به پیشنهاد دکتر لقمان‌ادهم نماینده تهران و دکتر طاهری نماینده یزد، نام این شرکت، «بنگاه دارویی کشور» گذاشته شد و مجلس در هجدهم اسفند ۱۳۲۱ به تأسیس آن رأی داد.
با تو عدو چگونه کند همبری ؟ که او از تخمهٔ خبیث و تو اصل طاهری
به سیم ار بگوید کس این است مس ویا طاهری را بخواند نجس
الیانا بنادور مأمور روابط عمومی طاهری از این مقاله دفاع کرد. او توضیح داد، «وقتی به ایران می‌رسد، درستی امری لوکس است… به همان اندازه که درست بودن مهم است، در نهایت طرف آنچه برحق است گرفتن مهم است. آنچه نادرست است گرفتن طرف تروریست هاست.»
طی سفر تبلیغاتی میرحسین موسوی به اصفهان موسوی با طاهری دیدار کرد و طاهری در جمعی گفت: «ای مردم به‌خاطر خون شهدا رأی دهید من نمی‌گویم به چه کسی رأی دهید فقط به پای صندوق‌ها بروید و رأی دهید». در روز ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ محمد خاتمی رئیس‌جمهوری پیشین که به منظور تبلیغات ریاست جمهوری برای میرحسین موسوی به اصفهان آمده بود پس از حضور در منزل طاهری با او به میدان نقش جهان رفت و در آن‌جا گفت: «من و آقای طاهری هر دو به میرحسین موسوی رأی می‌دهیم».
در دولت طاهری زدم چنگ زو روشنیی گرفت کارم
گفتمش ار طاهری نجس شود آنرا شست توان و اندرین سخن نبود بین
در دین طاهری ملکی لا شریک له کس در فنون فضل و هنر لا شریک لک
طاهری، گوهر نژادی، از نژاد طاهری عزم او: عزم و کمال او: کمال و رای: رای
باشگاه فوتبال گل ریحان البرز یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در کرج قرار دارد و در لیگ دسته دوم فوتبال ایران بازی می‌کند. این باشگاه در سال ۱۳۹۳ از سوی حمید طاهری پور بنیان‌گذار هلدینگ اکسین در ایران و با نام اکسین البرز تأسیس شد و در اولین سال حضورش در لیگ دسته دو به لیگ دسته یک صعود کرد. نام این باشگاه در سال ۱۳۹۷ به گل ریحان البرز تغییر یافت.
دادگاه ایالتی کارولینای شمالی، یک دانشجوی ایرانی را به جرم تلاش برای کشتن مردم به ۳۳ سال زندان محکوم کرد. محمد طاهری آذر، اقدام سال ۲۰۰۶ خود در یک مکان عمومی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل را «تلافی برای قتل مسلمانان در سراسر جهان» عنوان کرده بود، و به قاضی دادگاه اعلام کرده بود که «فرصتی به وجود آورده تا مشيت الهی گسترش پيدا کند». بی‌بی‌سی فارسی،‌ آسوشیتد پرس
وه که تا روز قیامت پی آلایش ملک طاهری از تو نجس‌تر نبود عالم را
موکب طاهری آواز برآورد بلند هر سویی از ظفر و نصرت لبیک بخاست
این روستا در دهستان طاهری قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده است.