صامسون
معنی کلمه صامسون در لغت نامه دهخدا

صامسون

معنی کلمه صامسون در لغت نامه دهخدا

صامسون. ( اِخ ) نام قصبه و اسکله ای درسنجاق جاهنگ به ولایت طرابوزان واقع در 293هزارگزی شمال غربی طرابوزان در 55 ثانیه و 18 دقیقه و 41 درجه عرض شمالی و 34/1 طول شرقی دارای یازده هزار سکنه که یک ثلث آن مسلمان و دوسوم دیگر رومی و ارمنی و مذاهب دیگر است. در آن جامعی بزرگ و دو جامع کوچک و کلیسیاست و هوای آن معتدل است. ( از قاموس الاعلام ترکی ).
صامسون. ( اِخ ) نام قریه بزرگی است در دامنه جنوبی کوه صامسون و قضای سو که از ولایت آیدین که بر روی ویرانه های شهر قدیم پریانه بنا شده است و بدینجا قلعه مخروبه قدیمی و آثار عتیق دیگرنیز دیده میشود. و این شهر سابقاً در ساحل واقع بوده لکن امروز از دریا دور است. ( قاموس الاعلام ترکی ).
صامسون. ( اِخ ) نام قضای مرکزی سنجاق جانیک از طرابوزان است ، و از طرف مغرب با قضای بافره و از سوی مشرق با قضای چهارشنبه و از سمت جنوب با سنجاق آماسیه از ولایت سیواس و از جهت شمال به بحر اسود محدود و بانضمام ناحیه قواق دارای 183 قریه است. اراضی آن مرتفع و بیشتر آبهای آن در حدود جنوبی است و وارد رود مردایرماق میشود و از آنجا بدریا میریزد و یا مستقیماً وارد دریا میگردد. هوای این منطقه در نقاط مرتفع خنک میباشد. محصولات آن حبوبات گوناگون و مقدار بسیار تنباکوی اعلی و سبزیجات و میوجات گوناگون است و حیوانات اهلی بدانجا فراوان میباشند. قرائنی نشان میدهد که سابقاًاز معادن این منطقه بهره برداری میشده است. در ناحیه قواق یک نوع چوب جنگل به دست میاید و در قسمت جنوبی جنگل های فراوان یافت میشود. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه صامسون در دانشنامه عمومی

صامسون ( به ترکی استانبولی: Samsun ) شهری در ترکیه و مرکز استان صامسون است. این شهر همچنین دارای پیمان خواهرخواندگی با شهر گرگان است.
صامسون بر کرانه دریای سیاه واقع شده است از بندرهای مهم ترکیه محسوب می شود.
معنی کلمه صامسون در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه صامسون

جملاتی از کاربرد کلمه صامسون

«اورهان گنجه‌بای» در ۴ اوت ۱۹۴۴، در شهر ساحلی صامسون و در خانواده‌ای از تاتارهای کریمه
او در دوران دبیرستان، یک گروه موسیقی سنتی و فولکلور ترکی تشکیل داده و به کار آموزش موسیقی مشغول شد و تعدادی کنسرت محلی نیز در استانبول و صامسون برگزار کرد.
کوچاک در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۵ در شهر صامسون، ترکیه به دنیا آمد. نام کامل او بلال ییعیت کوچاک است و یک خواهر کوچکتر به نام سِرا دارد. او در حال حاضر با لیزگه جومرت رابطه عاشقانه دارد. کوچاک در دبیرستان آناتولی شهر صامسون تحصیل کرده و در رشته اقتصاد و دارایی از دانشگاه باغچه‌شهر فارغ التحصیل شد. او در مراسم ۴۸مین جوایز پروانه طلایی در ۴ دسامبر ۲۰۲۲ نامزد جایزه در بخش "بهترین بازیگر مرد" شد.
باشگاه فوتبال صامسون‌اسپور یک باشگاه فوتبال در ترکیه است که در شهر صامسون واقع شده‌است. این باشگاه از طریق ادغام پنج باشگاه تشکیل شده‌است: ۱۹ میس، آکناسپور، فنر ژنکلیک، صامسون اسپور و صامسون اسپور گالاتاسارای. رنگ لباس این باشگاه از قرمز و سفید تشکیل شده‌است و بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه صامسون انجام می‌دهند.
این باشگاه اولین بار در سال ۱۹۶۹ موفق شد به سطح یک سوپر لیگ حضور داشت. آنها مسابقات خود دور اول را در بیهوپ گروپ (گروه سفید) با قهرمانی در گروه به پایان رساندند. در حالی که ۶ امتیاز از تیم دوم (بولوسپور) بیشتر داشتند. در آن زمان لیگ سطح یک دو گروه بود، که برندگان هر گروه در یک بازی پایانی با هم بازی می‌کردند تا قهرمان و نائب را تعیین گردد. آنکاراگوچو در فینال ۱ بر صفر صامسون اسپور را شکست داد.