شمس الدین محمد

معنی کلمه شمس الدین محمد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شمس الدین محمد (ابهام زدایی). شمس الدین محمد ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • شمس الدین محمد بن شهاب الدین احمد، شمس الدین محمد فرزند شهاب الدین احمد از علمای شیعه جبل عامل لبنان و از افراد مشهور آل خاتون• شمس الدین محمد بن احمد خفری، معروف به فاضل خفری، حکیم، ریاضی دان و از دانشمندان برجسته علم هیئت و نجوم، در قرن نهم و نیمه اول قرن دهم• شمس الدین محمد بن علی شمس تبریزی، محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس الدین یا شمس تبریزی، عارف معروف تبریزی سدهٔ هفتم هجری• شمس الدین محمد بن علی خاتون، شمس الدین محمد بن على بن محمد بن محمد بن خاتون، نخستین فقیه شناخته شده از آل خاتون از علمای شیعه جبل عامل لبنان• شمس الدین محمد بن علی حسینی جرجانی، جُرْجانی، شمس الدین محمد بن علی حسینـی (د ۸۳۸ ق/ ۱۴۳۵م)، ادیب ، منطق دان و متکلم• شمس الدین محمد بن محمد جزری ، شمس الدین ابوالخیر محمد بن محمد بن یوسف جزری، (۷۵۱- ۸۳۳ ق)، مقری، محدث و فقیه شافعی• شمس الدین محمد بن عزالدین تبریزی مغربی، شمس الدین محمد تبریزی مغربی عارف و شاعر ایرانی در قرن هشتم• شمس الدین محمد بن احمد آل قدامه، محمد بن احمد بن علی، از شخصیت های آلِ قُدامه• شمس الدین محمد بن احمد آل عبدالهادی، محمد بن احمد بن عبدالهادی، یکی از شخصیت های آل عبدالهادی• ابن خاتون شمس الدین محمد بن علی ، محمد بن علی بن محمد بن محمد بن خاتون ، اولین فرد شناخته شده از خاندان ابن خاتون
...

جملاتی از کاربرد کلمه شمس الدین محمد

پیدایش و ساخت کاغذ ابری به اواخر سدهٔ ۹ق/۱۵م بازمی‌گردد. اختراع این‌گونه کاغذ را به خواجه شهاب الدین عبدالله مروارید (۸۶۵–۹۲۲ق/۱۴۶۱–۱۵۱۶م) متخلص به «بیانی» نسبت می‌دهند، او فرزند خواجه شمس الدین محمد کرمانی از بزرگ زادگان و وزیران دربار تیموریان بود.
این رباعی که نوشته خواهد شد صاحب آتشکده در احوال شمس الدین محمد به نام مجدالدین یزدی نوشته. آنچه از نفحات و مجالس العشاق و مجالس المؤمنین و سایر کتب معلوم شد از جناب شیخ مجدالدین است:
میر شمس الدین محمد چون برین در سر نهاد لطف یزدان دادش آخر اینچنین سر منزلی
ابن موید بغدادی با نام کامل عمده‌الملک شمس الدین محمد بن موید الحدادی البغدادی معروف به شمس خاله از شاعران ایرانی قرن ششم هجری است.
لاجرم گویند خلق از بهر تاریخ وفات میر شمس الدین محمد بود او اهلی دلی
در دوره ایلخانان مغول، اهر استراحت‌گاه تابستانی ایلخانان بود (در اکتبر ۱۲۸۴ خواجه شمس الدین محمد جوینی در اهر اعدام شد.) به نظر می‌آید که در طی یک و نیم قرن بعد از یاقوت حموی اهر اهمیت خود را در دوران مغول‌ها از دست داد. حمدالله مستوفی در نیمه قرن هشتم هجری چنین می‌نویسد: اهر شهرکی کوچک و هوایش سرد است و آبش از رودی که بدان‌جا منسوب است از جبال اشکنبر برمی‌خیزد و از عیون و قنوات نیز آب دارد. حاصلش قلعه و اندک میوه بود و مردمانش شافعی مذهب‌اند و حقوق دیوانیش بتمغا مقرر است و غرب ده هزار دینار حاصل دارد و ولایتش غریب بیست پاره دیه بود و غرب پنج هزار دینار قرب دارد.