شش تا

معنی کلمه شش تا در لغت نامه دهخدا

ششتا. [ ش َ / ش ِ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) ( اصطلاح موسیقی ) طنبور شش تار، مانند سه تا که طنبور سه تار را گویند. ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از انجمن آرا ) ( از برهان ). طنبوره شش تار را گویند. ( فرهنگ جهانگیری ). شش تار. قسمی از ذوی الاوتار. ( یادداشت مؤلف ) :
چیست چندین طمطراق البته در دیر مغان
با نزاری با نوای زیر شش تا می خوریم.نزاری قهستانی ( از جهانگیری ).|| ( اصطلاح قمار ) شش بجول. ( از انجمن آرا )( از آنندراج ). قاب بازی با شش قاب. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به شش قاب و شش پژول شود.

معنی کلمه شش تا در فرهنگ عمید

شش تار، هرسازی که شش سیم داشته باشد.

معنی کلمه شش تا در فرهنگ فارسی

سازیست از مقیدات ذوات الاوتار و آن بر سه نوع است : الف - بشکل امرودی و کاسه آن معادل کاسه عود است و بر آن شش وتر بندند و دو وتر بیک آهنگ سازد و این حکم سه وتر دارد . ب - شش تایی است که کاسه کاسه و سطح آن معادل عود است ولی دسته وی از دسته عود درازتر وترهای آن برابر اوتار نوع اول باشد . ج - شش تایی است که بر سطح آن از سوی بالا وترهای کوتاه بندند و اصطحاب آن ها به طریق مطلقات کنند و آن ها کوتاه بنا به میل مباشر معین شود .

جملاتی از کاربرد کلمه شش تا

اسطرلاب که در سده دهم میلادی و توسط دانشمندان مسلمان، برای تعیین طول و عرض جغرافیایی و زمان‌های حرکت ستارگان تکمیل شده بود و یک ابزار علمی نجومی بود، پس از شش تا هشت قرن، در عهد صفوی به ابزاری برای غیب‌گویی و رمالی تبدیل شد که منجمان دربار از آن برای پیشگویی پیروزی‌ها و شکست‌های نظامی یا احوالات شاه و اطرافیانش استفاده می‌کردند.
چیست چندین طمطراق البته در دیر مغان با نزاری بر نوای زیر شش تا می خورم
ما به بیداری روان گشتیم و خوش از ورای پنج و شش تا پنج و شش
در سال ۲۰۱۸ در مناطق سابقاً تحت کنترل نیروهای بغدادی در استان‌های نینوا، کرکوک، صلاح‌الدین و انبار عراق بیش از ۲۰۰ گور دسته جمعی کشف شد. محققان تخمین زدند که بین شش تا دوازده هزار قربانی در این قبرها دفن شده باشند، از جمله زنان، کودکان، سالخوردگان، افراد معلول، کارگران خارجی و نیروهای امنیتی عراق.
مجلس نمایندگان ۲۱ عضو دارد که همه برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شوند. چهارده نفر از آنها تک جایگاهی هستند، شش تا از آنها از ناحیه‌های دو جایگاهی هستند، و یکی با یک جلسه عمومی در انتخاب جزیره سواین انتخاب می‌شود. سنا دارای ۱۸ عضو است که توسط رئیس جزایر برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند. فرماندار و معاون آنها، فرماندار ستوان، برای یک دوره چهار ساله با محدودیت دو دوره به عنوان فرماندار انتخاب می‌شوند.
روایات بیانگر این امر است که کالپای کنونی واراها نامیده می‌شود. از چهارده مانوانتارا در این کالپا، شش تا گذشته است. مانوانتارای کنونی به نام مانوی حاکم بر آن، وایواسواتا نامیده می‌شود. تبارشناسی‌های سلطنتی ایتی‌هاسا منشأ خود را به مانوی وایواسواتا برمی‌گردانند. در مانوانتارای چاکشوشا بود که بلافاصله قبل از مانوانتارای فعلی، پادشاه پریتو، نتیجه بزرگ چاکشوشا مانو، زمین را تسطیح کرد، شهرها و روستاها را ساخت و کشاورزی، بازرگانی، دامداری و دامپروری را توسعه داد. این چرخه پس از تنها هشت نسل دیگر با سیل بزرگ به پایان رسید.
درختان بالسا از سن شش تا ۱۰ سالگی برای تولید الوار انداخته می‌شوند. چوب بالسا هرچند بسیار سبک است ولی دارای کیفیت‌هایی مانند استحکام، سفتی و قابلیت کار است. رنگ چوب سفید تا زرد روشن و گاهی قهوه‌ای است. وزن چوب بالسا به‌طور متوسط ۱۶۰ کیلوگرم در متر مکعب است. (برای مقایسه: چوب بلوط ۷۲۰ کیلوگرم در متر مکعب است)
این کتابخانه وقفِ عامِ محمّد ملک است و بیش از صدهزار کتاب دارد که بدونِ نیاز به عضویت به علاقمندان امانتِ شش تا هشت‌ماهه می‌دهد.
در ژوئن ۲۰۱۷ دادگاه عالی ونزوئلا انریکه کاپریلس را به عنوان رهبر اپوزیسیون این کشور تهدید کرد و هشدار داد که اگر معترضان را از مسدود کردن خیابان‌ها در ایالت میراندا منصرف نکند، بین شش تا ۱۵ ماه زندانی می‌شود. در حکم دادگاه آمده است: «شما باید از ساکنان این ایالت حمایت کنید و از برگزاری نشست یا تظاهرات خیابانی که باعث برهم خوردن عبور و مرور می‌شود، جلوگیری به عمل آورید. «
فرضیهٔ اُمفالوس اصطلاحی در اشاره به تلاش‌هایی برای همسان‌سازی شواهد علمی و تفسیر تحت‌اللفظی مسیحیان از کتب مقدسشان؛ چنان‌که در حالی که روش‌های علمی معاصر می‌گویند جهان میلیاردها سال قدمت دارد، بنابر روایت خلقت پیدایش، زمین فقط چند هزار سال قدمت دارد. در مسیحیت باور بر این بوده‌است که جهان طی شش تا ده هزار سال گذشته (مطابق با زمین‌شناسی طوفان) توسط خالق شده‌است و از این حیث وجود شواهد عینی و قابل تأیید علم دربارهٔ قدیمی‌تر بودن جهان را نادرست دانسته و می‌گویند خالق شواهد نادرستی بر جای گذاشته که باعث می‌شود جهان به‌طور قابل توجهی قدیمی‌تر از آنچه واقعاً هست به نظر برسد.