شخصیت پردازی

معنی کلمه شخصیت پردازی در فرهنگستان زبان و ادب

{characterization} [سینما و تلویزیون، هنرهای نمایشی] به تصویر کشیدن شخصیت های نمایشنامه یا فیلم نامه بر روی صحنه یا در فیلم ازطریق بازنمایی رفتار و حرکات و گفتار آنان

جملاتی از کاربرد کلمه شخصیت پردازی

فیلم مدار مرگبار در سال ۱۹۸۳ میلادی استعداد آجانی به عنوان بازیگر را تردیدناپذیر کرد. وی توانست غنایی در شخصیت پردازی عرضه کند که تا قبل از آن هرگز امکان بروزش را نیافته بود و در همین سال، نقش آفرینی اش در قالب دختری تباه شده که در پی راز تولدش است در ساخته ژان بکر یک تابستان مرگبار، ستایش منتقدان و تماشاگران را در پی داشت. فیلم در جشنواره کن آن سال عرضه شد و علی‌رغم نظرهای ضد و نقیضی که برانگیخت، آجانی را صاحب دومین _بهترین بازیگر جایزه سزار_ کرد. دیگر همگان ایزابل آجانی را به عنوان بازیگر زن پذیرفتند.
دربارهٔ ایدا وانگ تاریخچه دقیقی موجود نیست. با اینکه او یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های سری بازی‌های رزیدنت ایول می‌باشد. او دارای ملیت ژاپنی_آمریکایی است و به دلایلی نامعلوم وارد سازمان رقیب آمبرلا شد. او در اصل شخصیت بد بازی نیست، اما شخصیت خوب هم نیست. او در رزیدنت ایول ۶ برای کسی کار نمی‌کرد و آدم اصلاً بدی نبود. او خیلی به همه کمک کرده بود، اما ماجرای سیمونس را از همه پنهان کرده بود. شخصیت پردازی ایدا، بر خلاف اکثریت شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی که سیاه یا سفید هستند، شخصیت او خاکستری است.
در طی دو اقتباسی که از این رمان به عمل آمده دو نفر در نقش پنی‌وایز بازی کرده‌اند. تیم کوری در مینی سریالی که در سال ۱۹۹۰ ساخته شد و بیل اسکارشگورد هم در اقتباس سینمایی ۲۰۱۷ نقش این دلقک را بازی کرده‌اند. پیش از اسکارشگورد قرار بود ویل پولتر در این نقش بازی کند اما او قبول نکرد و در نتیجه اسکارشگورد جایگزین او شد. شخصیت پردازی پنی‌وایز در اقتباس‌ها تقریباً مشابه کتاب است و فرق چندانی به رمان ندارد.
آنتونی مان در این فیلم روی وجوه قهرمانانه داستان و حادثه پردازی متمرکز شده و عملاً توجه چندانی به شخصیت پردازی نکرده‌است.
کتاب‌های منینگ مورد توجه انتقادی محدودی قرار گرفته‌اند. همان‌طور که در طول زندگی او، نظرات، به ویژه در مورد شخصیت پردازی و تصویر او از فرهنگ‌های دیگر، تقسیم شده‌است. او در آثارش تمایل داشت مسائل جنسیتی را به حداقل برساند و به راحتی به عنوان ادبیات فمینیستی طبقه‌بندی نمی‌شوند. با این وجود، تحقیقات اخیر اهمیت منینگ را به عنوان نویسنده زن داستان‌های جنگی و امپراتوری بریتانیا در حال افول برجسته کرده‌است. آثار او انتقادی از جنگ و نژادپرستی، و استعمار و امپریالیسم است که موضوعات مهاجرت و بیگانگی فیزیکی و عاطفی را بررسی می‌کنند.
منتقدان در نقدهایی که در بارهٔ داستان‌های کوتاه وی نوشته‌اند بر استقلال سبک، موفقیت در شخصیت پردازی و طنز او انگشت نهاده‌اند.
به کمک شخصیت پردازی فیلمنامه، هوش سودربرگ و انعطاف جولیا رابرتس، فیلم نه قهرمانانه است و نه شعارپرداز، بلکه معطوف به آدمی است که راهی برای بقا در محیط پیدا می کند.
فصل ۸ این سریال، حواشی و جنجال‌های بسیاری را در فضای مجازی به راه انداخت. تاکنون بیش از ۱٬۵ میلیون نفر خواستار تجدید ساخت (بازسازی) فصل ۸ سریال بازی تاج‌وتخت شده‌اند. عمدتاً این اعتراض‌ها مربوط به نحوه خط داستانی سریال، شخصیت پردازی ضعیف، و عدم وفاداری به کتاب است.
بابا گوریو داستان تلاقی سرنوشت انسان‌های گوناگون است که در قالب شخصیت‌های مثبت و منفی عناصر سازنده داستان را تشکیل می‌دهند. بالزاک در این کتاب روایت ماجرایی را پیش می‌برد که حول زندگی جوان شهرستانی ساده‌دلی (اوژن دو راستینیاک) است که به پاریس آمده و در پانسیونی (پانسیون ووکه) که محل اقامت افراد گوناگون و غریبی است اقامت می‌کند. داستان در پاریس بورژوایی قرن نوزدهم رخ می‌دهد. روایت بالزاک در تشریح فضای ویژه این پانسیون و شخصیت پردازی افراد مؤثر داستان خواننده را به میان ماجراها می‌برد.