شخصیت حقوقی

شخصیت حقوقی

معنی کلمه شخصیت حقوقی در دانشنامه عمومی

شخصیت حقوقی (کسب وکار). شخصیت حقوقی ( لاتین: persona ) عبارت از مجموعه اموال یا اشخاص است، که برای تحقق هدفی معین و مطابق ضوابط یا تشریفات خاصی شکل یافته و صلاحیت دارا شدن حقوق و تکالیف مستقل را دارد.

معنی کلمه شخصیت حقوقی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شخصیت حقوقی‏ به شخصیتی اعتباری و غیر حقیقی گفته می شود
شخصیت حقوقی شایستگی اعتباری دارا شدن حقوق و تکالیف را میگویند و مقابل شخصیت حقیقی است.
← تعریف شخصیت
بنابراین، شخصیت حقوقی عبارت است از صلاحیت و قابلیتی که شارع یا عقلا فرض و اعتبار کنند تا به موجب آن، صاحب آن صلاحیت بتواند از حقوق و تکالیفی برخوردار گردد.
مصادیق شخصیت حقوقی
شخصیت حقوقی مصادیق متعددی دارد و گستره آن موارد غیر شخص حقیقی را از آنچه که از نظر عرف و قانون صلاحیت دارا شدن حقوق و تکالیف را دارد، در بر می‏ گیرد، از قبیل بانک های دولتی، شرکتها، مؤسسه ها، انجمنها و احزاب.
پیشینه شخصیت حقوقی
...

جملاتی از کاربرد کلمه شخصیت حقوقی

همراه اول در سال ۱۳۸۹ خورشیدی پس از عرضه ۵ درصد از کل سهام خود در بازار فرابورس ایران از سهامی خاص به سهامی عام تغییر شخصیت حقوقی داد و نهایتاً در سال ۱۳۹۱ در بورس اوراق بهادار ایران پذیرفته شده‌است.
موضوع اهانت به سید روح‌الله خمینی — بنیان‌گذار جمهوری اسلامی — به عنوان یک شخصیت حقوقی و حقیقی چندین بار در ایران جنجال برانگیخته‌است. قانون مجازات اسلامی ایران اهانت به وی را جرم تلقی کرده و مستوجب شش ماه تا دو سال حبس دانسته‌است.
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تشکلی مردم‌نهاد و غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل است. این انجمن در سال ۱۳۷۷ با اهدافی چون "حمایت و صیانت از حقوق اعضا. ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و تعالی فرهنگی و مادی اعضا. ایجاد ارتباط با سایر انجمن‌ها و سازمان‌ها. ایجاد ارتباط میان اعضا و مخاطبان آثارشان. تبادل اطلاعات و تجربیات میان اعضا با محققان و منتقدان. ایجاد تسهیلات و شرایط مناسب جهت شرکت اعضا در محافل و مجامع فرهنگی هنری و علمی. ارتقای سطح کمی و کیفی ادبیات کودک و نوجوان. تهیه و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی و ارائهٔ پیشنهادها سازنده و عملی به دست‌اندرکاران امور فرهنگی و…" که در مادهٔ هشت اساسنامهٔ این انجمن آمده‌است، تأسیس شد.
شهرداریها در جمهوری دومینیکن تحت ریاست یک شورای مدیریتی که شامل مؤسسات اساسی سیاسی در کشور هستند، اداره می‌شوند. این شورا شخصیت حقوقی مستقلی دارد و دارای دو هیئت حکومتی است، شورای شهرداری‌ها متشکل از شهردار و یک مجمع عمومی است که شامل مشاوران (قوه مقننه محلی) و دفتر شهردار معروف به آلکالدیا است که تحت ریاست شهردار قرار دارد. شهرداری‌ها غالباً به ولسوالی‌های شهرداری تقسیم می‌شوند که تحت نظارت ارگان‌های غیرمتمرکز وابسته به شهرداری‌ها قرار دارند. معروف به شوراهای ولسوالی‌ها (که هیئت مدیره به‌شمار می‌روند) متشکل از یک مدیر منطقه و مجموعه ای از مشاوران منطقه (آواز) قرار دارند.
لاریجانی نخستین بار در سال ۱۳۸۰ با حکم سید علی خامنه ای به عنوان عضوی از فقهای شورای نگهبان منصوب شد. او تا زمان انتصاب به ریاست قوه قضائیه در سال ۱۳۸۸، یکی از فقهای عضو شورای نگهبان بود. او به عنوان عضو فقیه شورای نگهبان، به عنوان یک شخصیت حقوقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت داشت.
بنیاد ملی بازی‌های ویدئویی زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بنیاد ملی بازی‌های ویدئویی مؤسسه‌ای فرهنگی، هنری، غیرانتفاعی، غیردولتی و ایرانی است که شخصیت حقوقی مستقل دارد و مرکز اصلی آن در شهر تهران است.
شهرداریها در جمهوری دومینیکن تحت مدیریت شوراهای شهراست و جزو نهادهای اصلی سیاسی کشور به‌شمار می‌روند. شورای شهر دارای یک شخصیت حقوقی مستقل است و قوه اجرایی آن شورای شهر به ریاست شهردار است که یک مجمع عمومی مشاوران (قوه مقننه محلی) دارد بعلاوه دفتر شهردار معروف به آلکالدیا. شهرداری‌ها غالباً به فرمانداری‌های شهرداری تقسیم می‌شوند که تحت نظارت ارگان‌های غیرمتمرکز موسوم به شوراهای فرمانداری هستند و این شوراها شامل یک مدیر منطقه و مجموعه ای از مشاوران منطقه‌ای می‌باشند.
دارای شخصیت حقوقی کاملاً مجزا از باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین می‌باشد. در پی ثبت علامت قدیمی باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین توسط شرکت فوتبال شاهین تهران فعلی، شاهین البرز سابق و شرکت مدیران پوینده البرز اسبق، باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین نسبت به تغییر علامت خویش اقدام و علامت جدید را که ۲ سال قبل از استفاده از علامت قبلی خود و توسط عباس اکرامی در سال ۱۳۲۰ تهیه شده بود به عنوان آرم جدید خود در اداره ثبت علائم تجاری به ثبت رساند. متأسفانه شرکت فوتبال شاهین تهران فعلی، شاهین البرز سابق و شرکت مدیران پوینده البرز اسبق با سوﺀاستفاده و خیانت در امانتی که باشگاه فرهنگی ورزشی شاهین در اختیارش قرار داده بود نسبت به ثبت علامت ۷۲ ساله این باشگاه اقدام کرد.