زیل

زیل

معنی کلمه زیل در لغت نامه دهخدا

زیل. [ زَ ] ( ع مص ) دورکردن از جای. || پاره پاره کردن. || جدا گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). جدا کردن. ( دهار ) ( از تاج المصادر بیهقی ). || جای فراتر کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). ممتاز نمودن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
زیل. [ زَ ی َ ] ( ع اِمص ) دوری هر دو ران از یکدیگر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
زیل. ( ع اِ ) قاشقک. از نوعی است که با حرکت دادن آن صدا از آن برمی آید. ( از دزی ج 1 ص 619 ).
زیل. ( ص ) تحریفی است از لفظ «زیر» که صفت صداهای نازک است. اصواتی که تعداد ارتعاش امواج آن زیاد باشد زیر نامیده میشود و ابدال «ر» به «ل »در زبان عامیانه بسیار رواج دارد مانند: دیفال = دیوار، سولاخ = سوراخ. ( از فرهنگ عامیانه جمال زاده ).

معنی کلمه زیل در فرهنگ فارسی

تحریفی است از لفظ زیر که صفت صداهای نازک است .

معنی کلمه زیل در دانشنامه عمومی

زیل، روستایی در دهستان روداب غربی بخش بروات شهرستان بم در استان کرمان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۲۴ نفر ( ۴۳ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه زیل در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱۰(بار)
کنار شدن. این همان «زال» ناقصه است و فرق آن با زال تامّه آن است که این یائی است (زیل) و آن واوی است (زوال) چنانکه در اقرب گفته است افعال آن در قرآن همه توأم با حرف نفی است که افاده اثبات می‏کند . یعنی پیوسته با شما جنگ می‏کنند. طبرسی در ذیل آیه گوید: معنی لا یزال، یدوم موجوداً است. . پیوسته در شریعت و گفتار او در شک بودید. تزییل به معنی تفریق و جدا کردن و تزیّل به معنی جدا شدن است (اقرب) . یعنی میان آنها و معبودهایشان جدائی می‏افکنیم. . اگر مؤمنان از کفّار جدا می شدند حتماً کفّار را عذاب می‏کردیم این معنی مطابق معنای اوّلی است که کنار شدن باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه زیل

یاقوت حموی در معجم­البلدان زیل نام فردجان (فردقان) آورده است: فَرْدَجَان‏: قلعة مشهورة من نواحی همذان(همدان)
کرومیت نا زیل یک اندیس فلزی است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، کرومیت است.سنگ میزبان این اندیس پریدوتیت تکتونیزه آلتره است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه بالایی می‌رسد.
ارزیل از دو واژه ترکی آذری تشکیل شده‌است ار به معنی مرد و زیل به معنی خالص و اصل با ترکیب معنی این دو کلمه می‌تواند ارزیل به مکانی که مردانی اصیل در آنجا زندگی می‌کنند ترجمه کرد.
لئوناردو دا وینچی در رساله‌ای گفت باسیلیسک کاملاً بی‌رحم است چندانکه می‌تواند حیوانات را با نگاه خیره مصیبت بارش بکشند و آنان را به گیاه و رستنی تبدیل کند و با ثابت نگاه داشتن نگاه خود بر روی آنها باعث آسیب یا صدمه زدن به آنان شود. او در دفترچه خود توصیفاتی از باسیلیسک ارائه می‌دهد که به وضوح آشکار است مستقیم یا غیرمستقیم از پلینی برداشت شده. او همچنین در زیل شرح جانوری شبیه به راسو نوشته این جانور لانه باسیلیسک را پیدا کرده و با بوی ادرار خود او را می‌کشد و البته این بوی، در واقع خود این جانور را هم خواهد کشت.
این بازی‌ها به‌طور رسمی توسط رئیس‌جمهور زیل سینگ افتتاح شد و سوگند ورزشکار توسط پی. تی یوشا انجام شد. ورزشگاه اصلی بازی‌ها، ورزشگاه جواهر لعل نهرو دهلی بود.
سجده بر قالب آدم چو عزا زیل نکرد زان سبب بود که مردود شد و، ملعون شد