نصیر آباد

نصیر آباد

معنی کلمه نصیر آباد در لغت نامه دهخدا

( نصیرآباد ) نصیرآباد. [ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش زرند شهرستان ساوه در 9 هزارگزی شمال غربی زرند، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 339 تن سکنه دارد. آبش از قنات ، محصولش غلات و چغندرقند و پنبه و کرچک و شاه دانه ، شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).
نصیرآباد. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش کرج شهرستان تهران در 9 هزارگزی جنوب غربی کرج بر سر راه کرج به اشتهارد، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 114 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه ٔکرج ، محصولش غلات ، چغندر، بنشن ، و اقسام میوه ها. شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).
نصیرآباد. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان غار بخش ری شهرستان تهران. در 19 هزارگزی شمال غربی ری ، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 187 تن سکنه دارد. آبش از قنات ، محصولش غلات و چغندرقند و محصولات آنجا صیفی و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).
نصیرآباد. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از بخش شهریار شهرستان تهران در 26 هزارگزی جنوب شرقی شهریار، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 203 تن سکنه دارد. آبش از قنات ، محصولش غلات و میوه های صیفی و چغندرقند، شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).
نصیرآباد. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان طارم پائین بخش سیروان شهرستان زنجان در 7 هزارگزی جنوب شرقی سیروان ، در منطقه کوهستانی سردسیری واقع است و 103 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه محلی ، محصولش غلات ، شغل اهالی زراعت و گلیم بافی و جاجیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ).
نصیرآباد. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان غنی بیگلو از بخش ماه نشان شهرستان زنجان ، در 36 هزارگزی مشرق ماه نشان ، در منطقه کوهستانی سردسیری واقع است و 319 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات و انگور، شغل اهالی زراعت و قالیچه بافی و گلیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ).
نصیرآباد. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ابهررود بخش ابهر شهرستان زنجان ، در 16 هزارگزی شمال غربی ابهر، در جلگه سردسیری واقع است و 444 تن سکنه دارد، آبش از قنات ، محصولش انگور و غلات ، شغل اهالی زراعت و قالیچه بافی و جاجیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ).
نصیرآباد. [ ن َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان دیکله بخش هوراند شهرستان اهر، در20 هزارگزی جنوب هوراند، در ناحیه کوهستانی معتدل هوائی واقع است و 211 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات و حبوبات و میوه های سردرختی ، شغل اهالی زراعت و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).

معنی کلمه نصیر آباد در فرهنگ فارسی

( نصیر آباد ) ده دهستان مشکین باختری بخش مرکز شهرستان مشکین شهر استان سوم . در ۳ کیلومتری شمال خیاو جلگه معتدل و ۹٠۱ تن سکنه دارد. رودخانه خیاوچائی آنرا مشروب میسازد .
ده کوچکی است از بخش شهریار شهرستان تهران ٠

معنی کلمه نصیر آباد در دانشنامه عمومی

نصیرآباد (اقلید). نصیرآباد یا نصرآباد روستایی در دهستان احمدآباد بخش حسن آباد شهرستان اقلید استان فارس ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۷ نفر ( ۳۸خانوار ) بوده است.

معنی کلمه نصیر آباد در ویکی واژه

نصیر آباد (جمع نصیر آباد‌ها)

جملاتی از کاربرد کلمه نصیر آباد

فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ. پرده از روی کارت بر گرفتیم، یعنی که خود را چه توخته و چه ساخته؟ همان بینی که خود فرستاده! همان خوری که خود پخته، همان دروی که خود کشته؟ اینست که رب العالمین گفت هُنالِکَ تَبْلُوا کُلُّ نَفْسٍ ما أَسْلَفَتْ، هر چه تو امروز به پناه او شوی فردا از تو برگردد، و ترا بگذارد، مگر تقوی که درین سرای و در آن سرای ترا ضایع نگذارد. همه حسبها را آن روز داغ کنند، و همه نسبها را پی کنند، تقوی را گویند بیا که امروز روز بازار تست، هر کرا از تو نصیبی بود در آن سرای امروز در سرای جزا او را بر قدر نصیب او بمنزلی فرود آر، آشنایان خویش را در مَساکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ فرود آر: عاشقان خویش را در حضرت رضا و رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ فرود آر، آشنایان تقوی دیگرند و عاشقان تقوی دیگر، آشنایان او کسانی‌اند که از حرام و شبهات بپرهیزند، و حرکات و سکنات و اقوال و افعال ایشان بدستوری تقوی باشد، و عاشقان تقوی کسانی‌اند که از طاعات و حسنات خویش از روی نادیدن چنان بپرهیزند که دیگران از معاصی و سیئات بپرهیزند. ابو القاسم نصیر آبادی رحمه اللَّه از خواص متقیان بود، او را گفتند: تقوی چیست؟ از حالت خویش از تقوی خبر داد و گفت: ان یتقی العبد ما سوی اللَّه تقوی آنست که از هر چه جز اللَّه است پرهیزی. هر آینه این کس برابر نبود با آن کس که از حرام تنها بپرهیزد. اشارت قرآن چنان است که إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ فردا که روز رستخیز باشد، و روز نواخت و سیاست هر کس که بمراتب تقوی برتر، او بحضرت آلهیت نزدیکتر و گرامی‌تر!. همانست که رب العالمین گفت: وَ وُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ.