لیمونیت

لیمونیت

معنی کلمه لیمونیت در فرهنگ عمید

نوعی اکسید آهن زردرنگ که باعث زردی خاک یا سنگ می شود.

معنی کلمه لیمونیت در دانشنامه عمومی

لیمونیت ( به انگلیسی: Limonite ) با فرمول شیمیایی FeOOH. nH2O از مجموعه کانی هاست و از واژه یونانی لیموس limus بمعنای گل و لجن گرفته شده است. کمی در HCl حل می شود. Fe2O۳:۸۹٫۸۶٪ H2O:۱۰٫۱۴٪ برای اولین بار در چک اسلواکی کشف شد و از نظر شکل بلور: کریپتوکریستالین، رنگ: زرد - قهوه ای تا سیاه ملون، شفافیت: کدر ( اپاک ) ، شکستگی: صدفی - رشته ای، جلا: مات - ابریشمی - خاکی، رخ: ندارد، سیستم تبلور: ارترومبیک و در رده بندی هیدروکسید است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن ثانوی است.
همایند کانی شناسی ( پارانژ ) آن سختی - چگالی - رنگ اثر خطهماتیت - هماتیت - پیرولوزیت است ، از نظر ژیزمان آگرگات کریپتوکریستالین - رشته ای - استالاکتیتی - اوولیتی - توده ای - پسودومرف فراوان است و بیشتر در زون های اکسیدان به همراه ژیزمان های گوتیتی یافت می شود.

معنی کلمه لیمونیت در دانشنامه آزاد فارسی

لیمونیت (limonite)
نوعی کانۀ آهن. بخش عمدۀ آن را اکسی هیدروکسید آهن تشکیل می دهد که ساختار بلوری ضعیفی دارد، امّا معمولاً با هماتیت و سایر اکسیدهای آهن همراه است. آن را سنگ آهن قهوه ای هم می نامند و غالباً در نهشته های باتلاقی یافت می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه لیمونیت

فره دره ۲ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر ابهر استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس آندزیت است در این اندیس، پاراژنز‌های مالاکیت ، لیمونیت یافت می‌شوند.
رونیز ۱ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر آباده طشک استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس ماسه سنگ ، شیل است و دیرینگی آن به دوران مزوزوئیک می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های پیریت ، آزوریت، باریت ، لیمونیت یافت می‌شوند.
گزهک ۱ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر قلعه منوجان استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس ولکانیک ، دایکهای داسیتی ریولیتی است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های پیریت ، لیمونیت یافت می‌شوند.
همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن کالسدونی- آلوفان- لیمونیت و غیره است
گود یثاق یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سلطان آباد استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس آندزیت ، بازالت است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های هماتیت ، آزوریت ، لیمونیت یافت می‌شوند.
گشولیک ۲ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر قلعه منوجان استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس بازالت ، آهک پلاژیک است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه بالایی می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های آزوریت ، لیمونیت ، کلسیت ، کائولن یافت می‌شوند.
غرب استند یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر خونیک استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس کالرملانژ است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های لیمونیت یافت می‌شوند.
آهن در اغلب رس‌ها، ماسه‌سنگ‌ها و گرانیت‌ها وجود دارد. در میان کانی‌های مهم آن می‌توان از هماتیت، مگنتیت، لیمونیت و گوتیت را نام برد.
گری چریان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر رامشک استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس آمیزه رنگین، بازالت است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه بالایی می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های مالاکیت، بورنیت، لیمونیت یافت می‌شوند.
رودخانه کم سفید ۲ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر دورکان استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس ولکانیک است و دیرینگی آن به دوران کرتاسه می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های کوارتز ، هماتیت، گوتیت ، لیمونیت یافت می‌شوند.