لبه دار

معنی کلمه لبه دار در لغت نامه دهخدا

لبه دار. [ ل َ ب َ / ب ِ ] ( نف مرکب ) دارای لبه. بالبه.
- کلاه لبه دار ؛ دارای آفتاب گردان.

معنی کلمه لبه دار در فرهنگ عمید

آنچه دارای لبه باشد.

معنی کلمه لبه دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه که دارای لبه و کناره باشد . یا کلاه لبه دار . کلاهی که دارای آفتاب گردانست .
کلاه ... دارای آفتاب گردان

جملاتی از کاربرد کلمه لبه دار

مرد تنهای متفکر پیاده در سال ۱۹۲۶ ظاهر شد. این مردان اغلب نمایانگر شخصیت‌های یکسان و تعریف نشده هستند. ماگریت هم اغلب در عکس‌هایش کلاه لبه دار به سر می‌گذاشت.
وقفه‌های سیگنال شده پیام بسیار شبیه وقفه‌های لبه دار هستند، به این دلیل که وقفه یک سیگنال لحظه ای است تا یک وضعیت مداوم. نرم‌افزار مدیریت وقفه با این دو تقریباً یکسان رفتار می‌کند. به‌طور معمول، چندین وقفه علامت گذاری شده در پیام معلق با همان پیام (همان خط وقفه مجازی) مجاز به ادغام هستند، همان‌طور که وقفه‌های لبه ایجاد شده با فاصله نزدیک می‌توانند ادغام شوند.
مردانی با کلاه لبه دار که اغلب در کارهای ماگریت وجود دارند اولین بار در نقاشی
بامهایی لبه دار و ایوان‌ها اگر رو به جریان با باشند تهویه از طریق بازشوها را افزایش می‌دهند. این کار به وسیلهٔ افزایش و متراکم شدن فشار در زیر بام و خارج بازشوها صورت می‌گیرد.
یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های ان‌جی‌سی ۵۸۶۶، دیسک گرد و غبار گسترده‌ای است که تقریباً کاملاً لبه دار دیده می‌شود. این خط غباربرای یک کهکشان عدسی بسیار غیر معمول است. غبار در بیشتر کهکشان‌های عدسی به‌طور کلی فقط در نزدیکی هسته یافت می‌شود. این دیسک غبار ممکن است دارای یک ساختار حلقه مانند باشد، اگرچه تعیین شکل این ساختار با توجه به جهت‌یابی کهکشان دشوار است. همچنین ممکن است کهکشان یک کهکشان مارپیچی باشد که بخاطر جهت لبه روی آن، در طبقه‌بندی کهکشان عدسی قرار گرفته باشد، در این صورت خط گرد و غبار خیلی غیرمعمول نیست.