لاکان

معنی کلمه لاکان در لغت نامه دهخدا

لاکان. ( اِخ ) نام دهی جزء دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان رشت واقع در شش هزارگزی جنوب رشت. دارای 790 تن سکنه. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ). و چای لاکان بخوبی مشهور است.

معنی کلمه لاکان در فرهنگ فارسی

نام دهی جزئ دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان رشت

جملاتی از کاربرد کلمه لاکان

کمیتهٔ زندانیان جامعه دموکراتیک و آزاد شرق کردستان (کودار) ضمن اشاره به وقایع زندان مرکزی سنندج در ۹ مهر و زندان لاکان رشت، آن را «سناریویی خطرناک» و «ادامهٔ کشتارگری‌های سال ۱۳۶۷ علیه زندانیان سیاسی» دانست و نسبت به رفتارهای توطئه‌گرانه و سرکوب‌های بی‌رحمانهٔ جمهوری اسلامی علیه زندانیان هشدار داد.
از مهم‌ترین رویدادهای این ماه می‌توان به بازداشت محسن و بهروز منوچهری در ارتباط با موزیک ویدئوی جدید ساسی مانکن، تبعید سپیده قلیان از زندان اوین به زندان بوشهر، تبعید مریم اکبری منفرد از زندان اوین به زندان سمنان، تبعید آتنا دائمی از زندان اوین به زندان لاکان رشت، اجرای حکم زهرا اسماعیلی پس از سکته قلبی، اعدام ۴ زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز، خودکشی یک زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ، بازداشت و محاکمه یک شهروند در تهران به اتهام شرب خمر، تجویز داروی اشتباه و مرگ مهدی نریمانی، زندانی مالی و مجروح شدن یک زن ۶۰ ساله، با انگیزه ناموسی توسط پسر خود اشاره کرد. اشاره کرد.
در ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ وی در زندان لاکان رشت به گفتهٔ خودش دست به اعتصاب غذای نامحدود زد، او در اعتراض به قطعی مکرر تلفن و مدیریت ناکارآمد زندان اعتصاب غذا کرده بود و ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ به این اعتصاب غذا پایان داد.
این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲ نفر (۱۲خانوار) بوده‌است.
مجتبی گلستانی در روزنامه آرمان در نقد این کتاب می‌نویسد: «نویسنده در مقدمه کتاب اشاره می‌کند که امر سیاسی در پرتو نظریات پسافرویدی لاکان و دلوز گتاری معنای تازه‌ای پیدا می‌کند و در مفهوم «میل» بازتعریف می‌شود، اما اساساً به نظریه‌های پسافرویدیِ مورد اشاره خود استناد مستقیم نمی‌کند، به‌جز وام گرفتن برخی واژگان مثل «ابژه» و «ابژه بیگانه» و «نظام دلالتی زبان»؛ درمقابل، او به برخی واژگان یونگی و نقدهای اسطوره‌ای ادبیات و فرهنگ متوسل می‌شود که با موضع پساساختارگرا و فوکویی که او مفهوم گفتمان را از آن‌جا اخذ کرده و با موضع پسافرویدی و لکانی که او مفاهیم ابژه بیگانه یا ابژه میل را از آن اخذ کرده، سازگار نیست و حتی با بن‌مایه‌های نظری تحلیل بینامتنی مورد نظر نویسنده نیز نمی‌خواند.»
استدلال آلتوسر در این‌جا قویاً از مفهوم مرحله آینه‌ای ژاک لاکان نشأت می‌گیرد. بر خلاف لاکان که بین «من» (یعنی ایگوی آگاه که توسط مرحله آینه‌ای ایجاد می‌شود) و «سوژه» (یعنی موضوع نمادین ناخودآگاه) تمایز قائل می‌شود، آلتوسر هر دو مفهوم را یکی می‌کند.
این روستا در دهستان لاکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۰ نفر (۲۱خانوار) بوده‌است.
پویا نعمت الهی منتقد تئاتر، نمایش را بر اساس نظریه آیینه‌ای (یا همان نورون آینه‌ای) و امر خیالی ژاک لاکان دانسته و عنوان داشته نمایش «این یک اعتراف» است را باید در زمره یکی از جدی‌ترین آثار روانکاوانه در تئاتر کشور در این چندساله اخیر محسوب کرد. کارگردان این اثر (که نویسندگی متن را هم برعهده داشته) لیسانس روانشناسی دارد و تحصیلات خود را در حوزه کارگردانی ادامه داده‌است. او در نمایش قبلی خود با نام «خانه نم‌زده» نیز نگاه روانکاوانه بر شخصیت‌های نمایش داشت. خودش جایی گفته تم اصلی دو کار اخیرش «تنهایی انسان مدرن و نبود ارتباط با جهانی هراس‌انگیز» است.