لازم الاجرا

معنی کلمه لازم الاجرا در لغت نامه دهخدا

لازم الاجرا. [ زِ مُل ْ اِ ] ( ع ص مرکب ) ( از: لازم + اجراء ) که اجراء آن واجب باشد.

معنی کلمه لازم الاجرا در فرهنگ عمید

امری که اجرای آن واجب است.

جملاتی از کاربرد کلمه لازم الاجرا

که هیچ اعتراف یا مدرکی توسط دو شاهد مرد بالغ مسلمان واجد شرایط ارائه نشده‌است، یا برای کسانی که «حد» آنها طبق این مصوبه قابل اجرا یا لازم الاجرا نیست.
ازدواج همجنس در سوئیس از اول ژوئیه ۲۰۲۲ قانونی شد. قانون ازدواج آزاد برای زوج‌های همجنس در دسامبر ۲۰۲۰ در پارلمان سوئیس تصویب شد. این قانون در یک همه‌پرسی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱ توسط مخالفان ازدواج همجنس به چالش کشیده شد و با حمایت ۶۴٫۱ درصدی رای‌دهندگان به تصویب رسید. این قانون از اول ژوئیه لازم الاجرا شد. ازدواج‌های همجنس در خارج از کشور از اول ژانویه ۲۰۲۲ در سوئیس به رسمیت شناخته شد.
در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۹، ملک سلمان مجدداً مجموعه ای از اصلاحات را انجام داد. از جمله اصلاحاتی که در ۲ اوت ۲۰۱۹ در روزنامه ام القری منتشر شد و در پایان اوت همان سال لازم الاجرا شد: حق زن سعودی برای گرفتن گذرنامه، حق او برای سفر پس از رسیدن به سن ۲۱ سالگی بدون محدودیت یا شرط، حق او برای درخواست ثبت تولد فرزندش، حق او برای درخواست گرفتن پرونده خانوادگی خود از اداره وضعیت مدنی و حق او برای سرپرستی خانواده درست مانند یک مرد.
خط ترکی عثمانی با الفبای جدید ترکی مبتنی بر لاتین جایگزین شد. استفاده از آن در تمام ارتباطات عمومی در سال ۱۹۲۹ اجباری شد. این تغییر با قانون پذیرش و اجرای الفبای ترکی، در ۱ نوامبر ۱۹۲۸ تصویب شد و در ۱ ژانویه ۱۹۲۹ لازم الاجرا شد.
الزامات این استاندارد برای کلیه صورت های مالی آنها از ابتدای 1398/01/01 و بعد از آن آغاز می شود لازم الاجرا است
یکی از دستورالعمل‌هایی که توسط اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۰۹ در مورد باتری‌ها لازم الاجرا شد بدین ترتیب بود که که تولیدکنندگان باتری‌ها باید هزینه جمع‌آوری، تصفیه و بازیافت باتری‌ها را بپردازند. با این وجود تا به حال این قانوندر کشور بریتانیا به تصویب نرسیده‌است، در نتیجه در حال حاضر هیچ انگیزه واقعی برای تولیدکنندگان برای ارائه خدمات لازم وجود ندارد.