لاروی

معنی کلمه لاروی در لغت نامه دهخدا

لاروی. ( اِخ ) ( بحر... ) دریای مجاور لار فارس.

معنی کلمه لاروی در فرهنگ فارسی

دریای مجاور لار فارس

جملاتی از کاربرد کلمه لاروی

پروانه‌ها و شب‌پره‌ها در مرحله لاروی (کرم پیله‌ساز) گیاه‌خوار هستند و در مرحله بالغ از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند. آن‌ها نقش مهمی در گرده‌افشانی گیاهان دارند و به عنوان مصرف‌کنندگان اولیه در زنجیره غذایی عمل می‌کنند. با این حال، لاروهای آن‌ها (کرم‌های پیله‌ساز) می‌توانند با خوردن برگ گیاهان، به محصولات کشاورزی آسیب برسانند.
بررسی مراحل لاروی یا شناوری ماهیان دارای کاربرد گسترده‌ای در علوم مختلف شیلاتی و دریایی است.
تعدادی از مهره داران از جمله انسان و برخی از بی مهرگان ممکن است بعنوان میزبان، به آن آلوده شوند. انسان مانند سایر میزبانان، با بلع تخمهای تی. کنیس جنینی آلوده می‌شود. این بیماری (توکسوکاریازیس) ناشی از لاروهای تی. کنیس مهاجر منجر به ایجاد دو سندرم می‌شود: میگرن‌های لارو احشایی و میگرن‌های لاروی چشم. با توجه به انتقال عفونت از مادر به توله سگهای او، درمان پیشگیرانه ضد انگلی سگهای تازه متولد شده توصیه می‌شود. چندین داروی انتلمینتیک در برابر کرم‌های بزرگسال مؤثر است، برای مثال پیرانتل، فنبندازول و سلامکتین.
کشتی‌چسب‌ها دو مرحله لاروی دارند: ناپلیوس و سیپریس.
مانند بسیاری از حشرات دیگر، پروانه‌سانان دگردیسی کامل دارند؛ یعنی از تخم به لارو (کرم پیله‌ساز)، سپس به شفیره و در نهایت به حشره بالغ تبدیل می‌شوند. لاروها با بدن استوانه‌ای، سر مشخص، آرواره‌ها و پاهای سینه‌ای، کاملاً با شکل بالغ پروانه یا شب‌پره متفاوت هستند. لاروها در حین رشد، مراحل مختلفی به نام سن لاروی را طی می‌کنند. پس از
آخرین مرحله لاروی است و تغذیه نمی‌کند. وظیفه‌اش پیدا کردن جای مناسب برای زندگی است، چون کشتی‌چسب‌های بالغ نمی‌توانند حرکت کنند. این مرحله چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. لارو با شاخک‌هایش سطوح مختلف را بررسی می‌کند و وقتی جای مناسب را پیدا کرد، با استفاده از شاخک‌ها و یک ماده چسبناک، خودش را به سطح می‌چسباند. لاروها سطوح را بر اساس جنس، مواد شیمیایی، میزان خیسی، رنگ و وجود یا عدم وجود میکروب‌ها ارزیابی می‌کنند. اگر کشتی‌چسب‌های دیگری در آن نزدیکی باشند، احتمال چسبیدن لاروها بیشتر می‌شود. هرچه انرژی لارو کمتر شود، در انتخاب محل سخت‌گیری کمتری می‌کند. در نهایت، با ترشح یک ماده چسبناک دیگر، خود را برای همیشه به سطح می‌چسباند و به یک کشتی‌چسب جوان تبدیل می‌شود.