لابیرنت

لابیرنت

معنی کلمه لابیرنت در لغت نامه دهخدا

لابیرنت. [ رَ ] ( فرانسوی ، اِ ) از یونانی لابورینتس . بنائی مشتمل بر قطعات متعددّه که پیدا کردن مدخل و مخرج آنها بسیار صعب باشد.
لابیرنت. [ رَ ] ( اِخ ) لپ رهونیت ، کاخی بزرگ چهار گوش ( 200 گز * 150 گز ) به مصر. در محل کنونی دهکده هَوارَه به مشرق دریاچه مُریس. داخل آن شامل عده ای بسیار از اطاقهای کوچک و تاریک به شکل مربع بود که بتوسط دالانهای درهم به هم ارتباط داشتند و بیگانگان بهیچوجه نمیتوانستند در آنها راه خویش را بیابند. آنجا مقبره پیرامید آمنمهات [ م ِ ن ِ ] سوم از سلسله دوازدهم بود. || نیز در اقریطش ( کرت ) لابیرنتی بود که ددال آن را برای مینوتر ساخت. || نیز در ایتالیا در شهر کلوتریوم لابیرنت دیگری وجود داشته است.

معنی کلمه لابیرنت در فرهنگ معین

(رَ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - ساختمانی که دهلیزهای اصلی وفرعی بسیار دارد. ۲ - تودرتو، پیچ در پیچ .

معنی کلمه لابیرنت در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) هرچیز دارای حفره های پیچ درپیچ: لابیرنت گوش داخلی.
۲.مکانی دارای راه های پیچ درپیچ که به هم مرتبط هستند، هزارتو، ماز.

معنی کلمه لابیرنت در فرهنگ فارسی

لابیرنتی بود در شهر [ کلوتریوم ] ایتالیا .
( اسم ) بنایی که قطعات و شعب اصلی و فرعی بسیار دارد بطوری که یافتن مدخل و مخرج آن بسیار مشکل باشد .

معنی کلمه لابیرنت در دانشنامه عمومی

لابیرنت (گروه موسیقی). لابیرنت ( به انگلیسی: Labyrinth ) یک گروه پراگرسیو پاور متال ایتالیایی است که در سال ۱۹۹۱ در شهر ماسا در ناحیهٔ توسکانی شکل گرفت. این گروه تا سال ۲۰۱۲ هفت آلبوم استودیویی منتشر کرده است.
گروه لابیرنت در سال ۱۹۹۱ شکل گرفت و اعضای اولیهٔ آن که نام های مستعاری غیر ایتالیایی را برای خود برگزیده بودند متشکل بود از کارلو آندره آ مانیانی با نام هنری اولاف تورسن ( گیتار ) ، آندره آ کانتارلی با نام هنری اندرس رین ( گیتار ) ، آندره آ بارتولتی ( گیتار بیس ) ، لوکا کونتینی با نام هنری کن تیلور ( کیبرد ) ، فرانکو روبولوتا با نام هنری فرانک اندیور ( درام ) و فابیو توردیلیونه با نام هنری جو تری ( خواننده ) . نخستین دموی گروه با نام مقاومت نیمه شبانه در سال ۱۹۹۴ منتشر و به دنبال آن قراردادی با شرکت ضبط موسیقی آندرگراوند سیمفونی منعقد گردید. در این زمان آندره آ بارتولتی گروه را ترک کرد و کریستیانو برتوکی با نام هنری کریس بریز جانشین او شد. در همان سال نخستین آلبوم چندآهنگهٔ لابیرنت نیز با نام تکه ای از زمان انتشار یافت و در ۱۹۹۶، نخستین آلبوم استودیویی گروه با نام هیچ محدودیتی نیست منتشر شد. کمی پس از انتشار آلبوم، فابیو توردیلیونه از گروه جدا شد و به عنوان خواننده به گروه راپسودی پیوست.
در ۱۹۹۷ فرانک آندیور و کن تیلور نیز از گروه جدا شدند و ماتیا استانچیو با نام هنری مت استنچیو به عنوان نوازندهٔ جدید درام و آندره آ دی پائولی با نام هنری اندرو مک پلز به عنوان نوازندهٔ کیبورد به گروه پیوستند. همچنین در این سال روبرتو تیرانتی با نام هنری راب تایرنت به عنوان خواننده به لابیرنت پیوست. همچنین گروه با شرکت ضبط موسیقی متال بلید قراردادی را امضا نمود. کار ضبط دومین آلبوم استودیویی گروه با نام بازگشت به بهشت ممنوع ۶ ماه طول کشید و این آلبوم در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و مورد استقبال هواداران موسیقی متال و مجلات این حوزه قرار گرفت. با وجود این کمی پس از عرضهٔ این آلبوم روبرتو تیرانتی نیز گروه را ترک نمود و خوانندهٔ جدیدی با نام موربی جایگزین او شد تا لابیرنت را در طول تور اروپاییشان همراهی نماید. پس از آن گروه مینی سی دی ای را در همین سال با نام جنایت بی انتها منتشر کرد که شامل قطعاتی جدید و قدیمی از نخستین دمو و آلبوم های هیچ محدودیتی نیست و بازگشت به بهشت ممنوع بود. همچنین در سال ۱۹۹۹ بار دیگر روبرتو تیرانتی به عنوان خواننده به لابیرنت پیوست و موربی از گروه جدا شد.

معنی کلمه لابیرنت در دانشنامه آزاد فارسی

لابیرِنْت (labyrinth)
در باستان شناسی، هر بنایی که طرح و نقشۀ پیچیده دارد؛ امّا در اصل به کاخ مینوس در کنوسوس اطلاق می شد و هرودوت نیز از آن برای توصیف معبد و مدفن آمِنمِحِت سوم در کروکودیلوپولیس، که بعدها آرسینوئه نام گرفت، در اواخر هزارۀ سوم پ م استفاده کرد. در اساطیر یونان، دیدالوس لابیرِنت کنوسوس را برای زندانی کردن مینوتاوروس (مینوتور)، هیولایی نیم انسان و نیم گاو، ساخت.

معنی کلمه لابیرنت در ویکی واژه

ساختمانی که دهلیزهای اصلی وفرعی بسیار دارد.
تودرتو، پیچ در پیچ.

جملاتی از کاربرد کلمه لابیرنت

بعد از اینکه امواج صوتی در گوش میانی به ارتعاش تبدیل شده ارتعاشات وارد گوش داخلی می‌شوند. ارتعاشات داخل حلزون شنوایی می‌روند، حلزون شنوایی یک لوله کوچک و حلقه‌ای در گوش داخلی و جزء لابیرنت غشایی است؛ حلزون شنوایی پر از مایع است و روی آن را هزاران مژک پوشانده است. وقتی ارتعاشات صوتی به مایع داخل حلزون شنوایی برخورد می‌کنند، مایع داخل حلزون شروع به لرزیدن می‌کند. انواع مختلف صداها نمونه‌های مختلفی از ارتعاشات می‌سازد؛ ارتعاش باعث حرکت مژک های ریز سلول‌های شنوایی می‌شود و هر چه ارتعاش بیشتر باشد مژک های سلول حلزون بیشتر حرکت خواهد کرد.