قرطبه
معنی کلمه قرطبه در لغت نامه دهخدا

قرطبه

معنی کلمه قرطبه در لغت نامه دهخدا

( قرطبة ) قرطبة. [ ق َ طَ ب َ ] ( ع مص ) بر زمین به گردن افکندن کسی را. ( منتهی الارب ). صرع بر قفا. ( اقرب الموارد ). || بر زمین انداختن. ( منتهی الارب ). || استخوان شتر کشته بریدن. || سخت دویدن. || گریختن. || خشم گرفتن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).
قرطبة. [ ق ُ طُ ب َ ] ( اِخ ) شهری است در اسپانیا دارای 103000 جمعیت که آن را فنیقیان بنیاد کردند و رومانیها آباد ساختند و آنگاه خلفای اموی اندلس آن را پایتخت خود قرار دادند. در روزگار آنان این شهر رونق و جلای بیشتری گرفت و بناهای مجللی در آن بنیاد گشت که از آن جمله میتوان کاخ زهرا را نام برد. قرطبه مسقطالرأس سینیکای فیلسوف و لوقانوس و ابن رشد است. ( ذیل المنجد ). این شهر بر کنار نهر وادی کبیر است و در آن آثار عربی بسیاری است. بزرگترین آنها مسجد جامعی است که به دست عبدالرحمان ساخته شده است ( 590*425 قدم )، و آن پس از کنیسه قدیس پطرس بزرگترین کنیسه مسیحیان رومانی است. گویند قرطاجی ها این شهر را بنیاد کردند و از سال 711 تا 1236 م. به دست اعراب بود. جمعیت آن به سال 1954 م. 180000 تن بوده است. ( الموسوعة العربیة ). رجوع به فهرست کتاب الحلل السندسیة شود.
قرطبة. [ ق ُ طُ ب َ ] ( اِخ ) کردوبا. شهری است در مکزیک دارای 30000 تن جمعیت که در آن استقلال مکزیک به سال 1821 م. اعلان شد. ( ذیل المنجد ).
قرطبة. [ق ُ طُ ب َ ] ( اِخ ) کوردوبا. شهری است در آرژانتین و مرکز صنعت و زراعت است. ( المنجد ). این شهر کنار نهر بریمیرو قرار دارد و در آن دانشگاه و رصدخانه است. جمعیت آن به سال 1954 م. سیصدهزار نفر بوده است. این شهر به سال 1573 م. بنیاد شد. ( الموسوعة العربیه ).

معنی کلمه قرطبه در فرهنگ فارسی

شهریست در آرژانتین واقع در کنار نهربریمیرو مرکز صنعت و زراعت دارای دانشگاه و رصدخانه ۷۸۲/٠٠٠ تن سکنه . این شهر در سال ۱۵۷۳ م . بنا شده .
کوردوبا . شهری است در آرژانتین و مرکز صنعت و زراعت است .

معنی کلمه قرطبه در دانشنامه عمومی

قرطبه (شهر). قرطبه ( به عربی: قرطبة ) یک منطقهٔ مسکونی در کویت است که در استان عاصمه واقع شده است. قرطبه ۳۵٬۴۴۳ نفر جمعیت دارد و ۲۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
قرطبه (کویت). شهر قرطبه ( به Error: {{Lang - xx}}: فاقد متن ( راهنما ) ) در استان عاصمه در کشور کویت واقع شده است. جمعیت این شهر ۲۰٫۸۶۱ نفر است.

معنی کلمه قرطبه در دانشنامه آزاد فارسی

قُرْطُبه
رجوع شود به:کوردووا، شهر

معنی کلمه قرطبه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] شهری است در اسپانیا دارای 103000 جمعیت که آن را فنیقیان بنیاد کردند و رومانی ها آباد ساختند و آنگاه خلفای اموی اندلس آن را پایتخت خود قرار دادند.
در روزگار آنان این شهر رونق و جلای بیشتری گرفت و بناهای مجللی در آن بنیاد گشت که از آن جمله می توان کاخ زهرا را نام برد. قرطبه مسقط الرأس سینیکای فیلسوف و لوقانوس و ابن رشد است.
این شهر برکنار نهر وادی کبیر است و در آن آثار عربی بسیاری است. بزرگترین آنها مسجد جامعی است که به دست عبدالرحمان ساخته شده است (590*425 قدم) و آن پس از کنیسه قدیس پطرس بزرگترین کنیسه مسیحیان رومانی است. گویند قرطاجی ها این شهر را بنیاد کردند و از سال 711 تا 1236 م. بدست اعراب بود. جمعیت آن به سال 1954 م. 180000 تن بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه قرطبه

ز مغرب سوی قرطبه بازگشت به آرام بنشست و دمساز گشت
سوی قرطبه رفت از آن جای شاد یکی شهر خوش دید خرم نهاد
ابن فرضی تحصیلات خود را در علوم دینی در شهر زادگاهش قرطبه (کردبا) آغاز کرد، و در تولیدو، اکیه و صیدونیه (سدونیا) ادامه داد.
در ۷۵۶ عبدالرحمن داخل امارت اموی قرطبه را در کوردوبا پایه نهاد که بعدتر به خلافت کوردوبا تبدیل شد. در این مدت مسیحیان که در شمال شبه‌جزیره در محاصره قرار گرفته بودند شروع به مقاومت در برابر مسلمانان کردند و اهالی آستوریاس و گالیسیا تا سال ۹۰۰ میلادی توانستند تقریباً بیشتر زمین‌های خالی از سکنهٔ درهٔ دوئرو و دشت‌های شمالی را به اشغال خود درآورده و با تقویت مواضعشان، پایتخت جدیدی را در پادشاهی لئون بنیاد نهند. در همین زمان مسلمانان نیز تا کوهپایه‌های پیرنه در درهٔ اِبرو در شرق شبه‌جزیره سکنی گزیده بودند و این در حالی بود که مسیحیان کاتالونیا نتوانسته بودند تا بیشتر از جنوب بارسلونا پیشروی کنند.
در فضای بین مسجد سابق و کاخ شیرها، رودا (به اسپانیایی راودا) آرامگاه سلطنتی نصری‌ها قرار داشت. اصطلاح روضه (عربی: الروضة) در عربی به معنای باغ است، اما تعدادی از گورستان‌ها یا گورستان‌های تاریخی اسلامی به این نام شناخته می‌شوند، از جمله گورستان حاکمان سابق اموی در قرطبه یا کوردوبا. مقبره ناصری برای اولین بار توسط اسماعیل اول در اوایل قرن ۱۴ ساخته شد، اگرچه ممکن است قبلاً قبرستانی قدیمی در آنجا وجود داشته‌است. این سازه امروزه دیگر پابرجا نیست، اما توسط باستان شناسان مورد مطالعه قرار گرفته و پایه‌های آن هنوز قابل مشاهده است.
الحکم بن هشام (عربی: الحکم بن هشام؛ زاده ۷۷۱ درگذشته ۲۱ مهٔ ۸۲۲) سومین امیر امارت قرطبه بود.
امارت اندلس یا امارت قرطبه (به عربی: إمارة قرطبة)، به حکومت مستقل از خلافت و تیره‌ای از امویان که در اندلس از سال ۷۵۶ تا ۹۲۹ حکومت می‌کردند گفته می‌شود.