قتل جالوت

معنی کلمه قتل جالوت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قتل جالوت (قرآن). پس از رویارویی سپاه جالوت با بنی اسرائیل، جناب داوود جالوت را به هلاکت رساند و لشگریانش هزیمت شدند.
کشته شدن و هلاکت جالوت به دست داود علیه السلام:... وقتل داوود جالوت..(...و داوود جالوت را کشت و خداوند به او پادشاهی و حکمت ارزانی داشت و از آنچه می خواست به او آموخت...) «آن گاه می افزاید: «خداوند حکومت و دانش را به او بخشید و از آنچه می خواست به او تعلیم داد» «و آتاه الله الملک و الحکمة و علمه مما یشاء».ضمیر در این دو جمله به «داود» برمی گردد که در واقع فاتح این جنگ بود.گر چه در این آیه تصریح نشده که این «داود» همان داود، پیامبر بزرگ بنی اسرائیل، پدر سلیمان است، ولی جمله «آتاه الله الملک و الحکمة و علمه مما یشاء»، نشان می دهد او به مقام نبوت رسید؛ زیرا این گونه تعبیرات معمولا درباره انبیای الهی است.»
← روایت از امام صادق
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۵۱.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۹، ص۴۳۸، برگرفته از مقاله «قتل جالوت».
...

جملاتی از کاربرد کلمه قتل جالوت

قوله: «وَ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ» داود بن ایشا از فرزندان یهود ابن یعقوب بود، مردی کوتاه زرد روی باریک تن دلاور لشکر شکن، هرگز روی از دشمن بنگردانیده و در هیچ وقعه‌ای بی فتح و بی ظفر باز نگشته، و قوّت وی چنان بود که در روزگار شبانی در ابتداء جوانی شیر را و پلنگ را بگرفتی و دهن وی از هم بر دریدی. عمر وی صد سال بود ملک وی چهل سال بود، و ابتداء ملک وی بعد از قتل جالوت بود هفت سال، و بنو اسرائیل بعد از یوشع بن نون هیچکس را چنان مجتمع نشدند که او را شدند.